ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کودکان مسئوليت پذير
دسته بندی:مقالات
کودکان مسئوليت پذير
 
 
با اين که پدر و مادرش بارها از او خواسته اند بعد از بازي، اسباب بازي هايش را جمع کند، اسباب بازي هايش هميشه وسط اتاق است و به تذکر والدين براي جمع کردن آن ها، بي توجه است. علاوه بر اين بعد از بيدار شدن از خواب، پتويش را هم جمع نمي کند، معمولا وسايلش را هم گم مي کند چون به خوبي مراقب آن ها نيست. اين ها نشانه هاي کودکي است که با مهارت مسئوليت پذيري ناآشناست. دکتر هادي صدري، مشاور خانواده در ادامه نکاتي را مطرح مي کند که به والدين کمک مي کند به بهترين شيوه اين مهارت مهم را در فرزندان شان نهادينه کنند.
 
زمان مناسب واگذاري مسئوليت به کودک
مسئله زمان مناسب براي آموزش اين مهارت به کودک به روحيه و توانايي کودک بستگي دارد. بايد در وهله اول کودک را به خوبي بشناسيم تا بتوانيم به او مسئوليت دهيم چون اگر به کودکي که آمادگي پذيرش مسئوليت ندارد مسئوليت دهيم، دچار مشکل مي شود و اعتماد به نفسش کاهش پيدا مي کند يعني احساس شکست مي کند که نمي تواند آن کار را مانند ديگران انجام دهد. در بعضي خانواده ها به کودک مسئوليت هايي مي دهند که واقعا مناسب سن و سالش نيست. اين والدين فکر مي کنند با سپردن مسئوليت هاي دشوار، کودک زودتر به رشد جسمي و عقلي مي رسد. معمولاً کودکي که در خانواده هاي پرجمعيت رشد مي کند و خواهر يا برادر بزرگ تر از خود دارد، بيشتر دچار اين مشکل مي شود و ديگر اعضاي خانواده دائم به او دستور مي دهند. ممکن است کودک در درازمدت از اين دستورها خسته و حرف شنوي اش کمتر شود. در اين مواقع والدين نبايد اجازه دهند بچه هاي بزرگ تر به کوچک تر دستور دهند يا او را تحت فشار بگذارند. بچه هايي که دائم در حال اجراي دستورات افراد ديگر خانواده هستند، در درازمدت ممکن است لجباز شوند و اعتماد به نفس شان پايين بيايد.
 
آزادي در پذيرش مسئوليت
درباره اين که کودک در پذيرش مسئوليت، بهتر است آزاد باشد يا محدود، بايد گفت مسئوليت را نبايد به کودک تحميل کنيم و برعکس بايد سعي کنيم حس مسئوليت پذيري را در کودکان مان به وجود بياوريم. به اين معنا که بهتر است کودک در پذيرش مسئوليت خود آزاد باشد؛ اما باز هم بايد به توانمندي کودک توجه کرد. بعضي والدين حتي نسبت به لباس پوشيدن کودکان شان نيز حساسيت به خرج مي دهند و فکر مي کنند اگر لباس هاي بزرگ تر از سن واقعي کودک به او بپوشانند، کودک زودتر احساس بزرگي خواهد کرد! اين کار کاملا اشتباه است. بايد اجازه دهيم کودک مطابق با سنش رشد کند و دوران کودکي اش را به خوبي بگذراند. اگر اين اتفاق نيفتد و سعي کنيم او را بزرگ تر از سنش جلوه دهيم به مرور زمان از نقشي که به اجبار به او واگذار شده است، خسته مي شود و از دوران کودکي اش هم آن طور که بايد لذت نمي برد.
 
تفاوت مسئوليت پذيري دختر و پسر
درباره تفاوت هاي مسئوليت دادن به کودکان در دخترها و پسرها، بهتر است بدانيد معمولا چون دخترها حرف شنوي بيشتري دارند، از نظر کلامي قوي ترند و زودتر و راحت تر با مسئوليت هايي که به آن ها واگذار مي شود، کنار مي آيند ولي پسرها چون شيطنت بيشتري دارند، ممکن است خيلي حرف شنوي نداشته باشند، اما بايد با توجه به سن کودک به او مسئوليت بدهيم و مي توانيم از مسئوليت هاي کوچک تر شروع کنيم، مانند جمع کردن مدادرنگي ها يا بردن نمکدان يا قاشق و چنگال براي پهن کردن سفره.
 
همدلي راهي به مسئوليت پذيري کودک
والدين بايد براي ايجاد يک حس خوب و مشارکت بيشتر در خانه، به کودک کمک کنند تا مسئوليت پذيري او تقويت شود؛ براي مثال به او بگويند من اسباب بازي هايت را جمع مي کنم، تو مدادرنگي هايت را جمع کن. در واقع اين حس مشارکت، همدلي و دوستي بيشتري ايجاد مي کند و کودک هم با رغبت بيشتري مسئوليتش را انجام خواهد داد.
 
نه اين طرف بام نه آن طرف بام
همچنين بايد به کودک بياموزيم مسئوليت کاري را که انجام مي دهد، به عهده بگيرد چون اين کار باعث افزايش توانمندي و قدرت او مي شود؛ براي مثال اگر به او پول مي دهيم که به خريد برود، بايد اجازه انتخاب را هم به او بدهيم، اما گاهي متاسفانه والدين يا از اين طرف بام مي افتند يا از آن طرف بام. همچنين يا آن قدر به کودک مسئوليت مي دهند که او را خسته مي کنند يا اصلا اين کار را نمي کنند که کودک ديگر نمي تواند توانمندي هايش را بشناسد.
 
نظرات کاربران

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج