ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

رشد اخلاقی
لارنس کلبرگ (۱۹۵۸) با اصل تئوری رشد اخلاقی پیاژه (۱۹۳۲) موافق بود، اما قصد داشت تا ایده‌های خود را بیشتر توسعه دهد.
 
او از تکنیک قصه‌پردازی پیاژه به منظور بیان داستان‌هایی از مردم که شامل معضلات اخلاقی نیز می‌شد، استفاده می‌کرد. در هر مورد، او یک انتخاب را با صرف تفکر و اندیشه در نظر می‌گرفت. برای مثال؛ حقوق برخی از مقامات و نیازهای برخی از افراد مستحق که به طور ناعادلانه با آنها رفتار می‌شد را مورد مقایسه قرار می‌داد. یکی از مشهورترین داستان‌های لارنس کلبرگ (۱۹۵۸) مربوط به مردی به نام هینز (هانس هم تلفظ می‌شود) است که در نقطه‌ای از اروپا زندگی می‌کرد.
 
همسر هینز در اثر نوع خاصی از سرطان رو به مرگ بود. پزشکان معتقد بودند که یک داروی جدید ممکن است او را نجات دهد. این دارو توسط یک داروساز محلی کشف شده بود و هینز به شدت سعی داشت تا مقداری از آن را خریداری کند، اما داروساز ده برابر پولی که برای دارو هزینه کرده بود را طلب می‌کرد و این خیلی بیشتر از مقداری بود که هینز می‌توانست تهیه کند. هینز پس از دریافت کمک‌هایی از سوی دوستان و خانواده‌ی خود، تنها توانست نیمی از پول موردنیاز برای تهیه دارو را فراهم آورد. او به داروساز گفت که همسرش در حال مرگ است و از او درخواست کرد که یا دارو را به او ارزانتر بفروشد و یا به وی اجازه دهد تا مابقی پول را بعداً بپردازد.
 
داروساز پیشنهاد هینز را رد کرد و گفت او دارو را کشف کرده و می‌خواهد از آن پول به دست آورد. شوهر که از نجات جان همسرش فرومانده بود، پس از آن شب به زور و به طور غیرقانونی وارد داروخانه شد و داروی موردنظر را به سرقت برد.
 
لارنس کلبرگ مجموعه‌ای از سوالات مانند موارد زیر را ارائه می‌کند:
 
۱. آیا هینز باید دارو را بدزد؟
۲. اگر هینز همسرش را دوست نداشت، ممکن بود چیزی تغییر کند؟
۳. اگر بیمار موردنظر یک شخص بیگانه یا غریبه بود، هیچ گونه تغییری در این اتفاق به وجود می‌آمد؟
۴. اگر زن فوت می‌کرد، پلیس می‌بایست داروساز را به جرم قتل بازداشت می‌کرد؟
 
با بررسی پاسخ‌های کودکان در سنین مختلف به این سوالات، لارنس کلبرگ امیدوار به کشف این موضوع بود که چگونه استدلال‌های اخلاقی با بالا رفتن سن افراد تغییر می‌کند. نمونه‌ی موردنظر شامل ۷۲ پسر از شیکاگو در سنین ۱۰ تا ۱۶ سال بود که ۵۸ نفر از آنها در فواصل زمانی سه ساله، به مدت ۲۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند (Kohlberg, 1984).
 
با هر کدام از پسرها، مصاحبه‌ای دو ساعته بر اساس ده معضل صورت گرفت. آنچه که لارنس کلبرگ عمدتاً به آن علاقه‌مند بود بررسی این موضوع نبود که آیا پسران این عمل را درست می‌دانستند یا غلط، بلکه دلایل ارائه‌ شده از سوی آنها برای تصمیم‌گیری‌هایشان برای او اهمیت داشت. او پی برد که با بالا رفتن سن بچه‌ها، دلایل آنها نیز دچار تغییر و تحول می‌شوند.
 
او سه مرحله‌ی مشخص از استدلال اخلاقی را شناسایی کرد که هر کدام دارای دو زیرمرحله یا مرحله‌ی فرعی بودند. افراد تنها می‌توانند از طریق این سطوح در فهرست ذکر شده عبور کنند. هر مرحله‌ی جدید، جایگزین استدلال متداول در مرحله‌ی قبل می‌شود. همه‌ی افراد (الزاما) به تمامی مراحل نمی‌رسند.
 
مراحل رشد اخلاقی لارنس کلبرگ
سطح ۱- اخلاق پیش عرفی (پیش قرار دادی) در مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
در سطح پیش عرفی (غالبا نه ساله و جوانتر، در برخی از موارد بیش از نه سال)، ما کد اخلاقی شخصی نداریم. در عوض، کد اخلاقی ما با استانداردهای بزرگسالان و پیامدهای ناشی از پیروی و یا نقض قوانین آنها شکل گرفته است.
 
اقتدار و نفوذ خارج از حیطه‌ی فردی است و استدلال بر اساس پیامدهای فیزیکی اقدامات شکل می‌گیرد.
 
مرحله اول: توجه به تنبیه و فرمانبرداری. کودک/فرد برای جلوگیری از تنبیه یا مجازات خوب عمل می‌کند. در صورتی شخص مجازات خواهد شد که مرتکب اشتباهی بشود.
 
مرحله دوم. فردگرایی و مبادله. در این مرحله، کودکان تشخیص می‌دهند که صرفاً یک دیدگاه درست، همانگونه که توسط صاحبان قدرت ارائه می‌شود وجود ندارد. افراد مختلف، دیدگاه‌های مختلفی دارند.
 
سطح ۲- اخلاق متعارف (قرار دادی) در مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
در سطح متعارف (بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان)، ما شروع به درونی کردن استانداردهای اخلاقی با توجه به مدل‌های ارزشمند بزرگسالان می‌کنیم.
 
در این وضعیت، اقتدار درونی شده است، اما مورد سوال قرار نمی‌گیرد و استدلال نیز بر اساس هنجارهای گروهی تعیین می‌شود که شخص به آن تعلق دارد.
 
مرحله سوم. روابط بین فردی خوب. کودک / فرد برای اینکه در نگاه دیگران به‌عنوان یک فرد خوب دیده شود، خوب عمل می‌کند. بنابراین، پاسخ با تأیید دیگران ارتباط دارد.
 
مرحله چهارم. حفظ نظم اجتماعی. کودک / فرد از قوانین گسترده‌تری در جامعه مطلع می‌شود، بنابر‌این به منظور تبعیت ‌کردن از قانون و اجتناب از گناه، عقاید خود را با قوانین و قواعد منطبق می‌سازد.
 
سطح ۳– اخلاق پسا عرفی (ما فوق قراردادی) در مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
عقاید و نظرات فردی بر اساس اصول خود انتخابی بنا نهاده می‌شوند و استدلال اخلاقی مبتنی بر حقوق فردی و عدالت است. طبق نظر کلبرگ، اکثر افراد به این سطح از استدلال اخلاقی می‌رسند.
 
تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد توانایی تفکر انتزاعی لازم برای مرحله ۵ یا ۶ (اخلاق پس عرف) را دارند. این امر بدین معنی است که اکثر افراد مبنای دیدگاه اخلاقی خود را پیرامون خود قرار می‌دهند و تنها یک اقلیت و یا بخش بسیار کوچکی از افراد مبنای تفکر خود را از مسیر اصول اخلاقی دنبال می‌کنند.
 
مرحله پنجم. قرارداد اجتماعی و حقوق فردی. کودک / فرد در خصوص این موضوع آگاهی دارد که وجود قوانین/ قواعد هر چند در مواردی بر ضد برخی از منافع خاص افراد است، اما در کل به نفع اکثریت می‌باشد.
 
مسائل همیشه روشن و صریح نیست. برای مثال در معضل هینز، حفاظت از زندگی مهمتر از شکستن قانون ضد سرقت است.
 
مرحله ششم. اصول فراگیر یا همگانی. افراد در این مرحله مجموعه‌ای از رهنمود‌های اخلاقی خود را توسعه می‌دهند که ممکن است متناسب با قانون باشد و یا نباشد. این اصول برای همه اعمال می‌شود.
 
به عنوان مثال، حقوق بشر، عدالت و برابری. در این شرایط، فرد این آمادگی را خواهد داشت که برای دفاع از این اصول اقدام کند، حتی اگر این امر بدان معنا باشد که علیه روند در جریان جامعه به پیش رود و عواقبی از قبیل مورد تقبیح قرار گرفتن و یا محکوم شدن به زندان را بپذیرد. کلبرگ تردیدی نداشت که تنها افراد اندکی به این مرحله می‌رسند.
 
مشکلات مراحل رشد اخلاقی لارنس کلبرگ
۱. معضلات تصنعی می‌باشند (به عنوان مثال، آنها اعتبار اکولوژیکی ندارند)
غالب معضلات برای اکثر مردم ناآشنا هستند. به عنوان مثال، در معضل هینز، همه چیز در خصوص این سؤال که آیا هینز باید برای نجات جان همسر خود دارو را بدزدد یا خیر به خوبی به پیش می‌رود (غالب افراد موافق این اقدام هستند).
 
با این حال، افرادی که در تحقیقات کلبرگ حضور داشتند بین ۱۰ تا ۱۶ ساله بودند. آنها هرگز ازدواج نکرده و هرگز حتی به مقدار بسیار اندک نیز در موقعیتی همانند داستان موردنظر قرار نگرفته بودند. آنها چطور باید می‌دانستند که آیا هینز باید دارو را سرقت کند یا نکند؟
 
۲. نمونه جانبدارانه است
با توجه به نظر گیلیگان (۱۹۷۷)، به دلیل اینکه نظریه کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی بر اساس یک نمونه‌ی مردانه بنا نهاده شده است، پس مراحل نیز منعکس کننده‌ی تعریفی مردانه از اخلاق (مردسالارانه) می‌باشد. اخلاق مردانه مبتنی بر اصول انتزاعی قانون و عدالت است، در حالی که اخلاق در زنان بر اساس اصول شفقت و مراقبت هستند.
علاوه بر این، مسئله تعصب جنسیتی مطرح شده توسط گیلیگان، یادآور بحث‌های مهم مربوط به جنس‌گرایی در روانشناسی است که درصورت نادیده گرفتن آن می‌تواند تاثیر زیادی بر نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی داشته باشد.
 
۳. معضلات فرضی هستند (به عبارت دیگر، آنها واقعی نیستند)
در یک وضعیت واقعی، انجام چه اقداماتی از سوی یک فرد عواقب واقعی در بر خواهد داشت و گاهی از اوقات نیز برای آنها بسیار ناخوشایند خواهد بود؟ اگر آنها در یک وضعیت واقعی قرار می‌گرفتند، باز هم به چنین استدلالی می‌رسیدند؟ جواب این سوالات را به درستی نمی‌دانیم.
 
این واقعیت که نظریه لارنس کلبرگ به شدت وابسته به پاسخ فرد به یک معضل تصنعی است، موجب به وجود آمدن یک سوال در خصوص اعتبار نتایج حاصل از این تحقیق می‌شود. پاسخ افراد در شرایط واقعی زندگی خود، ممکن است در مقایسه با آنچه که آنها در مواجه با یک معضل تصنعی ارائه شده در یک محیط تحقیقاتی آرام و بدون دغدغه ارائه می‌دهند، بسیار متفاوت باشد.
 
۴. طراحی پژوهشی ضعیف
روشی که لارنس کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی در هنگام بنا کردن این نظریه تحقیقاتی انجام داد، ممکن است بهترین روش برای آزمودن این موضوع که آیا همه‌ی کودکان به دنبال توالی یکسانی در جهت پیشرفت مرحله‌ای می‌روند یا خیر نباشد. تحقیق او مقطعی بود، به این معنی که او با بچه‌هایی در سنین مختلف مصاحبه کرد تا ببیند سطح توسعه‌ی اخلاقی آنها چگونه است.
 
یک راه بهتر برای مشاهده‌ی اینکه آیا همه‌ی بچه‌ها ترتیب یکسانی را در تمامی مراحل دنبال می‌کنند و یا خیر، لزوم انجام تحقیقات طولی در مورد همان کودکان است.
 
با این حال، تحقیقات طولی در مورد نظریه کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی تاکنون توسط کالبی و همکاران او (۱۹۸۳) انجام شده است که در طی آن ۵۸ شرکت کننده‌ی مرد (پسران) که در مطالعه‌‌‌‌ی اصلی کلبرگ حضور داشتند مورد آزمون قرار گرفتند. او آنها را در مدت ۲۷ سال، شش بار مورد آزمون قرار داد و در نهایت این نتیجه اصلی کلبرگ که همه ما از طریق مراحل رشد اخلاقی در یک ترتیب یکسان و مشابه عبور می‌کنیم را مورد تأیید قرار داد.
 
مشکل در خصوص نظریه لارنس کلبرگ
۱. آیا مراحل متمایزی از توسعه اخلاقی وجود دارد؟
لارنس کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی ادعا می‌کند که چنین چیزی وجود دارد، اما شواهد همیشه از این نتیجه‌گیری حمایت نمی‌کند. به عنوان مثال، شخصی که تصمیم‌گیری را بر اساس استدلال اصولی در یک وضعیت توجیه می‌کند (مرحله ۵ یا ۶ اخلاق پس عرفی)، در اغلب موارد در صورت مواجه شدن با یک داستان دیگر به سوی استدلال قراردادی (مرحله سوم یا چهارم) عقب‌نشینی می‌کند. در عمل، به نظر می‌رسد که استدلال در مورد صحیح و غلط بودن یک موضوع، بیش از آنکه به قوانین کلی بستگی داشته باشد، به شرایط بستگی دارد.
 
علاوه بر این، افراد همیشه در حال پیشرفت در میان مراحل نیستند و رست (Rest, 1979) دریافت که از هر چهارده نفر، در حقیقت یک نفر دچار لغزش و عقبگرد می‌شود. شواهد در خصوص مراحل متمایز از رشد اخلاقی بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد و و برخی نیز معتقدند که در پشت این نظریه، اعتقاد فرهنگی جانبدارانه‌ای در خصوص برتری ارزش‌های آمریکایی نسبت به دیگر فرهنگ‌ها و جوامع نهفته است.
 
۲. آیا قضاوت و یا عقیده‌ی اخلاقی با رفتار اخلاقی تطابق دارد؟
کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی هرگز ادعا نکرد که بین تفکر و عمل (آنچه که ما می‌گوییم و آنچه که ما انجام می‌دهیم) یک مطابقتی وجود دارد، بلکه او اظهار می‌دارد که این دو با یکدیگر ارتباط دارند. با این حال، بی (Bee, 1994) اشاره می‌کند که ما باید این موارد را مورد محاسبه قرار دهیم:
 
الف) عادت‌هایی که مردم در طول زمان توسعه داده‌اند.
ب) آیا افراد شرایط را مستعد مشارکت خود می‌بینند؟
ج) ارزش‌ها و مزایای انجام رفتار به یک نحو خاص.
د) انگیزه‌های رقابتی مانند فشار از ناحیه‌ی گروه همسالان، علاقه شخصی و غیره.
 
به طور کلی بی به این امر اشاره می‌کند که رفتار اخلاقی تنها بخشی از مسأله‌ی استدلال اخلاقی است. این موضوع نیز تحت‌تاثیر عوامل اجتماعی است.
 
۳. آیا عدالت اساسی‌ترین اصل اخلاقی محسوب می‌شود؟
این دیدگاه لارنس کلبرگ است. با این حال، گیلیکان (۱۹۷۷) نشان می‌دهد که اصل مراقبت و سرپرستی از دیگران نیز به همان اندازه مهم است. علاوه بر این، کلبرگ ادعا می‌کند که استدلال اخلاقی مردان اغلب بیش از زنان است.
 
دختران اغلب در مرحله‌ی ۳ در سیستم کلبرگ قرار می‌گیرند (گرایش به سوی پسر خوب- دختر خوب)، در حالی که پسران بیشتر در مرحله ۴ (گرایش به سوی قانون و نظم) یافت می‌شوند. گیلیگان چنین پاسخ می‌دهد:
 
«ویژگی‌های بسیاری که به طور سنتی خوبی‌های زنان را بیان می‌کند، از قبیل مراقبت از دیگران و حساس بودن نسبت به نیازهای دیگران، در توسعه اخلاقی به عنوان کمبود نشانه‌گذاری شده‌اند».
 
به عبارت دیگر، گیلیگان ادعا می‌کند که در نظریه کلبرگ یک تعصب جنسی وجود دارد. او ندای زنانه‌ی محبت، عشق و صلحی که همراه با اجتماعی شدن دختران است را نادیده می‌گیرد.
 
گیلیگان این چنین نتیجه‌گیری می‌کند که نظریه کلبرگ به جای دیدگاه اخلاقی عدالت، باید این واقعیت که زنان از دیدگاه اخلاق مراقبتی با مشکلات اخلاقی رو به رو می‌شوند را مورد محاسبه و اشاره قرار می‌داد که این امر برخی از مفروضات اساسی نظریه کلبرگ را به چالش می‌کشد.
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج