ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز
عکس جلد کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز
  • نویسنده: مایکل ای. لانگ، دانیل زد. لیبرمن
  • مترجم: محمداسماعیل فلزی
  • ناشر: انتشارات مازیار

معرفی کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز

دانیل زد. لیبرمن و مایکل ای. لانگ در کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز شما را با مولکولی آشنا می‌کنند که بر همه‌ی ماهیت انسان -از علاقه‌مندی‌ها گرفته تا آرزوها- اثرگذار است: مولکولی کم‌نظیر به نام دوپامین! نویسندگان کتاب نامبرده با شرح کامل ساز و کار دوپامین، قدرت پنهان در این مولکول را برای شما شرح می‌دهند. گفتنی‌ است این کتاب ذیل مجموعه کتاب‌های قلمرو علم به همت انتشارات مازیار منتشر شده و تاکنون جوایز و افتخارات زیادی را از آن نویسنده‌اش ساخته است.

درباره‌ی کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز

چرا بی آنکه دلیلش را بدانیم به کسی دل می‌بندیم و زمانی که وصال می‌یابیم، دوران وصل برای‌مان کوتاه است؟ چرا این‌گونه -شخصی با ویژگی‌ها و تمایلاتی این چنین- هستیم؟ چرا به جای لذت بردن از داشته‌هایمان مدام در دل آرزوی چیزهایی را داریم که در دسترسمان نیستند؟ دانیل زد. لیبرمن و مایکل ای. لانگ در کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز به شما پاسخ می‌گویند.

دانیل زد. لیبرمن (Daniel Z. Lieberman) و مایکل ای. لانگ (Michael E. Long) در کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌انگیز (The Molecule of More) با بهره‌گیری از جالب‌ترین و مستندترین یافته‌های علمی و منابع در دسترس، به بررسی ساختار مولکول دوپامین، شیوه‌ی ساز و کار و تأثیر آن بر زندگی روزمره‌ی انسان‌ها پرداخته‌اند. قلمرو علم بسیار آشفته و گاهی نیز دارای ابهام است. از این رو، دانشمندان علوم اعصاب نیز ناچارند برای ترسیم مدلی قابل درک، برخی از مطالب را ساده‌سازی کنند. نویسندگان کتاب پیش رو نیز برای سهولت درک، مطالب کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز را با زبانی شیوا و ساده بیان کرده‌اند.

در سال 1957، فردی به نام کاتلین مونتاگو، از محققان بیمارستانی حوالی لندن، دوپامین را کشف کرد. در ابتدا، این مولکول صرفاً به عنوان پیش‌نیازی برای تولید آدرنالین یا اپی نفرین در مغز شناخته می‌شد، اما خواص شگفت‌انگیز دوپامین خیلی زود خود را نشان داد.

مولکول دوپامین به مثابه‌ی ابزاری چندمنظوره برای مغز انسان عمل می‌کند. این مولکول ما را وا می‌دارد تا به جای پیروی صرف از لذت، به جست‌وجوی انبوه فرصت‌های پیش روی‌مان برویم. دوپامین را «برکت و نفرین» می‌نامند. ماده‌ای که هم محرک است و هم پاداش، و در عین حال، دردسرهایی را هم برای انسان‌ها رقم می‌زند و نتایج بسیار پیچیده‌ای را به بار می‌آورد. اگر می‌خواهید مولکول دوپامین را بشناسید و بفهمید چگونه می‌توان از خواص این مولکول به خوبی بهره‌مند شد، با دانیل زد. لیبرمن و مایکل ای. لانگ در کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز همراه شوید تا پاسخ سؤال‌هایتان را بیابید.

کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌‌انگیز را محمداسماعیل فلزی به زبان فارسی برگردانده و انتشارات مازیار روانه‌ی بازار نشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز

  • فینالیست جایزه‌ی Forward Indies در سال 2018 در دسته‌ی روان‌شناسی؛
  • جایزه‌ی کتاب اریک هافر (Eric Hoffer) در بخش سلامت؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ناشر مستقل (IPPY) - مدال نقره در دسته روانشناسی / سلامت روان؛
  • برنده‌‌ی مدال برنز کتاب مورد علاقه‌ی خوانندگان در دسته‌بندی کتاب‌های غیرداستانی، بهداشت و پزشکی؛
  • برنده‌ی مدال طلای جایزه‌ی ناتیلوس (Nautilus) در دسته‌بندی علم و کیهان‌شناسی؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب مستقل نسل بعدی (Next Generation Indie) در سال 2020 در دسته‌ی کتاب‌های علمی؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی کتاب در بخش سلامت: روان‌شناسی و سلامت روان.

نکوداشت‌های کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز

  • جیم واتسون، که کد ژنتیک را کشف کرد، معروف است به گفته‌ای از خود که «تنها مولکول‌ها وجود دارند؛ بقیه مسائل مربوط به جامعه‌شناسی هستند» که این گفته آتشی را بر آتش ادعای سی. پی. اسنو افزود؛ ادعایی مبنی بر این که علوم طبیعی و علوم انسانی دو «فرهنگ» هستند که اساساً با یکدیگر تفاوت دارند و هرگز با یکدیگر یکسان نخواهند بود. نویسندگان کتاب حاضر به صورت تحریک‌کننده، اما متقاعدکننده، ادعا می‌کنند مولکولی که به ما این امکان را می‌دهد تا شکاف بین علوم طبیعی و علوم انسانی را پر کنیم، دوپامین است. کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت ‌انگیز برای عموم مردم نوشته شده است، اما دارای برخی از بینش‌های جذاب و تازه است که به همان اندازه برای متخصصان نیز جذاب خواهد بود. (راما چاندران، دکترا، استاد دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، و نویسنده‌ی کتاب «ذهن در حال ظهور»)

  • چرا ما به جای آن که نسبت به کاری که انجام می‌دهیم حس خوبی داشته باشیم، به سوی آنچه که در اختیار نداریم میل می‌کنیم؟ چرا احمقانه عاشق می‌شویم؟ پرسش‌های دلهره‌آور زیست‌شناسی انسان توسط کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت انگیز پاسخ داده شده‌اند. کتاب که حیاتی است آن را برای درک شرایط انسانی بخوانید. (گرگ ایستربروک، نویسنده‌ی کتاب «بهتر از چیزی است که به نظر می‌رسد»)

  • با مولکولی که اثر انگشت آن بر هر جنبه از طبیعت انسان قرار دارد آشنا شوید: از خواسته و مواد مخدر گرفته تا سیاست و پیشرفت. مایکل ای. لانگ و دانیل زد. لیبرمن داستان حماسی دوپامین را به عنوان کتابی هیجان‌انگیز عرضه کرده‌اند. دوپامین، مولکولی با خواص شگفت انگیز کتابی است که نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. (دیوید ایگلمن، دکترای علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد و نویسنده‌ی برجسته‌ی نیویورک تایمز)

  • من به مدت چهل سال به عنوان یک هنرمند کار کرده‌ام و این سؤال که «چرا من اینگونه هستم؟» یک معما، یک راز، یک التماس و گاه ناله‌ای به سوی آسمان باقی مانده بود. مایکل ای. لانگ و دانیل زد. لیبرمن یک نقشه راه برای همه‌ی کسانی که بین اشتیاق سیری‌ناپذیر و اینجا و اکنون دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند ایجاد کرده‌اند. (توماس اف. ویلسون، بازیگر و کمدین)

  • به عنوان مردی که از ساختن خرت و پرت‌های موسیقی امرار معاش می‌کند و برای سرگرمی و هیجان کتاب‌های علمی می‌خواند، دوچندان با مفاهیم کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز درگیر شدم. مایکل ای. لانگ و دانیل زد. لیبرمن با استفاده از تشبیهات زیبا و جملات ساده و مؤثر تأثیرات گسترده‌ی مولکول دوپامین را در کتاب خود نشان می‌دهند. آن بخش از یافته‌های تحقیق که خلاقیت و جنون را مرتبط با یکدیگر می‌داند و انگشت اتهام را به سمت دوپامین نشانه می‌رود، دقیقاً به هدف نشسته است. با خواندن هر فصل، احساس کردم که کلیدی را به آرامی در یک در قفل‌شده قرار می‌دهم و به اتاقی جدید و در عین حال آشنا پا می‌گذارم. (رابی فولکس، هنرمند نامزد جایزه‌ی گرمی)

  • مایکل ای. لانگ و دانیل زد. لیبرمن، نویسندگان کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت انگیز زندگی‌نامه‌ی یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی را به یک مطالعه‌ی جذاب تبدیل کرده اند. هنگامی که قدرت و خطر دوپامین را درک کردید، وضعیت انسان را نیز بهتر درک خواهید کرد. (دنیل اچ. پینک، نویسنده‌ی آمریکایی کتاب «کی و کجا»)

کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌انگیز برای دو گروه از مخاطبان نوشته شده است. نخست افرادی که به مطالعه‌ی کتاب‌های عصب‌شناختی علاقه دارند و دوم، آن‌هایی که از خواندن کتاب‌های علمی مرتبط با حوزه‌ی عصب‌شناختی لذت می‌برند. اگر می‌خواهید پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای احساساتتان بیابید، مطالعه‌ی کتاب حاضر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با نویسندگان کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز بیشتر آشنا شویم

دانیل زد. لیبرمن در سال 1964 در آمریکا متولد شد. او اکنون استاد روان‌پزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه جرج واشنگتن و عمده‌ی مطالعاتش در حوزه‌ی علوم رفتاری است. او همچنین از اعضای برجسته‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا به‌شمار می‌رود.

مایکل ای. لانگ در سال 1963 چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته‌ی فیزیک پی گرفت و به نوشتن فیلم‌نامه، نمایشنامه و متن سخنرانی‌های بسیاری از دولتمردان و اعضای کنگره‌ی آمریکا نیز می‌پرداخت. گفتنی است مایکل ای. لانگ به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس، کاندیدای دریافت جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی فیلم اسلم‌دنس شده است.

در بخشی از کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز می‌خوانیم

هر تیپ شخصیتی معمولاً نوع خاصی از رابطه را ترجیح می‌دهد. افراد مایل به رابطه کارگزارانه معمولاً «سرد و دور» و اشخاص مایل به رابطه دوستانه «گرم و عاطفی و اجتماعی و علاقه‌مند به حمایت از دیگران» هستند. افرادی از هر دو نوع رابطه خوششان می‌آید رهبرانی مهربان و مددکارند مانند بیل کلینتون و رونالد ریگان. کسانی که در برقراری رابطه کارگزارانه مهارت کمتری دارند معمولاً خوش‌برخورد هستند و رفتار دوستانه دارند. اما آن‌هایی که اهل برقراری رفتار دوستانه نیستند و ترجیح می‌دهند رابطه کارگزارانه داشته باشند، افرادی «سرد و بی‌اعتنا به حال دیگران» هستند. کسانی هم که در هر دو نوع رابطه ضعیف باشند، افرادی منزوی و گوشه‌گیرند.

هدف رابطه کارگزارانه تسلط بر محیط برای به دست آوردن حداکثر منابع ممکن است و این رابطه با واسطه دوپامین به وجود می‌آید. تسلط از دید بیشتر انسان‌ها روندی فعال و حتی تهاجمی است، اما همیشه این گونه نیست. برای سیستم دوپامین اهمیتی ندارد که چگونه چیزی به دست می‌آید، این سیستم فقط می‌خواهد به هدف خود برسد. بنابراین یک رابطه کارگزارانه ترجیح می‌دهد خاموش بماند تا به اهداف خود برسد.

رابطه کارگزارانه به راحتی می‌تواند به بهره‌کشی بیانجامد، مثل وقتی که یک محقق بدون اطلاع دادن به داوطلبان آنان را وارد مطالعه‌ای خطرناک می‌کند یا وقتی که یک کارفرما با شیوه‌ای فریبکارانه کسی را برای انجام کارهای بس دشوار استخدام می‌کند. اما این رابطه می‌تواند به گونه‌ای زیبا، انسانی نیز باشد. شاعر آمریکایی رالف والدو امرسون می‌نویسد: «می‌خواهید راز دانش واقعی را بر شما فاش کنم؟ این است: «از هر انسانی که چیزی فرامی‌گیرم، او استاد من می‌شود و من شاگرد او.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: بالا در برابر پایین
فصل 1: عشق
فصل 2: داروها
فصل 3: تا کجا می‌خواهید ادامه دهید؟
فصل 4: خلاقیت و جنون
فصل 5: سیاست
فصل 6: پیشرفت
فصل 7: هارمونی
درباره نویسندگان

مشخصات کتاب 

نام کتاب کتاب دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌ انگیز
نویسنده مایکل ای. لانگ، دانیل زد. لیبرمن
مترجم محمداسماعیل فلزی
ناشر چاپی انتشارات مازیار
سال انتشار ۱۴۰۲
تعداد صفحات 224
زبان فارسی
 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج