ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)
عکس جلد کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)
  • نویسنده: امید ابراهیمی شاهد، داود قادری
  • ناشر: انتشارات آزمون یار پویا

معرفی کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)

دکتر داود قادری و امید ابراهیمی شاهد در کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان) به بررسی موانعی می‌پردازند که کارکرد دستگاه شناختی را با مشکل مواجه می‌کند. از آنجا که فعالیت‌های ذهنی و به‌ویژه یادگیری، در رشد ما تأثیر فراوانی دارند، هرگونه خلل و مانعی در این امر مسئله‌ای قابل‌بررسی خواهد بود و کتاب نامبرده از این نظر مهم می‌نماید.

درباره‌ی کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)

اختلالات یادگیری اختلالاتی هستند که یکی از عملکردهای افراد در امر یادگیری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. به سبب وجود اختلال در اداراکات دیداری و شنیداری، تنظیم اطلاعات یا حافظه و نقص در توجه،‌ افراد ممکن است در خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضیاتی دچار مشکلاتی باشند. کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان) به بررسی این قبیل اختلال‌ها و موانع در یادگیری می‌پردازد و در پنج فصل مطالب خود را به مخاطب ارائه می‌دهد: 1) یادگیری و نظریه‌های یادگیری، 2) اختلالات یادگیری (کلیات)، 3) انواع اختلالات یادگیری، 4) علت‌شناسی اختلالات یادگیری و 5) درمان اختلالات یادگیری. در هر فصل از این کتاب دکتر داود قادری و امید ابراهیمی شاهد که خود سال‌ها در عرصه‌ی مطالعه و درمان اختلالات یادگیری تجارب بالینی داشته‌اند، مباحثی را تشریح می‌کنند که برای شناخت دقیق اختلالات یادگیری ضروری می‌باشند.

بدون دانستن اینکه یادگیری چگونه امری است نمی‌توان به بررسی موانع و اختلالاتی که در فرآیند آن رخ می‌دهد پرداخت. دکتر داود قادری و امید ابراهیمی شاهد در کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)، نقش متخصصان در بررسی و مواجهه با اختلالات یادگیری در کودکان را بررسی می‌کنند و تذکر می‌دهند که هرگونه تغییر در وضعیت کودک یا فرد بالغ مواجه با اختلالات یادگیری تنها بر اساس راهکارهایی توسط متخصصان این حوزه ارائه می‌دهند ممکن خواهد بود. در این کتاب در می‌یابیم که بسیاری از تصورات نادرست و بی‌پایه درمورد اختلالات یادگیری، درمان آن‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌سازد. برای مثال، این تصور که کودکان یا بزرگسالان درگیر با اختلالات یادگیری خنگ یا تنبل هستند، باعث می‌شود والدین یا مربیان آموزشی و تربیتی به انجام اقدامات علمی و تأیید‌شده مبادرت نورزند و صرفاً به توصیه‌ها یا تنبیه‌هایی اکتفا کنند که اغلب نه‌ تنها فایده‌ای ندارند، بلکه ممکن است نتایج ناخوشایندی نیز به بار آورند.

مؤلفان کتاب سعی کرده‌اند با بررسی موشکافانه‌ی داده‌های آماری و آزمون‌های یادگیری، ویژگی‌های اساسی انواع اختلالات یادگیری را برشمارند. تشخیص اختلالات یادگیری یک کار بالینی است و بر مبنای موارد متعددی صورت می‌گیرد؛ مواردی نظیر سابقه‌ی پزشکی، رشدی، تحصیلی، و خانوادگی فرد. همچنین سابقه‌ی مشکل یادگیری، تأثیر این مشکل بر عملکرد تحصیلی، شغلی، یا اجتماعی نیز باید مورد سنجش قرار گیرد.

با مطالعه‌ی این کتاب می‌توان برخی از بهترین راهکارها برای مواجهه با افراد دچار اختلالات یادگیری را آموخت و همچنین از امکان درمان این اختلالات اطمینان حاصل کرد. بنابراین خانواده‌ها یا مربیان آموزشی و تربیتی در مقاطع گوناگون تحصیلی می‌توانند با بهره‌مندی از مطالب این کتاب، به درستی رفتارها و اقدامات خود را در مقابل کودکان یا بزرگسالان درگیر اختلالات یادگیری تعیین کنند و در درمان یا کنترل این اختلالات یاری‌گر باشند.

کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان) به همت نشر آزمون‌یار پویا به چاپ رسیده است.

کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‎‌شناسی و درمان) برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان) به طور کلی برای کسانی مناسب است که به مطالعه‌ی این پدیده می‌پردازند؛ نظیر مدرسان و دانشجویان رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی در مقاطع مختلف و متخصصان در این حوزه‌ها. معلمان، مربیان آموزشی و تربیتی و والدین نیز با استفاده از این کتاب، اطلاعات مفید و جامعی برای مواجهه با کودکان درگیر با اختلالات یادگیری کسب خواهند نمود.

در بخشی از کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان) می‌خوانیم

جهان ادراکی یکی از امور بسیار بی ثبات و تغییر پذیر است. مثلاً وقتی دایره‌ای را از یک زاویه خاص بنگریم، ممکن است آن را به صورت بیضی ببینیم و یا از راویه‌های معین دیگری همان دایره را به شکل یک خط راست دید. هرگاه از زاویه ویژه‌ای به یک مستطیل نگاه کنیم احتمالاً آن را ذوزنقه می‌بینیم. از این تحریفات ادراکی هنرمندان در نشان دادن دورنما و مزایای خاصی استفاده می‌کنند. در فراگرد مقابله ادراکی-حرکتی، ادراکات تحریفی با اطلاعات صحیح ذخیره شده تعمیم‌های حرکتی مقابله می‌شود و بدین ترتیب ادراکات تغییر یافته میزان و اصلاح می‌شوند.

هرگاه مقابله ادراکی - حرکتی به طور مناسب ایجاد نشود، کودک در میان دو دنیای متعارض (دنیای ادراکی و دنیای حرکتی) زندگی می‌کند. کودک نمی‌تواند به اطلاعات رسیده اعتماد کند چرا که پیوسته وی دو قسم اطلاعات ناجور و ناهمخوان دریافت می‌کند. دنیا برای چنین کودکانی به راستی ناراحت کننده، بی ثبات و مکانی نامطمئن است، و به این جهت که واقعاً بر او روشن نیست رفتارها و واکنشهایش اغلب عجیب و غریب است. کودک به این علت که به دیده خود اطمینان ندارد غالباً اشیاء را دستمالی می‌کند.

بر این اساس، دید یک مسیر حسی است، آنچنان که بیشترین اطلاعات را در اختیار کودک می‌گذارد تا وی بوسیله چشم کشف اشیائی را فرا بگیرد که باید با دست کشف گردند. از این رو کنترل چشمی، در تحکیم و پایه ریزی مقابله ادراکی - حرکتی واجد اهمیت است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مولفان
فصل اول: یادگیری و نظریه‌های یادگیری
انواع یادگیری
خوگیری و حساس شدگی
شرطی سازی کلاسیک
شرطی سازی عامل
یادگیری پیچیده
یادگیری مشاهده‌ای
یادگیری تجربی
یادگیری یا مهارت‌های قرن بیست و یکم
نظریه‌های یادگیری
نظریه رفتاری
نظریه شناختی
نظریه خبرپردازی
نظریه ساخت‌گرایی
نظریه‌ یادگیری اجتماعی
فصل دوم: اختلالات یادگیری (کلیات)
مفهوم اختلال روانی
تاریخچه اختلالات یادگیری
تعریف اختلالات یادگیری
معیارهای برای اختلالات یادگیری خاص
ویژگی‌های تشخیصی اختلال یادگیری خاص بر اساس DSM-5
ارزیابی اختلالات یادگیری
ویژگی‌های جمعیت شناختی اختلالات یادگیری
نرخ شیوع
ویژگی‌های فرهنگی
پیامدهای اختلال
همزمانی اختلالات
فصل سوم: انواع اختلالات یادگیری
انواع اختلالات یادگیری خاص در DSM-5
اختلال در خواندن (نارساخوانی)
انواع نارساخوانی
اختلال در نوشتن (نارسا نویسی)
انواع نارسا نویسی
اختلال در دیکته نویسی
اختلال در ریاضیات (حساب پریشی)
حساب پریشی رشدی در برابر حساب پریشی اکتسابی
فصل چهارم: علت شناسی اختلالات یادگیری
علت شناسی اختلالات یادگیری
وراثت و ژنتیک
نارسایی‌های مغزی
مشکلات دوران بارداری و تولد
حوادث پس از تولد
عوامل محیطی
علت شناسی نارساخوانی
نوروآناتومی
علل ژنتیکی
تعامل ژن و محیط
نقص فیزیولوژی
علت شناسی نارسا نویسی
علت شناسی حساب پریشی
نقص بازنمایی مقدار
فرضیه نقص دسترسی
فصل پنجم: درمان اختلالات یادگیری
روان درمانی و روان درمانگر خوب
آموزش و درمان کودکان دارای اختلالات یادگیری
درمان ادراکی – حرکتی کپارت
رشد الگوهای حرکتی
تعمیم‌های حرکتی
مقابله ادراکی حرکتی
ساخت زمانی
نظریه لاکوتا
درمان چند حسی فرنالد
مراحل روش چند حسی فرنالد
نکات قابل تأمل در روش چند حسی
روش‌های درمانی نارساخوانی
روش اورتون گلینکهام
درمان نارسانویسی
نکات کلیدی برای معلمان و آموزش دهندگان کودکان نارسا نویس
نکات کلیدی کار با کودکان نارسا نویس در منزل
مداخلات در محل کار برای نارسا نویسی
راهبردهای آموزشی
درمان حساب پریشی
نکات کلیدی برای معلمان و آموزش دهندگان کودکان حساب پریش
نکات کلیدی کار با کودکان حساب پریش در منزل
مداخلات داخل منزل در کار با کودکان حساب پریش
مداخلات در محل کار برای حساب پریشی
برای درمان اختلال یاد گیری ریاضی چه باید کرد؟
رفع اشکال در مهارت‌های محاسباتی پایه
تعدادی از اختلالات ریاضی و تمرین‌های پیشنهادی برای رفع آنها
منابع


مشخصات کتاب

نام کتاب کتاب اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)
نویسنده امید ابراهیمی شاهد، داود قادری
ناشر چاپی انتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار ۱۳۹۹
تعداد صفحات 151
زبان فارسی

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج