ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

پیامدهای انتقال روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت

پیامدهای علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت

به گزارشمشاور نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، دکتر عباسعلی اللهیاری با اشاره به این که 6 ماه پیش وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی نامه ای به ریاست محترم جمهوری اعلام می کند که برخی رشته ها در وزارت علوم به دلیل مشکلاتی که دانشجویان در حوزه های بالینی و کلینیکی دارند باید به وزارت بهداشت انتقال پیدا کند، اظهار داشت: ریاست جمهور پس از آن نامه طی دستوری اعلام می کند که تمام رشته های مرتبط با وزارت بهداشت باید در این وزارتخانه متمرکز باشد و در این میان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت نیز جزو رشته هایی بود که باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت انتقال پیدا می کرد.

وی افزود: پس از طرح این موضوع، طی جلسه هایی که با همکاران خود در شورای مرکزی، کمیسیون های روان شناسی بالینی و سلامت، شوراهای استانی و نخبگان کشور در حوزه های روان شناسی و مشاوره داشتیم، نامه ای کارشناسی و مستدل با مبانی علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی حضور ریاست محترم جمهور، دفتر مقام معظم رهبری، اعضاء شورای عالی انقلاب  فرهنگی، رئیس مجلس و قوه قضائیه، ریاست کمیسیون های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس ارسال شد که خوشبختانه به دلیل این که آن نامه کارشناسی شده بود، انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت متوقف شد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: اخیرا بحث هایی مطرح شده  است که بر اساس آن 2 وزارتخانه بهداشت و علوم کارگروهی را تشکیل داده اند و نمایندگانی از این وزارتخانه ها تصمیمی مبنی بر انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت گرفته اند. هر چند به طور رسمی مصوبه ای از این کارگروه بیرون نیامد اما مصاحبه های وزارت بهداشت و نوع موضع گیری ها خبر از تصمیم‌گیری در خصوص انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت می داد.

نماینده اسبق ادوار ششم و هفتم مجلس، گفت: بر اساس همین شنیده ها و اظهار نظرها با پی گیری های مختلف، جلسه فوق العاده شورای مرکزی سازمان در 22 آذر سال جاری با دستور بررسی راه کارهای پیشگیری از این انتقال با حضور نمایندگان وزارت علوم و بهداشت تشکیل شد که طی آن بحث های مفصلی صورت گرفت و در آن پیامدهای انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت مطرح شد.

وی افزود: در همان جلسه، شورای مرکزی ، کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و جمعی از روان‌شناسان و مشاوران جهت بررسی بیشتر موضوع تشکیل گردید، همچنین با تنظیم نامه ای به ریاست محترم جمهوری، نگرانی اعضاء جامعه روان شناسی و مشاوره کشور را به ایشان انتقال دادیم و خواستار عدم انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزار ت علوم به وزارت بهداشت شدیم.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: در اول دی ماه سال جاری نیز در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، جلسه ای با ابتکار دکتر خدایاری فرد؛ رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و با حضور مدیران گروه روان شناسی و مشاوره و رئوسای دانشکده های روان شناسی مستقر در تهران تشکیل و بیانیه ای پیشنهادی تنظیم شد که در آن مبانی علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی این انتقال بیان شده بود، همچنین در همان جلسه کارگروهی 10 نفره شکل گرفت که در نهایت بیانیه ای نهایی با توافق همه اعضاء تنظیم شد.

وی افزود: بیانیه تنظیم شده در جلسه دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران که توسط 36 نفر از اساتید حاضر در جلسه به امضاء رسیده بود به سازمان ارسال گردید و مقرر گردید تا با امضای ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردد و لذا با تدبیری که اندیشیده شد به لطف الهی این نامه به امضاء 500 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه های کشور رسید که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد:  دیروز، یکشنبه 12 دی ماه سال جاری نیز با آقایان دکتر محمد مهدی زاهدی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پژمان فر؛ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسات جداگانه‌ای را برگزار کردیم و ضمن تقدیم بیانیه و ضمائم آن، توضیحات تکمیلی را در خصوص اشکالهای موجود در زمینه انتقال رشته‌ها به وزارت بهداشت ارائه کردیم. جناب آقای دکتر زاهدی رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت شدید با این انتقال طی تماس تلفنی با جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری مخالفت خود را با این انتقال اعلام نمودند که وزیر محترم علوم نیز مخالفت خود را به این انتقال اعلام نمودند. سپس با حضور در دفتر جناب آقای دکتر مخبر دزفولی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیم بیانیه فوق خواستار دیدار مشترکی با حضور کارگروه 10 نفره تشکیل شده در جلسه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران گشتیم که امید است در اسرع وقت بتوانیم توضیحات تکیملی را در این جلسه به استحضار دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس، گفت: امروز، دوشنبه 13 دی ماه سال جاری نیز این نامه حضور دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای انقلاب فرهنگی جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صادق آملی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی و سایر اعضای محترم حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردید و از روسای 3 قوه خواستار ملاقات حضوری جهت بیان مشکلات این انتقال شدیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، یادآور شد: بنده ضمن تشکر از تمامی همکاران، سران 3 قوه و مسئولان تصمیم گیرنده تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه این که بار اصلی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی جامعه بر دوش اعضاء سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است و اعضاء این سازمان به صورت عالمانه، عاشقانه و مسئولانه در حال ایفای این وظیفه خطیر هستند و هرگونه اقدام نسنجیده و شتابزده‌ای می‌تواند بر این عظم راسخ اثرات منفی داشته باشد، از هر گونه اقدام شتابزده و بدون بررسی و در نظر گرفتن پیامدهای علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت جلوگیری کنند چرا که در صورت این انتقال  نا امیدی جدی در جامعه روان شناسی و مشاوره کشور ایجاد و موجب سرخوردگی جامعه روان شناسان و مشاوران می شود.

وی افزود: بار دیگر تقاضا می‌کنم تا مسئولان ذیربط به این موضوع توجه جدی کنند و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود به تمامی بندهای این نامه که حاکی از مشکلات جدی در زمینه انتقال رشته‌های روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت است توجه ویژه کنند.

دکتر اللهیاری ادامه داد: با عنایت خاصی که ریاست محترم جمهور و سایر مسئولان عالی رتبه به نخبگان کشور دارند امیدواریم هر چه زودتر شاهد اعلام مخالفت جدی و علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و سایر دستگاه ها و ارگان های ذیربط با این موضوع باشیم تا آرامش و امید به جامعه روان شناسی و مشاوره کشور بازگردد.

وی با تاکید بر توجه و حساسیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نسبت به مهارت های بالینی کافی و لازم متقاضیان پروانه اشتغال حرفه ای، تصریح کرد: به مسئولان ذیربط اطمینان می دهیم که در این سازمان تنها به متقاضیانی پروانه اشتغال حرفه ای داده می شود که به مهارت های بالینی کافی و لازم دست پیدا کرده اند. این نقطه نظر درباره سایر گرایش های روان شناسی و مشاوره نیز صدق می کند.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: از مسئولان وزارت بهداشت به ویژه وزیر محترم بهداشت خواستاریم تا با همان همتی که موجب شکل گیری و اجرای طرح تحول نظام سلامت شد، ظرفیت های کلیدی این وزارتخانه را در اختیار دانشجویان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت وزارت علوم نیز قرار دهند که این موضوع می تواند در قالب تفاهم نامه و برنامه مشترک با راه اندازی شورای گسترش مشترک صورت گیرد تا بعد بالینی دانشجویانی که در وزارت علوم تحصیل می کنند نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: همچنین از وزارت بهداشت خواهشمندیم به جای کمرنگ کردن ظرفیت رشته های روان شناسی بالینی و سلامت در وزارت علوم، با همت والا ظرفیت پذیرش دانشجو در گرایش های بالینی و سلامت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را افزایش دهد چرا که برا که بر اساس بررسی کارشناسی انجام شده، کشور ما در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که به ازای هر 500 خانوار یک روان شناس یا مشاور دارند، ما به ازای هر 4 هزار و 500 خانوار یک روان شناس و مشاور داریم. این در حالی است که این آمار در استان های محروم  به ازای هر 15 هزار خانوار یک روان شناس یا مشاور است.این آمار در تهران که بیشترین دانشگاه های روان شناسی و مشاوره را دارد به ازای هر 2 هزار و 500 خانوار یک روان شناس یا مشاور است که انتظار می رود  وزارت بهداشت با تمام توان و ظرفیت به تربیت این دانشجویان برای جبران این خلاء بپردازد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاور کشور با تائید استقلال دستگاه ها خواستار وحدت رویه میان وزارتخانه های بهداشت و علوم برای کار مشترک در این زمینه شد.

وی افزود: این دغدغه وجود دارد که در برخی واحدهای دانشگاه های آزاد و پیام نور امکانات کافی برای تدریس رشته های روان شناسی بالینی و سلامت وجود ندارد، که انتظار می رود این نواقص بر طرف شود چرا که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به دانش آموختگان ضعیف و فاقد مهارت بالینی کافی، پروانه اشتغال حرفه ای نمی دهد.

وی از طرح ارزیابی دانشگاه های کشور در زمینه روان شناسی و مشاوره توسط این سازمان خبر داد و گفت: در حال ارزیابی دانشگاه های مختلف کشور در زمینه آموزش روان شناسی و مشاوره هستیم و یکی از شاخص های ما آمار قبولی و عدم قبولی این افراد در کمیسیون های مختلف سازمان است.

وی تاکید کرد: طبق قانون، بررسی صلاحیت حرفه ای و تخصصی تمام روان شناسان و مشاوران و همچنین صدور پروانه اشتغال حرفه‌ای بر عهده سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است. اعم از اینکه این دانش آموختگان فارغ التحصیلان دانشگاههای وزارت بهداشت و درمان باشند یا دانش آموخته دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم یا دانشگاه آزاد باشند یا حتی فارغ التحصیلان دانشگاههای خارج از کشور. مطابق نص صریح قانون مرجع انحصاری صدور مجوز تنها و تنها سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور می‌باشد.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با ابراز خرسندی از توجه ویژه ای که در برنامه ششم توسعه به موضوع روان شناسی و مشاوره شده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نیز به موضوع فراگیری خدمات روان شناختی و مشاوره ای پرداخته شده است تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند از این خدمات بهره مند شوند، همچنین به پیشنهاد سازمان نظام روان شناسی و مشاور کشور آموزش مهارت های مشاوره پیش از ازدواج، پیشگیری از اعتیاد و پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی و مشاوره ای در برنامه ششم توسعه قرار گرفته و توسط مجلس محترم تصویب شده است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، خاطر نشان کرد: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور بتوانیم فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کم کنیم و مردم شریف کشورمان طبق رهنمود مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به اهمیت ضرورت مراجعه به روان‌شناس و مشاور مومن و دارای اخلاق حرفه‌ای پی ببرند و با بهره مندی از خدمات روان شناختی و مشاوره ای زندگی سالم و پر نشاطی داشته باشند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج