ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تغییر روایت
عکس جلد کتاب تغییر روایت
  • نویسنده: هانس هانسن
  • مترجم: مژگان حیدرعلی
  • ناشر: نشر هورمزد

معرفی کتاب تغییر روایت

هانس هانسن در کتاب تغییر روایت با شما از قدرت شگفت‌انگیز روایت‌ها در پیشرفت‌های فردی و اجتماعی انسان‌ها خواهد گفت. الگوهای روایی‌ای که سراسر زندگی ما را زیر تأثیر خود قرار داده‌اند، زندگی گذشته‌ی ما را پدید آورده‌اند و اگر تغییری در ساختار آن‌ها ایجاد نکنیم، آینده‌ی ما را نیز به همین صورت شکل خواهند داد. در این کتاب تحسین‌شده می‌آموزید که با تغییر روایت‌های قالبی ذهنتان، زندگی‌تان را نیز دگرگون کنید. گفتی‌ست این کتاب در فهرست پرفروش‌های سایت آمازون بوده است.

درباره‌ی کتاب تغییر روایت

شاید برای بسیاری از مخاطبان، روایت تنها در دنیای ادبیات و هنگام طرح‌ریزی ساختار یک داستان کاربرد داشته باشد، اما در حقیقت حتی ساده‌ترین بخش‌های زندگی ما را مجموعه‌ای از روایت‌ها تشکیل می‌دهند که تاکنون هرگز توجه ما را به خود جلب نکرده بودند. روایت‌ها بیانگر نوعی رابطه‌ی علت و معلولی هستند، به این معنا که اگر کار خاصی را انجام دهیم، پیامد خاصی را نیز متناسب با همان کار دریافت خواهیم کرد. روایت‌هایی که هرکدام از ما در ذهن داریم، نشا‌ن‌دهنده‌ی درک ما از واقعیت‌ها هستند و ماهیت پدیده‌ها را برای ما مشخص می‌کنند. همین روایت‌ها، در سطحی کلان، ارزش‌ها و هنجارهای موجود در جوامع را تعیین می‌کنند. پس می‌بینید که روایت‌ها از شخصی‌ترین مسائل زندگی تا گسترده‌ترین موضوعات اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. برای این‌که چیستیِ روایت‌ها و نقش سازنده یا ویرانگر آن را در دو لایه‌ی فردی و اجتماعی زندگی انسان‌ها بشناسید، می‌توانید به کتاب تغییر روایت (Narrative Change)، اثر هانس هانسن (Hans Hansen) مراجعه نمایید.

نویسنده طی بخش‌های مختلف این اثر، ساختارهای پنهان روایت‌ها، انگیزه‌ها و دلایلی که رویدادها را هدایت می‌کنند، همچنین ارتباط میان رویدادها را برای خوانندگان روشن می‌سازد. البته نقطه‌ی عطف کتاب، جایی است که هانسن سعی دارد نشان دهد، روایت‌ها در برابر تغییرات فردی و اجتماعی چه نقشی خواهند داشت؟ آیا از آن‌ها حمایت می‌کنند یا در برابرشان مقاومت خواهند کرد؟ خب، باید بگوییم روایت‌ها هرگز با تغییرات سر سازش ندارند و انسان‌ها زمانی می‌توانند تغییری را در زندگی شخصی و جامعه‌ی خود ایجاد کنند که طرحواره‌های سابق یا همان روایت‌های پیشین را شکست بدهند؛ کاری که هرگز آسان نخواهد بود.

هانس هانسن برای اثبات مدعای خود در کتاب تغییر روایت، همچنین کمک به خوانندگان برای درک بهتر موضوع، به بازگویی رخدادها و موضوعات حقیقی می‌پردازد و ردپای روایت‌ها را نیز در بروز آن‌ها نشان می‌دهد. او الگو و مدلی به مخاطبان معرفی می‌کند که با کاربرد آن‌ می‌توان تغییرات چشم‌گیری را در روایت‌های غالب فرهنگ‌ها، سازمان‌ها، جوامع، فعالیت‌های تجاری و حتی خدمات عمومی ایجاد کرد و به دنبال آن، پیامدهای مثبتی را در تمامی این عرصه‌ها پدید آورد. اگر بخواهیم تمامی آموزه‌های این اثر را به‌طور خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم، بسیاری از رفتارهای ما در تمامی جنبه‌های زندگی، بر اساس روایت‌هایی کلیشه‌ای شکل می‌گیرند که خودشان نیز مبتنی بر انگیزه‌ها و مقاصد متنوعی پدید آمده‌اند. پدید آوردن هر گونه تغییری در تمامی لایه‌های زندگی، تنها با تغییر روایت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. با الگویی که نویسنده در کتاب معرفی نموده، می‌توان چنین روایت‌های را متحول کرده و زندگی فردی و اجتماعی خود را نیز دستخوش تغییر نمود. این الگو به‌ویژه برای مدیران و رهبران سازمان‌ها که پیوسته باید به دنبال ایجاد تغییرات سازنده باشند، ضرورت دارد. همچنین دست‌اندرکاران فعالیت‌های تجاری می‌توانند با بهره‌گیری از چنین الگویی، رشد و توسعه‌ی قابل‌توجهی را رقم بزنند.

برای مطالعه‌ی این اثر خواندنی، می‌توانید نسخه‌ی فارسی آن را با برگردان مژگان حیدرعلی، از سوی نشر هورمزد تهیه نمایید.

درباره‌ی سری کتاب‌های حوزه‌ی توسعه‌ی فردی

سری کتاب‌های حوزه‌ی توسعه‌ی فردی شامل آثاری هستند که هر یک به تقویت یکی از مهارت‌های شخصی و شغلی مخاطبان یاری می‌رسانند. بی‌شک کتاب «پدر ثروتمند، پدر فقیر» از رابرت کیوساکی، مشهورترین عنوان این مجموعه است که از شناخته‌شده‌ترین آثار در حوزه‌ی کسب ثروت و موفقیت شغلی به شمار می‌آید. از آثار دیگر این مجموعه می‌توان به کتاب‌های «شرکت خلاقیت»، «کوچینگ»، «هنر رهبری» و «مدیر عالی» اشاره کرد. برای ارتقای توانایی‌های فردی خود و کامیابی در عرصه‌های شغلی، مجموعه‌ای که پیش رو دارید، بهترین گزینه به شمار می‌آید.

نشر هورمزد چاپ سری کتاب‌های حوزه‌ی توسعه‌ی فردی را بر عهده داشته است.

نکوداشت‌های کتاب تغییر روایت

  • برخوردی هوشمندانه و خیره‌کننده از رویکردی بدیع نسبت به تغییرات اجتماعی، سازمانی و شخصی از طریق تحلیل و تغییر روایات فرهنگی! راه‌کارهای عملی و رویکرد متفکرانه‌ی هانس هانسن برای تغییر روایی در سراسر کتاب عرضه شده است. این کتاب پرشور خوانندگان را با یک خط داستانی همراه می‌کند که مبتنی بر دانش قوی و تحقیقات قابل‌توجه نویسنده در علوم اجتماعی است. برای کسانی که علاقه‌مند به آگاهی از نقش روایت‌های ما در حفظ یا تغییر وضعیت موجود هستند، خواندن کتاب تغییر روایت ضروری خواهد بود. (جان ون مانن، استاد بازنشسته‌ی مطالعات سازمانی در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست)

  • اگر هانسن مسیری را به شما نشان می‌دهد که باور دارد به تغییرات اساسی منجر خواهد شد، همین لحظه رفتن به سوی آن را آغاز کنید. (هلن پرژین، نویسنده)

  • هانسن به ما نشان می‌دهد که به چه صورت می‌توان از نظریه‌ی روایی برای تغییرات جامعه‌شناختی، به روشی استفاده کرد که هم از لحاظ تئوریک ساده بوده و هم عملی و کاربردی باشد. او این کار را با نقل یک داستان انجام می‌دهد؛ یک داستان عالی که غیرممکن است بتوانید آن را کنار بگذارید. (استیون اس. تیلور، استاد رهبری و خلاقیت و رئیس موقت مدرسه‌ی کسب‌و‌کار Foisie، مؤسسه‌ی پلی‌تکنیک ورسستر)

  • هانس هانسن اثری درخشان، تأمل‌برانگیز و بسیار مؤثر در این مورد نوشته که چگونه مدل‌های روایی می‌توانند بر تغییرات سازمانی اثرگذار باشند. کتاب حاضر با تکیه بر مثال‌های سازمانی و بهره‌گیری از استدلال‌های منطقی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار داده است. کتابی سرشار از مفاهیم که دیدگاه تازه‌ای را نسبت به مدیریت عرضه می‌کند. هر صفحه از آن نکته‌ای جذاب و مهم برای گفتن دارد. (جان هاسارد، مدرسه‌ی بازرگانی آلیانس منچستر)

  • تصور می‌کردم کتاب تغییر روایت بهترین کتاب تجاری‌ای باشد که تاکنون خوانده‌ام، اما اشتباه می‌کردم. در حقیقت، بهترین کتابی بود که در تمام عمرم خوانده بودم. (لونیتا شارپ)

کتاب تغییر روایت برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران سازمان‌ها، رهبران و افرادی که خواهان ایجاد تغییرات فردی یا اجتماعی در خود و در جامعه هستند، از مطالعه‌ی کتاب تغییر روایت بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

با هانس هانسن بیشتر آشنا شویم

هانس هانسن نویسنده و استاد رشته‌ی مدیریت در کالج تجارت رالز، در دانشگاه فناوری تگزاس است. این نویسنده همچنین مدیریت مرکز سازمان‌های نوآور را بر عهده داشته و چندی نیز عضو حقوق بشر Embrey در دانشگاه متدیست جنوبی بوده است. کتاب «تغییر روایت» نخستین اثر اوست که به فارسی ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب تغییر روایت می‌خوانیم

ایده‌های فراگیر‌ترِ من دربارۀ «تغییر» از جنبه‌های آکادمیک، کارهای عملی و شخصی من تأثیر پذیرفته بود. در بُعد آکادمیک، من «تئوری روایی» را با «تئوری ساختاری» ترکیب کردم که توضیح می‌دهد: «ما چگونه آن‌ دسته از ساختارهای شناختی‌ که می‌خواهیم راهنمای اعمال، رفتار و برداشت‌های‌ ما باشند را به‌صورت جمعی می‌سازیم.» اعمال ما هرگز غیرآگاهانه نیستند. ما چه به‌صورت آگاهانه و چه به‌صورت ناخودآگاه، همواره برای هدایت اَعمال و تصمیمات خود از چیزی استفاده می‌کنیم. من بر روی این نکته تمرکز کردم که «ایده‌هایی که ما از آن‌ها تبعیت می‌کنیم، چگونه ایجاد می‌شوند؟ و ما به چه شکل می‌توانیم از طریق تغییر روایتِ فردی خود، چارچوب فکری خود را تغییر بدهیم تا اعمال جدید و درک جدیدی برای ما امکان‌پذیر شود؟» و درنهایت، روشی را ارائه کردم که برای طراحی و سازماندهی اولین گروه وکلای مدافع جنایی دائمی، مورد استفاده قرار گرفت.

بسیاری از تحقیقات به ما نشان می‌دهند که ما از ساختارها مانند نقشه استفاده ‌می‌کنیم تا در تعاملات اجتماعی ما را راهنمایی کنند. به‌عنوان‌مثال، اغلبِ ما در مورد مصاحبۀ شغلی، چند مدل شناختی یا ساختار ذهنی از پیش تعیین‌شده داریم که نشان می‌دهند «انتظار داریم چه اتفاقاتی صورت بگیرند؟ و ما در آن موقعیت‌ها چه رفتاری باید داشته باشیم؟» وقتی چنین ساختاری را به‌عنوان راهنما مد نظر قرار می‌دهیم، درواقع از روایت خودمان راجع به یک مصاحبۀ شغلی استفاده می‌کنیم تا در طی انجام مصاحبه ما را هدایت کند. شاید هنگامی‌که خودمان را به‌عنوان فردی مناسب با این موقعیت شغلی معرفی می‌کنیم، به‌دنبال اطلاعاتی در مورد وظایف و انتظارات شغلی هستیم. معمولاً در چنین جلساتی، ما در مقایسه با حضور در موقعیت‌های غیررسمی (مانند حضور در جمع دوستان)، عملکرد حرفه‌ای‌تری از خود نشان می‌دهیم.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تشکر
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول. جایی برای پنهان شدن نیست
فصل دوم. روایت‌های گویا
فصل سوم. مدل تغییر، چگونه پدیدار شد
فصل چهارم. به‌کارگیری مدل
فصل پنجم. روایت خفقان‌آور
فصل ششم. اجرای روایت‌های جدید
فصل هفتم. «انتخاب روایت» یا «ساخت روایت»
فصل هشتم. روایت، روشی برای نظم‌بخشیدن به امور در موقعیت‌های خاص
فصل نهم. روایت خودتان را بسازید
فصل دهم. شیوۀ کارکرد ایده‌ها و روایت‌های بزرگ
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب

نام کتاب کتاب تغییر روایت
نویسنده هانس هانسن
مترجم مژگان حیدرعلی
ناشر چاپی نشر هورمزد
سال انتشار ۱۴۰۲
تعداد صفحات 188
زبان فارسی
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج