ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کودکان خیابانی
دسته بندی:مقالات>روانشناسي>روانشناسي عمومي
در دنیایی که بخش وسیعی از کودکان خیابانی (بچه های خیابانی) از حداقل حقوق بشر محروم یوده و قربانی تعصبات و رفتارهای پرخاشگرانه هستند، ضرورت توجه به این مهم بیش از پیش روشن می گردد.
 
افزایش رو به رشد کودکان فراری، زندگی خیابانی و بیغوله نشینی، از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک تر، هر روز وسعت بیشتری به خود می گیرد که این امر مستلزم توجه جدی به این مسئله می باشد. خشونت های حقوقی، محروم بودن از بهداشت، سوء تغذیه، نداشتن سرپناه، تحقیر، سوء استفاده های جنسی، اعتیاد و ایدز از جمله آسیب هایی است که زندگی هزاران کودک خیابانی را تهدید و تباه می کند و برای یافتن راه کارهایی برای این وضعیت فلاکت بار و غیر انسانی باید اقدام نمود. در این ارتباط، توجه به سئوالاتی از قبیل ضروری و باید برای آنها پاسخ های قانع کننده ای آورده شود :
 
چرا کودکان مجبور به کار کردن در کارگاه های حرفه ای می شوند؟
چرا کودکان دست فروشی می کنند؟
این اجبارها از کجا ناشی می شود؟
منشاء اصلی تحمیل رنج و مشقت بر کودکان از کجاست؟
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اقتصادی – اجتماعی جامعه چه نقشی در بهره کشی از کودکان دارد؟
چه کسانی از کار کودکان سود می برند و سهم خود کودکان چیست؟
کار کشیدن از کودکان از کدام جامعه می پذیرد؟
چه مناسباتی بهره کشی از کودکان را موجه می کند؟
چه کسانی به این کودکانی ظلم می کنند؟
دانلود مقاله درباره کودکان خیابانی
دانلود مقاله درباره کودکان خیابانی
 
تعریف کودک خیابانی
اصطلاح کودکان خیابانی به طور عام و همه جانبه، پذیرفته نشده است، برخی به دلایل فرهنگی معتقدند که خیابان تصور خطرناک بودن و غیر اخلاقی بودن را به ذهن القاء می کند در حالی که خیابان به ویژه در کشورهای گرمسیری، مکانی برای اجتماعی شدن کودکان است.
 
برخی حوزه شمول این اصطلاح را محدود می دانند در حالی که این واژه بر آن است تا همه کودکان به حاشیه رانده شده را در بر گیرد. برخی نیز این اصطلاح را عوام فریبانه می دانند زیرا واقعیت مربوطه، آن چنان که این واژه القاء می کند کریه و حاد نیست.
 
از مهمترین چالش هایی که در رابطه با کودکان کار و خیابان وجود دارد، چالش مربوط به ابهامات تعریف و مفهوم بندی این کودکان می باشد. این ابهام نه تنها ابهامی نظری است که در شناسایی این کودکان مشکل ایجاد می کند، بلکه باعث ایجاد اختلال در آمارگیری از این کودکان می گردد و تعداد مشکل ایجاد می کند، بلکه باعث ایجاد اختلال در آمارگیری از این کودکان می گردد و تعداد مخدوشی از این کودکان را در سطح جهان به دست می دهد. اما آنچه مهم تر به نظر می رسد اختلالاتی است که در رسیدگی به این کودکان ایجاد می شود.
 
با توجه به تعاریف گوناگون، قوانین گوناگونی وضع می گردد. در مواردی کودکان از دایره شمول حمایت های اجتماعی خارج می مانند در شرایطی این کودکان به جای برخورداری از حمایت اجتماعی دچار دید منفی سایر شهروندان و نیروهای انتظامی و قضایی می گردند.
 
بررسی و جمع بندی تعاریف موجود درباره کودکان خیابانی نشان می دهد که برای دستیابی به تعریف و گروه بندی واقع بینانه تر از این کودکان باید ملاک ها و معیارهایی را لحاظ داشت، کودکان آسیب پذیر و در وضعیت دشوار یا کودکان در معرض خطر که به نحوی فعالیت ها و زندگی آنان با محیط خیابان مرتبط است و تحت عنوان کلی کودکان خیابانی نامیده میشوند، بر حسب هر یک از این معیارها، ممکن است وضعیت متفاوتی داشته باشد.
 
دلایل کار کردن کودکان خیابانی
بدون شک اکثر این کودکان به دلیل عدم امکانات مادی و رفاهی و به عبارت دیگر فقط خانواده به ناچار جهت تامین تمامی یا بخشی از هزینه زندگی خانواده خود به کار کردن روی آورده اند. عمده دلایلی که مورد اکثریت این افراد صادق است عبارتند از : فقر خانواده، کهولت پدر و مادر، از کار افتادگی پدر، پیری پدر، مرگ پدر، بیماری اعضای خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر) زندانی بودن پدر، اعتیاد پدر، مهاجر بودن (بیشتر در مورد کودکان افغانی) و غیره.
 
این در حالی است که گروهی از کارشناسان انگیزه کار کردن کودکان را علاوه بر رفع نیازها، پولدار شدن و کسب درآمد زیاد عنوان می نمایند.
 
برخی از آثار کار بر کودکان
کار برای بزرگسالان یک ضرورت است اما برای کودکان که هنوز به حد کافی رشد ننموده اند زمینه عقب ماندگی در ابعاد متعدد رشد تلقی می گردد. برخی از جنبه های رشد که ممکن است در نتیجه کار کودکان به مخاطره بیفتد عبارتند از :
 
رشد جسمی که در آن سلامتی عمومی فرد تهدید می گردد، رشد شناختی از قبیل محاسبه ریاضی دانش لازم برای زندگی، رشد عاطفی نظیر عزت نفس کافی، رشد اجتماعی و اخلاقی نظیر درک صحیح از شرایط و برقراری رابطه انسانی مناسب و … .
 
دانلود مقاله کودکان خیابانی و علل پیدایش و گسترش کودکان خیابانی
دانلود مقاله کودکان خیابانی و علل پیدایش و گسترش کودکان خیابانی
 
محل زندگی کودکان کار و خیابانی
گروهی اندک از کودکان کار که شب ها را به نزد والدین خود مراجعه می نمایند برخی از این کودکان همانند خیابانی ها فاقد مسکن مناسب جهت استراحت و زندگی هستند. این بچه ها پس از ساعت ها سرگردانی و پرسه زنی و کار، به هنگام شب جهت استراحت و خواب با مشکل مسکن و پناهگاه مواجه می باشند. از این رو هر یک با توجه به محله ای که در آن قرار می گیرند مکانی را جهت گذراندن وقت روز و خواب بر می گزینند.
 
از جمله مکان هایی که از سوی این گروه از کودکان به عنوان سرپناه انتخاب می گردد عبارتند از : ساختمان های متروکه، ساختمان های نیمه تمام، زیر پل هایی که در اتوبان ها زده شده اند، گذرگاه ها، پارک های عمومی پیاده رو ها و عموماً جلو درب های ساختمان های مطمئن از نظر آنها، زیرزمین ها، حاشیه اماکن زیارتی، کوچه های بن بست حاشیه ای ترجیحاً کم خانه، جلو درب مساجد، ورودی های بازارهای سربسته، اماکن تجاری، پاساژها، کافی شاپ ها و … .
 
ویژگی های کودکان خیابانی
کودکان خیابانی ویژگی هایی دارند که آنها را از همسالان خود متمایز می نمایند. این افراد به لحاظ اینکه اکثر اوقات خود را در خیابان ها و خارج از حمایت و سرپرستی خانواده می گذرانند، لذت آزادی و تنها زیستن (با احتیاط می توان گفت ولگردی) را می چشند و از طرف دیگر با آموختن خرده فرهنگ های خشن خیابانی توانایی همسازی و هماهنگی با فرهنگ خانواده را از دست می دهند و با عادت کردن به فرهنگ و قواعد زندگی خیابانی آمادگی مبتلا شدن به اعمال بزهکارانه را پیدا می کنند و به تدریج در گروه بزهکاران جای می گیرند که برخی مواقع بر اثر دستگیری مجازات نیز می گردند.
 
اکثر این گروه از کودکان به لحاظ جسمی شدیداً دچار سوء تغذیه می باشند و زمینه ابتلا به انواع بیماری ها در آنها وجود دارد. شرایط سخت زندگی باعث شده است معمولاً آنان از لحاظ قد و قامت و ویژگی های جسمانی ظاهری کوچک تر از همسالان عادی خود به نظر می رسد.
 
هیچ یک از فعالیت های اقتصادی آنها جزء مشاغل موثر و مطلوب از نظر اقتصادی نمی باشند و کلیه آنها به مشاغل کاذب، می پردازند و در بعضی از کارها حرمت و کرامت انسانی آنها زیر سوال می رود. دارای رفتارهای ضد اجتماعی می باشند و برخی از افراد اجتماع به آنها به دیده ترحم و گروهی نیز به دیده خصم و انگل بودن نگاه می کنند.
 
این کودکان به لحاظ خانوادگی متعلق به خانواده هایی هستند که یا پر جمعیت می باشند یا خانواده آنها دچار سایر آسیب های اجتماعی می باشند یا تک سرپرست و یا بی سرپرست می باشند. به لحاظ شخصیتی از آنجایی که پیوسته تحقیر شده اند و از تربیت درست در دامن خانواده محروم می باشند دچار عقده های شخصیتی، نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن توان استدلال و تمایل به تخریب و ویران کردن محیط پیرامون خود می باشند، چرا که آن را عامل ناکامی های خویش عنوان می نمایند.
 
تقسیم بندی کودکان خیابانی
تقسیم بندی های مختلفی از کودکان خیابانی شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می گردد. در یک تقسیم بندی کودکان در چهار گروه ذیل قرار می گیرند :
 
کودکان و نوجوانانی که دارای والدین می باشند ولی به دلایل مختلف با آنها اختلاف دارند.
کودکان و نوجوانانی که فرزندان طلاق بوده و والدین تک سرپرست قادر به سرپرستی آنها نیستند.
کودکان و نوجوانان بی سرپرست.
کودکان و نوجوانان مهاجر.
در یک تقسیم بندی دیگر کودکان خیابانی در سه گروه ذیل قرار می گیرند :
 
کودکانی که با باندهای تبهکار همکاری می کنند.
کودکانی که به لحاظ فقط و برای ارتزاق به خیابان آمده اند.
کودکانی که به وسیله پدر و مادر معتاد استثمار می شوند و جهت تماین هزینه خانواده و والدین خیابانی شده اند.
برچسب ها
نظرات کاربران

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج