ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

آیا کودکان باید از شبکه‌ های اجتماعی استفاده کنند؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

گزارش انجمن روانشناسی آمریکا با بیان اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی «ذاتاً برای کودکان مفید یا مضر نیست» مخالف ممنوعیت‌های عمومی است، اما توصیه می‌کند که استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی باید مدیریت شود.

به گزارش مشاور نیوز، «عصر ایران» نوشت: استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اثرات مثبت و منفی روی آن‌ها داشته باشد، اما والدین بچه‌ها باشد باید مطمئن شوند که فرزندان خود را تحت نظارت دارند. انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در جدیدترین گزارش خود توصیه‌هایی را برای کاهش ریسک‌های استفاده از شبکه های اجتماعی برای کودکان ارائه کرده است.

تعدادی از تحقیقات اخیر نگرانی‌هایی را درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان بیان کرده‌اند و برای مثال سال گذشته موسسه غیرانتفاعی Thorn اعلام کرد که از هر سه کودک یک نفر، تجربه برخورد جنسی در فضای آنلاین داشته است. این برخوردها عمدتا شامل آزارهای کلامی جنسی می‌شدند و احساس ناخوشایندی را در کودکان ایجاد می‌کردند. در برخی موارد نیز از کودکان درخواست تصاویر و ویدیوهای نامناسب شده بود.

استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی باید مدیریت شود

حالا انجمن روانشناسی آمریکا برای اولین بار توصیه‌های سلامت روان کودکان در شبکه‌های اجتماعی را براساس یافته‌های علمی منتشر کرده است. در ابتدای این گزارش گفته شده است که شبکه‌های اجتماعی فی‌نفسه برای کودکان خوب یا بد نیستند و این انجمن مخالف ممنوعیت کامل آن برای بچه‌ها است.

در این گزارش آمده است که طبق داده‌های علمی، توسعه روانی مغز کودکان ممکن است از تعاملات آنلاین نفع ببرد و این اتفاق به‌ویژه برای کودکانی که تنها هستند یا تحت استرس هستند می‌تواند سودمند باشد. حتی کودکانی که دارای اضطراب اجتماعی، افسردگی و انزوا هستند می‌توانند از تعاملات اجتماعی در شبکه های اجتماعی بهره ببرند.

با این حال، این انجمن در ادامه گزارش خود توصیه کرده است که شبکه های اجتماعی باید برای استفاده افراد زیر ۱۴ سال مورد نظارت قرار بگیرد. در سنین نوجوانی (معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ سال) والدین حتما باید بر رفتار نوجوانان خود در شبکه‌های اجتماعی نظارت کنند، اما خودمختاری در این زمینه می‌تواند بنا به صلاح‌دید والدین بتدریج با افزایش سن افزایش یابد و در عین حال باید آموزش‌های لازم درباره حریم خصوصی به نوجوانان داده شود.

طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، استفاده زیاد والدین از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند روی نوجوانان تاثیر بگذارد و آن‌ها باید تا جای ممکن میران استفاده خود را محدود کنند. همچنین نوجوانان باید دانش خود را درباره موضوعاتی مثل نفرت‌پراکنی و نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند.

والدین باید به‌طور فعالانه علایم استفاده غیرطبیعی از شبکه‌های اجتماعی توسط فرزاندن خود را چک کنند. این علایم می‌تواند شامل صرف کردن وقت زیاد با گوشی یا به هم خوردن خواب و سایر فعالیت‌های کودکان باشد. برخی اپلیکیشن‌ها مثل اینستاگرام باید با توجه بیشتری کنترل شوند، چراکه این شبکه اجتماعی تاثیرات به مراتب بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها روی رفتار و عادت‌های کودکان به‌ویژه دختران دارد.

جرمی بیرنهولتز، استاد مطالعات ارتباطی در دانشگاه نورث وسترن با تمرکز بر میزان و چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی از سوی نوجوانان معتقد است «سند اندازه‌گیری شده» APA گامی در جهت درست است، اما برخی از دستورالعمل‌ها به طور بالقوه برای والدین دشوار است.

برای مثال در یکی از بخش‌های گزارش، APA توصیه می‌کند کاربران جوان‌تر مدت زمانی که  برای مقایسه خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند را محدود کنند، «به‌ویژه در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر»، با اشاره به تاثیر بالقوه آن بر «تصویر بدنی ضعیف‌تر، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی، به ویژه در بین دختران.

او تاکید دارد نوجوانان باید از استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای مقایسه خود با دیگران  اجتناب کنند.

مانند گزارش APA، بیرنهولتز همچنین استدلال کرد اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی اغلب نشانه‌ای از مسائل گسترده‌تر و دنیای واقعی است.

نژادپرستی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی جا انداخت و در جامعه نیز نفوذ داد. برخی مسائل مانند مقایسه اجتماعی، بدون شک می‌توانند توسط این شبکه‌ها تشدید شوند.

بیرنهولتز در ادامه توضیح داد که اگرچه در نظر گرفتن پیشنهادات APA حیاتی است، اما مهم است که ریشه بسیاری از مسائل شبکه‌های اجتماعی را به خاطر بسپاریم. شما باید مشکلات مربوط به این شبکه‌ها را از مشکلاتی که آن‌ها در جامعه گسترده‌تر نشان می‌دهند، جدا کنید.

آموزش کودکان بسیار مهم است

انجمن روانشناسی آمریکا توصیه کرده است که موارد زیر به کودکان آموزش داده شود:

-پرسیدن درباره دقت محتوای منتشر شده در شبکه ‌های اجتماعی.

- درک تاکتیک‌های استفاده شده برای انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی.

- محدود کردن خطاهای خود درباره رفتار دیگران در شبکه‌های اجتماعی صرفا براساس محتوای منتشر شده توسط آن‌ها.

- آگاهی از علایم استفاده غیرطیبعی از شبکه‌های اجتماعی.

- نحوه برقراری روابط آنلاین سالم با دیگران.

- نحوه حل تعارضاتی که در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها مواجه می‌شویم.

- از مقایسه‌های اجتماعی بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنیم.

- دانستن اینکه محتواها و تصاویر می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی دستکاری شوند.

- چگونه محتواهای نژادپرستانه را تشخیص دهیم.
 

انتظار می‌رود این راهنمایی‌ها برای والدین کودکان مفید باشد و منجر به بهبود تجربه نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی شوند.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج