ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانش‌آموزان در دوران آموزش‌های از راه دور دیجیتال (با مرور تجارب جهانی)
مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانش‌آموزان در دوران آموزش‌های از راه دور دیجیتال (با مرور تجارب جهانی)
 
شیوع بیماری کرونا در سال تحصیلی گذشته (1398-1399) باعث تعطیلی مدارس سراسر کشور و ادامه آموزش از روش‌های آموزش از راه دور با استفاده از رسانه‌های جمعی و فضای مجازی گشت. در این میان ضرورت امتداد آموزش و تحصیل برای تصمیم‌گیرندگان این حوزه باعث شده است مسائل تربیتی و مشاوره‌ای مربوط به یادگیری در منزل آموزش در بستر رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال و آسیب‌های جسمانی و تربیتی و روانی آن نادیده گرفته شود. گزارش پیش رو که پس از پایان آموزش‌های سال تحصیلی 98-99 نگاشته می‌شود، در پی توجه به این وجوه است تا از این طریق بتوان برای سال آتی تحصیلی و حتی مسیر آموزش از راه دور در آینده آموزش‌وپرورش با دیدی بازتر و همه‌جانبه‌تر به تصمیم‌گیری و اجرای فرایندهای تربیتی اقدام کرد.
تصویر مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانش‌آموزان در دوران آموزش‌های از راه دور دیجیتال (با مرور تجارب جهانی)
 0  0
     
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ترکیب آموزش از طریق فناوری‌های دیجیتال همچون صوت و تصویر، استفاده از وجوه انفرادی آموزش و بازخورد فوری دادن در این بستر با آموزش‌های سنتی می‌تواند فعالیت، علاقه و دستاوردهای تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهد. اما علاوه بر این وجوه مثبت، آسیب‌های بسیاری نیز در کمین این آموزش‌هاست که عدم توجه به آن نسل کودک و نوجوان و نسل فعال آتی کشور را با خطرات جدی روبرو خواهد نمود. لذا با اتخاذ مسیری درست برای پیش‌گیری از این آسیب‌ها و خطرات، می‌توان از مزایای آموزش از راه دور و بسترهای متنوع آموزشی دنیای جدید بهره لازم را برد.
 
در همین زمینه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای ارزیابی اولیه از مشکلات سلامت دانش‌آموزان در ایام آموزش‌های مجازی اقدام به انجام نظرسنجی اینترنتی میان دانش‌آموزان سراسر کشور نموده است. بر اساس این نظرسنجی 69 درصد دانش‌آموزان نیاز به دریافت مشاوره در این ایام داشته‌اند و 42 درصد از آن‌ها نیاز فوری خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.
 
 
 
در همین نظرسنجی از میان 5000 هزار پاسخ‌دهنده بیش از 2200 هزار نفر (44%) در معرض اضطراب تحصیلی قرار گرفته‌اند، 1400 نفر (28%) در معرض آسیب‌های حضور مداوم در فضای مجازی بوده‌اند و 850 نفر (17%) اعلام نموده‌اند که در روابط خانوادگی دچار مشکل بوده‌اند.
 
 
 
این نظرسنجی نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از دانش‌آموزان کشور نیازمند یاری‌رسانی در زمینه سلامت روان هستند و لازم است متولیان آموزش‌وپرورش کشور در کنار تلاش‌ها برای بسط امکانات آموزش‌های از راه دور، با شناخت کامل از ابعاد جدید آموزش‌های از راه دور و مخاطرات احتمالی آن دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی برای پیشگیری از آسیب به کودک، نوجوان و خانواده تهیه نماید. بی‌شک وزارت آموزش‌وپرورش برنامه‌های متنوعی دراین‌باره در دست اقدام دارد، بااین‌حال در این گزارش قصد داریم با ارجاع به تجربه‌های بین‌المللی متنی برای بهره‌گیری تمام ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش از جمله سیاستگذاران، مدیران مدارس، مشاوران و خانواده‌ها تهیه و ارائه نماییم.
 
گزارش در 3 بخش تهیه شده است. در بخش اول آسیب‌های مترتب بر استفاده طولانی‌مدت از ابزارهای دیجیتال و اینترنتی برای دانش‌آموزان مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بخش دوم ملاحظات لازم برای دفع این خطرات از جمله نقش مشاوره‌های مختلف تحصیلی و عاطفی و تخصصی را مورد اشاره قرار خواهد داد و در بخش نهایی بر اساس همین آگاهی‌ها، توصیه‌های لازم و راهبردهای سیاست‌گذاری را به طور خلاصه ارائه خواهیم نمود.
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج