ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نقش مشاور از هدایت تحصیلی تا ارتقا علمی
به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس و به نقل از مشاور نیوز: مشاوره رابطه ای است منحصر به فرد که در آن به مراجعه کننده فرصت یادگرفتن، احساس کردن، فکر کردن، تجربه کردن و تغییر دادن به شیوه ای متناسب با خود داده می شود و بر نیاز فرد به رشد، سازگاری، تصمیم گیری و حل مشکل تاکید دارد. مشاوره و راهنمایی در مدارس یکی از شاخص های مدنیت و پیشرفت های علمی جامعه است. 
 
بررسی ها نشان می دهد که وظایف متعددی بر عهده مشاوران مدارس است که از جمله می توان به اطلاع رسانی و راهنمایی، حمایت، پیشگیری و ارتقای بهداشت روانی،امور اجرایی و دفتری، توانایی به کارگیری آزمون های روان شناختی، ایجاد یک شبکه محکم میان کارکنان مدرسه و سایر متخصصان مراکز خارج از مدرسه، والدین و دانش آموزان، حفظ اسرار مراجعان، ارجاع به موقع و مناسب، نظارت بر فعالیت های فوق برنامه، برقراری ارتباط مناسب و توام با علاقه با والدین، مشاوره گروهی، هدایت تحصیلی دانش آموزان، ضبط و ثبت ارجاع ها اشاره کرد.
 
دیدگاه و نگرش غلط مدیران به نقش مشاوران
علی پورروستا مشاور یکی از مدارس در این زمینه با بیان این که با توجه به مشکلاتی که در اجرای وظایف مشاوران وجود دارد، می توان آن ها را به 5 دسته طبقه بندی کرد؛ گفت: نگرش مدیران و مسئولین نسبت به مشاوره، در جایگاه مشاور در مدرسه نقش کلیدی دارد.
وی ادامه داد: مدیران پذیرا تسهیل کننده و کمک کننده به ارتقای جایگاه مشاور در مدارس هستند، از آنجا که فعالیت ها و تلاش مشاور در مدرسه، تظاهر خاصی ندارد.
این مشاور تصریح کرد: ممکن است چندین ساعت در روز برای مشاوره با دانش آموزان وقت گذاشته شود ولی چون جایی مطرح نمی شود، مدیر و همکاران دیگر تصور می کنند که مشاوران بیکار هستند اما معلمی که بسته اوراق امتحانی زیر بغلش است، ممکن است نمود بیشتری داشته باشد.
وی با بیان این که نگرش مثبت مدیر و آگاهی آنان از فعالیت های مشاوره نقش کلیدی در ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف دارد؛ افزود: عدم توجیه مدیر مدرسه در مورد کار مشاوره باعث می شود که هر زمان مشاور را بیکار ببینند، کارهایی خارج از وظایف وی مثل اداره کلاس بدون معلم به او بدهند و در تصمیم گیری های مهم و مدرسه در ارتباط با دانش آموزان، از مشاور نظرخواهی نشود.
پورروستا با اشاره به این که بعضاً مشاهده می شود مدیران مدارس نگرش و دیدگاه محدود و تک بعدی به مشاوره دارند افزود: بعضی مدیران نگرش انضباطی و پلیسی دارند که مشاور باید کشف کند که کدام دانش آموز نظم مدرسه و کلاس را به هم ریخته یا در دعوای بین دو دانش‌آموز کدامیک مقصرند.
وی ادامه داد: بعضی نگرش تحصیلی دارند و معتقدند وظیفه مشاوره شناسایی دانش آموزان از لحاظ تحصیلی ضعیف و رفع مشکل آن هاست و توجه و اهمیتی به مسایل تربیتی و روحی- روانی دانش آموزان ندارند.
این مشاور دومین مانع بر سرراه مشاور را نگرش دانش آموزان به مشاوران دانست و گفت: عدم آگاهی دانش‌آموزان از نقش مشاور مدرسه، حوزه فعالیت ها، توانمندی ها و اینکه مشاور در چه زمینه ای می تواند به آن ها کمک کند، عدم اعتماد به رازداری مشاور مدرسه باعث نگرش منفی و عدم مراجعه به مشاور می شود.
وی یکی دیگر از موانع را نگرش مشاوران به خود و رشته خود مطرح کرد و ابراز داشت: بعضی از مشاوران کار مشاوره را قبول ندارند یا در بکارگیری مشاوره در مدارس اعتماد به نفس کافی را ندارند بنابراین نمی توانند مشاور خوبی باشند و موقعیت مشاوره را دچار مشکل می کنند.
پورروستا چهارمین مانع را آمیختن نقش مشاور با نقش های دیگر عنوان کرد و گفت: نقش مشاور در مدارس با نقش مربی تربیتی، مربی بهداشت و معاون پرورشی بعضا اشتباه در نظر گرفته می شود، از سوی دیگر حجم کار مشاور در مدارس بسیار بالاست.
این مشاور تحصیلی در ادامه مهمترین مانع مشاوره در مدارس را نگرش اجتماع  بیان و خاطر نشان کرد: جامعه از مشاوره انتظارات بالا و غیر واقع گرایانه دارد. مثلا توقع دارند که یک مشاور در ظرف یک ساعت، یک فرد بی انگیزه و بی علاقه به تحصیل را به درس خواندن وادارد یا دانش آموز پرخاشگر را با نیم ساعت مشاوره به یک دانش آموز مطیع و آرام تبدیل سازد و گر نه مشاور و مشاوره به درد نمی خورند.
سید محمد اکبری یکی دیگر از مشاوران در این زمینه گفت: گروهی همواره نیاز به مشاوره دارند، اکثریت گروهی ما انسان ها در این دسته ی قرار می گیریم همیشه نیاز داریم کسی ما را متوجه موقعیت و وضعیت خویش بکند و اینکه از بیرون نگاهی به ما بشود تا نتیجه ی تاثیرات بیرونی را برایمان روشن بکند.
وی افزود: عده ای برای اینکه کسی ایشان را از این آزادی رها بکند پول خرج می کند و هزینه می دهد و انتظار دارد در قبال این هزینه به او بگویند که چه کار بکند و یا نکند.
این مشاور ابراز داشت: حق انتخاب داشتن و آزادی برای این عده یک نوع بیماری است  و از مشاور خویش انتظار دارد که او را با دستورالعمل ها معالجه کند.
اکبری با بیان این که گروهی از مشاورین متأسفانه صرفاً برای کسب در آمد اقدام به مشاور دادن غلط و دورغ می کنند، یادآور شد: مشاور در حالی که تنها وظیفه اش روشنگری است اغلب مسائلی که درخواست مشاوره زیادی  دارد، تربیت فرزندان و ازدواج است.
وی تأکید کرد: یک مشاوره اشتباه می تواند بنیان زندگی فرد و اساس جامعه را مورد تهدید خویش قرار دهد،از آنجایی که همه ی پدیده های اجتماعی اغلب به این جهت که بدون تماس برهم تاثیر می گذارند این مشاوره بی پایه ی و دورغ می تواند جامعه ی انسانی را دچار مشکل بکند.
وی در ادامه افزود: این مشاوره ی بی اساس در مقام توهین به انسان نیز می باشد، انسانی که با آزادی ،امکانات و اهداف خویش سعی داشت از مقام حیوانی رهایی پیدا کند، تجویز نسخه ی  صدرصد درمانی برای "چالش های انتخاب های شخصی" دروغ  است.
رودابه خلیلی کیا نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: این افراد زمانی که وارد بازار کار می شوند به دلیل نداشتن دانش، تجارب کافی و نگذراندن دوره های تخصصی بر پیکره این حرفه صدمه و لطمه های جبران ناپذیری وارد می کنند.
وی ادامه داد: ضربه ای که این افراد می توانند به قشر حساس و آسب پذیر یعنی جوانان و نوجوانان بزنند خطرناک است چرا که این گروه در دوره ای سیر می کنند که نیاز به مشاوران باتجربه و با دانش کافی نیاز دارند.
این مشاور کودکان بیان داشت: متأسفانه کار برخی از مشاوران کاغذبازی و پر کردن سیاه های است که عملا تأثیری برای دانش آموزان در مدارس ندارد.
در پایان باید خاطر نشان کرد که اگر نگرش غلط خود مشاور به مشاوره وجود داشته باشد، باعث می شود که آن ها بیشتر پند و اندرز بدهند و کمتر از تکنیک های علمی مشاوره و روانشناسی استفاده کنند، همینطور بعضاً مشاهده می شود که بعضی از مشاوران نسبت به رشته و وظایفشان آشنا نیستند و این می تواند به ماهیت مشاوره در مدارس ضربه وارد سازد.
نظرات کاربران

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج