ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

راهنمایی و مشاوره باید از سال های ابتدایی مدرسه آغاز شود
به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، «مهدی نوید ادهم» روز یکشنبه در اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه» که در سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، افزود: علیرغم تلاش ها و برنامه های مختلف آموزش و پرورش که توسط متخصصان و کارشناسان برجسته طراحی شده است، مبحث نظام مشاوره به نظر می رسد هنوز راه خود را پیدا نکرده و در جایگاه خود قرار نگرفته است.
ادهم با اشاره به این که از ١٣١ راهکار سند تحول بنیادین، ١٢ راهکار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مشاوره پرداخته است، گفت: یکی از آن ها، طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی است. دیگری طراحی و استقرار نظام راهنمایی و مشاوره از دوران آموزش ابتدایی تا متوسطه است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: پس با این دید و تاکید سند تحول می توان گفت مشاوره مرز زمانی بر نمی تابد و در همه لحظات زندگی افراد به مشاوره و مطالعات عمیق روحی و روانی نیاز دارند.
وی ضمن تاکید بر این که استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه های تحصیلی از جمله اهداف سند تحول بنیادین است، گفت: باید نظام آموزشی را با این نگاه طراحی کنیم که مواجهه مشوقانه و همدلانه با دانش آموز داشته باشد. چرا که سخن معلم همانند مشاوره ای عمل می کند که اگر تخصص نداشته باشد جنبه منفی آن در دانش آموز دیده می شود. 
نوید ادهم در ادامه سخنان خود، پرسش ها و چالش هایی که در مسیر تحقق این امر وجود دارد را عنوان کرد و گفت: گفته می شود نظام راهنمایی و مشاوره باید مبتنی بر مبانی اسلام باشد، حال اگر بخواهیم مشاوره را در این پارادایم فکری مطرح کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ فلسفه مبانی اسلامی چه دلالت هایی بر بحث راهنمایی و مشاوره دارد؟ سلامت روانی از نظر مکتب اسلام چه ویژگی هایی دارد؟ تبیین این موضوع بحثی است که باید به آن پرداخت تا بتوان در این جغرافیای فکری عمل کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم مشاور را به همه ساحت های تربیتی تعمیم بدهیم و فقط آن را به هدایت تحصیلی منحصر نکنیم چه باید کرد؟ چه راهی برای همراهی معلمان و دانش آموزان باید بکار بست؟ چه برنامه ای برای به میدان آوردن آنان وجود دارد؟
دانش آموزان اتباع خارجی و مسایل فرهنگی و هویتی آنان هم نکته دیگری بود که ادهم به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 453 هزار نفر دانش آموز اتباع خارجی داریم و در مورد مسایل تربیتی و فرهنگی در مدارس آنان، چه آنان که مدرسه مستقل دارند و چه آنان که ترکیبی با دانش آموزان ایرانی نشسته اند، مساله داریم. این نکته که چطور می توان سلامت روانی را برای آنان مستقر کرد و به محیط سالم قوانین تربیتی دست یافت، از دیگر مسایل پیش روی تحقق نظام مشاوره و راهنمایی در مدارس است. 
نبود ابزارهای مناسب راهنمایی و مشاوره که چند بعدی باشد و همه جوانب را در بربگیرد هم مساله دیگری بود که ادهم عنوان کرد و افزود: آزمون های مشاوره برای تحصیلی بیشتر به توانایی و رغبت تحصیلی دانش آموزان محدود شده و به سایر مهارت های زندگی آنان نمی پردازد که نیاز به بومی سازی و چند جانبه نگری دارد. 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست هایی با حضور اساتید و متخصصان، چراغ راهی برای سیاستگذاری و تصمیم گیری در آموزش و پرورش باشد.
از جمله محورهای مهم اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه» می توان به جایگاه حرفه ای مشاوران مدارس و اثر بخشی خدمات آنان، کارکردها، نقش ها و وظایف مشاوران مدارس، جایگاه و نقش مشاوره و مشاوران در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، نظریه های مشاوره: کاربست نظریه ها و الگوهای مشاوره در مدرسه، آموزش و برنامه های تربیت مشاوران مدارس، مطالعات تطبیقی در مشاوره مدرسه، اجرای موثر برنامه راهنمایی و مشاوره مدرسه در دوره تحصیلی: چالش ها و فرصت ها، مشاوران، تعامل خانواده و مدرسه، رشد، هدایت، موفقیت تحصیلی و شغلی و... اشاره کرد.
تبیین و ترسیم جایگاه مشاوره و مشاوران مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آسیب شناسی کارکردهای جاری مشاوران مدرسه و تبیین نقش رشد حرفه ای و پیشگیرانۀ مشاوران مدرسه در جلوگیری از بروز آسیب‌ها و رفتارهای پر خطر دانش آموزان از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی است.
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج