ورود | عضویت

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نقش تحصیلات در روابط زناشویی
دسته بندی:مقالات>روانشناسي>روانشناسی زن و مرد
نقش تحصیلات در موفقیت ازدواج
 
نقش تحصیلات در موفقیت ازدواج , اگر سطح تحصیلاتتان با همسر آینده شما متفاوت است و اختلاف زیادی بین مقطع تحصیلی تان وجود دارد بهتر است قبل از قطعی شدن این ازدواج به برخی نکات مهم در مورد تفاوت سطح تحصیلی و عواقب و پیامدهای آن دقت کنید. این موضوع می تواند مشکلات و اختلافات زیادی در زندگی آینده شما ایجاد کند. این موضوع به روابط زناشویی، رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندانتان در آینده نیز آسیب وارد خواهد کرد.
 
نقش تحصیلات در موفقیت ازدواج
 
رابطه تفاوت سطح تحصیلات و ازدواج از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که تشابه سطح تحصیلات باعث می‌شود زن و شوهر بهتر بتوانند یکدیگر را درک کنند.
شاید تفاوت سطح تحصیلات در ازدواج برای خیلی از افراد چندان اهمیت نداشته باشد اما آنچه که همواره توسط مشاوان و روانشناسان توصیه می‌شود هماهنگی سطح تحصیلات دختر و پسر هنگام ازدواج است. تناسب تحصیلی موجب افزایش همفکری و سطح تعامل در خانواده شده و به داشتن نگاه مشترک زن و شوهر به جهان کمک می‌کند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.
رابطه تفاوت سطح تحصیلات و ازدواج موفق
میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و به خصوص در ایران تعیین کننده وجهه اجتماعی است. تحصیل دو بعد دارد:
حوزه تحصیلی و سطح تحصیلی.
منظور از حوزه تحصیلی نوع تخصص است.
به عنوان مثال حوزه هنری فنی و یا علوم انسانی و منظور از سطح تحصیلی میزان مهارت و آگاهی علمی است. آنچه در ازدواج از اهمیت بیشتری برخوردار است سطح تحصیلی و مدرک تحصیلی است. در واقع در ازدواج سطح تحصیلی نقش بیشتری دارد ولی اگر حوزه تحصیلی هم یکی باشد یعنی زن و شوهر
در یک حوزه مثلا مهندسی یا پزشکی تحصیل کرده باشند هماهنگی بیشتر خواهد بود.
از نظر تفاوت سطح تحصیلات و ازدواج دختر و پسر سه حالت وجود دارد:
۱- مرد دارای تحصیلات عالی است و زن تحصیلات کمتری دارد.
در فرهنگ ایرانی در بسیاری موارد در اینگونه موارد مشکل چندانی وجود ندارد.
بسیاری از مردان ایرانی مایلند دخترانی را به همسری انتخاب کنند که از سطح تحصیلات کمتری برخوردار باشند و بیشتر به خانه‌داری و بچه‌داری بپردازند. مثلا اگر مرد از تحصیلات کارشناسی برخوردار است موردی را که دیپلم دارد می‌پذیرد. البته اخیرا این فرهنگ به سمتی در حرکت است که با توجه به تحصیلات عالی زنان،
مردان نیز مایلند دخترانی را به همسری برگزینند که مانند خودشان تحصیلات عالی داشته باشند.
۲- زن دارای تحصیلات عالی است و مرد تحصیلات کمتری دارد.
در حالتی که تفاوت سطح تحصیلات در ازدواج به شکلی باشد که زن دارای تحصیلات عالی باشد ولی مرد از تحصیلات کمتری برخوردار باشد مردان ممکن است از چنین ازدواجی استقبال کنند ولی در جریان زندگی به علت عدم تفاهم، زندگی زناشویی مواجه با ناسازگاری می‌گردد و حتی ممکن است از هم پاشیده شود. زنی که دارای تحصیلات عالی است از نظر تفاهم با مردی که حداکثر تحصیلاتش متوسطه یا کمتر است، احتمالا تفاهم کمتری خواهد داشت.
مرد دنیا را چیز دیگری می‌بیند و دنیای زن چیز دیگری است.
از طرفی در این حالت مرد به علت سابقه مردسالاری در جامعه برای جبران احساس حقارت خود، متوسل به قدرت در زمینه‌های دیگر می‌شود و ناسازگاری‌ حاکم می‌گردد.
۳- هر دو از یک سطح تحصیلی برخوردارند.
بهترین حالت ازدواج وضعیتی است که زن و شوهر از تحصیلات مساوی برخوردار باشند و یا سطح تحصیلات
مرد یک مقطع بیشتر از زن باشد چنین حالتی را بیشتر زنان نیز می‌پسندند.
اثرات مثبت تشابه سطح تحصیلات در ازدواج
۱- کاهش میزان طلاق:
پژوهش‌های انجام شده در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ در کشور نروژ و آلمان نشان داده است که تشابه
تحصیلاتی زوجین (صرف نظر از سطح آن) میزان طلاق را کاهش می‌دهد.
۲- افزایش رضایت زناشویی:
بر پایه نتایج پژوهش‌ها تشابه تحصیلاتی موجب افزایش رضایت زناشویی زوجین و یکی از مهمترین عوامل آن است. وقتی که زوجین سطح‌ تحصیلاتشان یکسان یا نزدیک به هم باشد، آنها دیدگاه‌های نزدیک‌ به هم دارند و یکدیگر را بهتر درک می‌کنند
و معمولاً رضایت آنها از زندگی زناشویی بیشتر می‌شود.
۳- رشد اجتماعی کودکان:
نتایج تحقیقات حاکی از آمادگی و رشد اجتماعی بیشتر فرزندان والدین دارای تشابه تحصیلاتی درمقایسه با فرزندان والدینی بود که از نظر تحصیلی با هم تفاوت زیادی داشتند، می‌باشد. همچنین میزان آمادگی فرزندان والدینی که هر دو آنها تحصیلات بالایی داشتند،
بالاتر از آمادگی کودکانی بود که والدینشان تحصیلات پایینی داشتند. نقش تحصیلات در موفقیت ازدواج
۴- پیشرفت تحصیلی فرزندان:
مشخص شده است والدینی که دارای تشابه تحصیلی هستند وقت بیشتری را به فرزندانشان اختصاص می‌دهند
و این میزان به خصوص در والدین دارای سطح تحصیلات بالا، بسیار بیشتر از گروه‌های دیگر است. اختصاص دادن وقت کافی به فرزندان سبب کاهش مشکلات آنها و پیشرفت تحصیلی‌شان می‌شود. نقش تحصیلات در موفقیت ازدواج
اثرات منفی تفاوت سطح تحصیلات در ازدواج
اهمیت تفاوت سطح تحصیلات و ازدواج به قدری است که چنانچه تفاوت زیاد باشد می‌توان گفت به ندرت سازگاری وجود خواهد داشت. مخصوصا درصورتی که سطح تحصیلات مرد پایین‌تر از زن باشد مشکلاتی ممکن است بروز نماید که به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:
۱- سوء برداشت:
از آنجایی که بالاتر بودن سطح تحصیلات زن از مرد در کشور ما چندان مرسوم نیست،
ممکن است مرد در مورد هر یک از رفتارهای همسرش دچار سوء تعبیر شود و حس کند که همسرش قصد دارد ضعف‌های او را به رخش بکشد. از طرف دیگر ممکن است مرد خانواده برای پنهان کردن ضعف خود در این مورد و ثابت کردن این موضوع که او رئیس خانه است، حتی حرفهای منطقی همسرش را هم نپذیرد.
۲- اشتراکات کم:
نمی‌توان انکار کرد که تحصیلات نوع نگرش افراد را نسبت به مسائل مهم زندگی تغییر می‌دهد.
مثلا ممکن است مرد معتقد باشد انسان موفق کسی است که پول زیادی داشته باشد اما زن به همین اندازه روی مطالعه تاکید داشته باشد.
به همین ترتیب، تفریحات و علایق این دو فرد هم از هم متفاوت است.
۳- تربیت فرزندان:
در بعد تربیت فرزندان اختلافاتی بین والدین با میزان تحصیلات متفاوت روی می‌دهد.
در اینگونه خانواده‌ها کودکان، دو قطبی‏ بار می‏آیند، زیرا از دو نوع مربی برخوردار هستند.
ارتباط همفکری و تفاوت سطح تحصیلات
عوامل زیادی در شکل گیری یک ازدواج موفق نقش دارد که یکی از آنها هم سطح بودن یا نزدیک بودن سطح تحصیلات است اما قطعا همفکری بسیار مهم است و اگر زوجین همفکر باشند و زبان یکدیگر را خوب درک کنند قطعا میزان سازگاری آنها در زندگی بالاست ولی باید توجه داشت که سطح تحصیلات هم در سطح تفکر و هم در نوع تفکر تأثیر دارد. مثلا یک فردی که سطح تحصیلات او در حد معلومات عمومی است و دیگری اطلاعات تخصصی دقیق و عمیقی دارد
قطعا در فهم و درک مسائل متفاوتند و ممکن است در ادامه زندگی دچار مشکل شوند.
بنابراین اگر تفاوت سطح تحصیلات در حد یک مقطع باشد شاید مشکل چندانی ایجاد نشود
اما اگر این تفاوت خیلی زیاد باشد، ممکن است همان همفکری عملا حاصل نشود.
همچنین باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که تحصیل و دانش به فرد آگاهی می‌دهد و دریچه‌ای از یک دنیا را به روی فرد می‌گشاید و به فرد کمک می‌کند که افق دیدش در همان زمینه مورد مطالعه‌اش گسترش یابد ولی در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی
و افزایش سطوح آگاهی مردم نمی‌توان صرفا دانش را شامل تحصیلات دانشگاهی دانست.
کلام آخر
طبق بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده تشابه تحصیلات و مدارج دانشگاهی باعث می‌شود که افراد با یکدیگر راحت‌تر و بهتر ارتباط داشته باشند و بهتر بتوانند یکدیگر را درک کنند، حرف بیشتری برای هم داشته باشند و کمک به پیشرفت یکدیگر نمایند اما این شرط لازم و کافی برای خوشبختی و داشتن ازدواج موفق نمی‌باشد. امروزه علاوه بر مدارج دانشگاهی متشابه و درک متقابل از دانش یکدیگر ملاک‌ها و معیارهای دیگری نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
 
نظرات کاربران

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج