ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

پیشگیری از شیزوفرنی در کودکان
دسته بندی:مقالات>روانشناسي>روانشناسی کودکان
 
پیشگیری از شیزوفرنی در کودکان
 
ما اکنون به کاری روی می‌آوریم که از هر جهت بر موضوع و روشی متفاوت توجّه دارد. این روی آوری به میزان قابل توجهی از علاقه به مسأله‌ی شیزوفرنی ناشی می‌شود. افرادی که شیزوفرنیک خوانده می‌شوند، دچار عوارض حادّ و اغلب مزمنی هستند که آنان را از پای در می‌آورد. 
این عـــوارض عبارتند از: اختلال هایی در تفکّر، توجّه، ادراک؛ عوارض حرکتی؛ و نابهنجاریهای هیجانی؛ که نتیجه‌ی آن ناتوانی در امور روزمره‌ی زندگی است ( دیویسون و نیل، 1982 ). برای درمان شیزوفرنی اقدامات گوناگونی به عمل آمده، امّا با موفّقیّت چندانی توأم نبوده است. از جایی که علّت این بیماری شناخته شده نیست، اطلاعات اندکی درباره‌ی راههای جدید درمان و تلاشهای پیش گیرانه‌ی آن در دست است. هدفهایی که اغلب اوقات برای غلبه بر این بیماری دنبال می‌شود عبارتست از (1) ردیابی افرادی که مستعدّ ابتلا به شیزوفرنی هستند؛ (2) کشف راههای ممکن برای پیش گیری از بروز آن ( مندیک و ویتکین- لان اویل Witkin- Lanoil، 1977 ). تاکنون، تحقیقات بسیاری که صورت گرفته است، بیشتر بر شناسایی افراد مبتلا تأکید داشته است. به عنوان نمونه می‌توان از اوّلین مطالعه‌ی دراز مدت در نوع خط که توسّط مندیک و شولزینگر Schulsinger در دانمارک صورت گرفته است یاد کرد ( مندیک، 1970؛ مندیک و شولزینگر، 1968؛ شولزینگر، 1976 ).
این پژوهشگران در بررسی خود با استفاده از روش دراز مدّت، افرادی را که در معرض خطر ابتلا به شیزوفرنی قرار داشتند، زیر نظر گرفتند. این عده افرادی را تشکیل می‌دادند که پدر یا مادرشان مبتلا به شیزوفرنی تشخیص داده شده بود. چنین افرادی نسبت به افراد عادی پانزده مرتبه بیشتر در خطر احتمال ابتلا به شیزوفرنی قرار دارند. مندیک، شولزینگر، در ابتدا 207 نوجوان را که بشدّت در معرض ابتلا به شیزوفرنی بودند، امّا عملکردی بهنجار داشتند، انتخاب کردند.
این نوجوانان از نظر سن، جنسیّت، محل سکونت، و نظایر این‌ها، با کودکان دیگری که بشدّت در معرض ابتلا به شیزوفرنی قرار نداشتند قابل قیاس بودند. ماماهایی که این کودکان را به دنیا آورده بودند، درباره‌ی تولّد، و معلّمان آن‌ها درباره‌ی عملکرد اجتماعی و تحصیلی شان اطلاعاتی در اختیار پژوهشگران گذاردند. افزون بر آن، به هر کودک آزمونهای روانی چون آزمون هوشی، و آزمون تداعی کلمه‌ها داده شد. سرانجام آن که، هر یک از این نوجوانان، یک عمل شرطی شدن کلاسیک انجام دادند که در آن یک صدای خنثی ( محرک شرطی ) با یک صدای ناخوشایند ( محرک غیر شرطی ) قرین شد، و سپس شرطی شدن سایر صداهای خنثی مورد ارزیابی قرار گرفت. در خلال انجام این عمل، سرعت تپش قلب و واکنشهای پوستی گالوانیک ثبت گردید، و بدین طریق واکنش پذیری دستگاه خودکار عصبی نیز ارزیابی شد. 
اطلاعات گردآوری شده نشان داد: نوجوانانی که در مخاطره‌ی شدید ابتلا به شیزوفرنی قرار داشتند، در مقایسه با گروه دیگری تولّدی مشکلتر و طولانی‌تر داشتند؛ تعارضات آن‌ها در منزل بیشتر بود؛ بهره‌ی هوشی آنان به نوعی پایین تر بود؛ رفتارهای آنان در مدرسه حالتی طبیعی نداشت؛ در آزمون تداعی کلمه، پاسخهای ارائه دادند؛ و واکنش پذیرشان در دستگاه خودکار عصبی بیش تر بود.
بررسی های پیگیرانه‌ی چند سال بعد نشان داد: بیست تن از کودکانی که در مخاطره‌ی شدید قرار داشتند مشکلات رفتاری از خود ظاهر ساختند، دوازده تن آنان به واسطه‌ی اختلال های روان پزشکی در بیمارستان بستری شدند، و هشت تن دیگر نیز به اختلال شیزوفرنی، اعتیاد به الکل، یا خلافکاری مبتلا گشتند. هنگامی که بعدها این هشت تن را با بقیّه‌ی گروه که به اختلالی مبتلا نشده بودند مقایسه کردند، ویژگیهای زیر به دست آمد:
1. فقدان مادر در اوان کودکی و نگهداری کودک در مؤسسه‌های پرورشی، نشانگر اختلال شدیدتر فشار بیش تر در منزل، یا هر دو این ها توأم با یکدیگر بود. پدران بیش تر کودکانی که دچار اختلال شده بودند، در مقایسه با پدران کودکان غیر مبتلا، خود نیز دچار ناراحتی روانی بودند.
2. کودکان مبتلا به اختلالی که در آزمون تداعی که عملکرد ضعیفتری داشتند، در تداعی تفکّر دچار اختلال بودند.
3. فعّالیّت بیش از حدّ دستگاه خودکار عصبی، که با واکنشهای قویتر پوستی گالوانیک در برابر صدا، شرطی شدن کلاسیک شدیدتر، تعمیم بیشتر پاسخ شرطی شده، و خاموشی کُندتر پاسخ شرطی شده خود را نشان داد.
4. مشکلات دوران بارداری و تولّد در میان کودکان مبتلا.
هنگامی که پژوهشگران مطالعه‌ی خویش را آغاز کردند، مندیک (1958) و همکارانش تصوّر می‌کردند که شیزوفرنی اختلالی اکتسابی است، و فردی که واکنش پذیری بالایی در دستگاه خودکار عصبی دارد، برای ابتلا به آن آمادگی دارد. یافته‌های آنان این فرضیه را تا اندازه‌ای تأیید کرد، و همچنین وجود مشکلات بارداری و تولّد را در این افراد نشان داد. با وجود این، موضوع همچنان مبهم بود. در آخرین مطالعه‌ی پیگیرانه‌ای که در مورد گروه نمونه‌ی اوّلیّه به عمل آمد، هفده کودک از افراد در معرض مخاطره‌ی شیزوفرنی ( و تنها یک کودک از گروه دوم ) مبتلا به شیزوفرنی تشخیص داده شدند. در عین حال، اکثر این عده در میان آن‌هایی نبودند که در بررسی پیگیرانه نوبت اول مبتلا تشخیص داده شدند. در حال حاضر این افراد تحت بررسی قرار دارند تا مشخص شود آیا می‌توان این گونه افراد را از افراد گروه کنترل که کمتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، و نیز از سایر افراد همگروه که در معرض خطر ابتلا بودند، امّا دچار نشدند تشخیص داد و اگر می‌توان، چگونه این کار امکان پذیر است.
پروژه‌ی مطالعاتی مندیک و شولزینگر، در طول سالیان دراز، تنها پروژه‌ای بوده است که به منظور فراهم آوردن اطّلاعات دراز مدت، خطر شدید ابتلا به شیزوفرنی را مورد تحقیق قرار داده است. در عین حال، چندین بررسی دیگر از طریق مقایسه‌ی گروه اوّل ( در خطر شدید ابتلا ) و گروههای کنترل اطّلاعاتی مقطعی به دست داده است. مروری که نیل و اولتمانز (Oltmanns) از یافته‌های مطالعات انجام شده‌ی دیگران به عمل آوردند، نشان می‌دهد با وجود این که اطّلاعات به دست آمده در مورد افراد در معرض خطر ابتلا به شیزوفرنی در تمام مطالعه‌ها یکی نیست، امّا در چندین زمینه میان این افراد و افراد گروه کنترل تفاوتهایی پیدا شده است. تفاوتهای به دست آمده اغلب جزیی است، امّا این موضوع دور از انتظار نیست، زیرا اگر افرادی که در مخاطره‌ی شدید شیزوفرنی قرار دارند در مراحل بعد به عارضه‌ای دچار نمی‌شوند. جالب آن که میان رفتارهای کودکانی که در معرض شدید شیزوفرنی قرار دارند با بزرگسالان مبتلا به شیزوفرنی تشابهاتی دیده می‌شود. برای مثال، هر دو گروه به اختلالهای عصبی دچارند، و کاستیهای مربوط به تداعی و توجّه از خود نشان می‌دهند، و در امور اجتماعی با نارسایی روبرویند. همان گونه که نیل و اولتمان اشاره می‌کنند باید بررسی کرد و دید که آیا این متغیّرها می‌تواند برای شیزوفرنی یا مشکلات دیگر بعدی عامل پیش بینی باشد یا خیر. بی تردید، این امیدواری وجود دارد که از طریق شناسایی عوامل پیش بینی کننده در مورد سبب شناسی و راههای پیش گیری، هر دو اطلاعاتی به دست آید. در همین حال، مندیک و همکارانش پروژه‌ای را آغاز کرده‌اند که تلاشهای پیش گیرانه را در بر می‌گیرد.
بررسی دراز مدّت آنان در حال حاضر در جزیره‌ی موریس واقع در اقیانوس هند در جریان است، که ساکنان آن را هندوها، تامیلیها، مسلمانان، کرئولها، و چینیها تشکیل می‌دهند ( مندیک ویتکین- لان اویل، 1977 ). آن‌ها از میان 1800 کودک سه ساله، برحسب معیارهای روانی- فیزیولوژیکی، گروهی را که در معرض خطر شدید ابتلا به شیزوفرنی بودند برگزیدند. آن چه در مورد این کودکان به اجرا در آمد، نگهداری آن‌ها در مهدکودک‌های ویژه بود. گزارشهای اوّلیه در مورد آنان نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری کاملاً مشخصی در این کودکان در حال پدید آمدن است. بدین گونه که کودکانی که در ابتدا با یکدیگر به نزاع می‌پرداختند و پرخاشگر بودند، اکنون خود بخود با همدیگر بازی می‌کنند، و با خوشرویی و علاقه به غریبه‌ها سلام می‌گویند. در عین حال، این تغییرات تاکنون در کارهای روانی- فیزیولوژیکی صورت نگرفته است. همچنین مشخص نشده است که چه جنبه‌هایی از تجربه‌های مهد کودک با این تغییرات پیوند دارد؛ برای مثال رژیم غذایی پر پروتیین، معلّمان خونگرم، جدایی از محیط خانه، یا همنشینی آنان با کودکان دیگر مشابه خودشان. سرانجام آن که باید منتظر ماند و دید آیا تغییرات به وجود آمده در کودکان، با بروز بیماری روانی پیوند خواهد داشت یا نه.
 
نظرات کاربران

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج