ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

راهنمای درمان افسردگی و اضطراب
عکس جلد کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
  • نویسنده: حسین هادی طرقی، زینب سادات امیری هاشمی
  • ناشر: انتشارات ضریح آفتاب

معرفی کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

حسین هادی طرقی و زینب سادات امیری هاشمی در کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) رویکرد درمانی جدیدی را معرفی می‌کنند و مهارت‌هایی را به ما می‌آموزند که انعطاف‌پذیری روانی را بالا می‌برد و افسردگی و اضطراب را تحت کنترل می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT):

در دهه‌ی 1960 رفتاردرمانی (BT) شکل گرفت. آنچه رفتاردرمانی را شکل داد تلاش‌های بی. اف. اسکینر با نظریه‌ی شرطی‌سازی کنشگر و ایوان پاولف با شرطی‌سازی کلاسیک بود. رفتاردرمانی را نسل اول یا موج اول درمان می‌نامند. رفتاردرمانی به‌دلیل بی‌توجهی به موضوع «شناخت» مورد انتقاد قرار گرفت و موج دوم درمانی یعنی رفتاردرمانی شناختی (CBT) به وجود آمد. به‌تدریج موج دیگری از درمان، موسوم به موج سوم درمانی، با انتقاد از CBT ظهور کرد. بنیان‌گذاران موج سوم درمانی تلاش CBT برای تغییر شکل یا محتوای افکار و هیجان‌ها را غیرممکن می‌دانستند. درمان‌های رفتاری شناختی موج سوم از دهه‌ی 1980 به‌تدریج پدید آمدند که «درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد» (ACT) یکی از آن‌هاست. در کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با این روش درمانی آشنا می‌شویم.

استیون سی هیز، مبدع این روش درمانی، می‌گوید: «درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) با هدف ارتقای انعطاف‌پذیری روانی ایجاد شده است. منظور از انعطاف‌پذیری روانیْ توانایی فرد در برقراری تماس هوشیارانه با زمان حال، چه درونی و چه بیرونی، است.»

درمان ACT فنون و روش‌هایی را برای آموزش مهارت‌های انعطاف‌پذیری روانی به کار می‌گیرد که در کتاب حاضر، حسین هادی طرقی و زینب سادات امیری هاشمی نمونه‌های آن را برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می‌گیرند. آن‌ها تأکید می‌کنند که نحوه‌ی استفاده از تمرین‌ها و استعاره‌های اکت بسیار مهم است و همه‌چیز به بافتی بستگی دارد که مراجع در آن قرار دارد. بنابراین، آن‌ها توصیه می‌کنند که در کاربرد کتاب خلاقیت داشته باشیم و خصوصیات فردی انسان‌ها را در نظر بگیریم.

کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) برای چه کسانی مناسب است؟

اگر علاقه دارید با رویکرد جدیدی در روان‌شناسی آشنا شوید و آن را به کار بگیرید، کتاب حاضر پیشنهاد مناسبی برای شماست.

در بخشی از کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) می‌خوانیم:

رویکردهای روان‌شناختی گوناگونی نشان داده‌اند که توانایی کمک به افراد افسرده را دارند، مانند رویکردهایی که به‌عنوان شناخت‌درمانی، درمان بین‌فردی و گونه‌های متفاوت رفتاردرمانی شناخته شده است، متأسفانه هیچ‌کدام از شیوه‌های مقابله با افسردگی برای تمام افراد اثربخش نیست. به همین دلیل، ما رویکرد ویژه‌ای را انتخاب می‌کنیم و برای مدت زمان کافی آن را در نظر می‌گیریم که ببینیم آیا شیوه‌ی مؤثری است. اگر مشخص شود که شیوه‌ی مؤثری نیست، می‌توانیم گزینه‌های دیگری را مورد استفاده قرار دهیم.

رویکرد ویژه‌ای که در کار مشترکمان پیشنهاد می‌کنم رویکردی به‌نسبت جدید از رفتاردرمانی برای افسردگی است که با نام درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا اکت شناخته شده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول
اختلالات افسردگی
اختلال افسردگی خلق اخلالگر
اختلال افسردگی اساسی
عوامل خطر و پیش آگهی‌ها در افسردگی اساسی
تشخیص افتراقی در افسردگی اساسی
اختلال افسردگی پایدار (افسرده‌خویی)
عوامل خطر و پیش آگهی
تشخیص افتراقی
اختلال افسردگی اساسی
اختلال ملال پیش از قاعدگی
عوامل خطر و پیش آگهی
تشخیص افتراقی
اختلال افسردگی ناشی از مواد / دارو
اختلال افسردگی ناشی از بیماری جسمانی دیگر
اختلال افسردگی نامشخص
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی
متن رضایت آگاهانه
ارزیابی پیش از درمان افسردگی
پرسشنامه استاندارد افسردگی بک
مؤلفه‌های پرسشنامه
نمره‌گذاری پرسشنامه
پرسشنامه زندگی ارزشی
جلسه اول افسردگی
جلسه دوم افسردگی
جلسه سوم افسردگی
کاربرگ تمرین دلایل افسردگی
جلسه چهارم افسردگی
تمرین روزانه توجه آگاهی
نوشتن قصه زندگی
بازنویسی قصه زندگی
جلسه پنج افسردگی
تمرین روزانه توجه آگاهی
نوشتن قصه زندگی
بازنویسی قصه زندگی
جلسه ششم افسردگی
محتوی جلسه ششم
تمرین روزانه توجه آگاهی
پرسشنامه زندگی ارزشی
جلسه هفتم افسردگی
محتوی جلسه هفتم
پرسشنامه زندگی ارزشی
تمرین روانه توجه آگاهی
تمرین تنفس توجه آگاهانه
جلسه هشتم افسردگی
محتوی جلسه هشتم
تمرین روزانه توجه آگاهی
تمرین مشاهده افکار
جلسه آخر افسردگی
محتوی جلسه آخر
نحوه برخورد با خودکشی در ACT
نمره‌گذاری
تحلیل (تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
نکات مهم پیرامون درمان پذیرش و تعهد
توسعه آگاهی
خودکنترلی بر روی اعمال فیزیکی
انداختن لنگر
متن تمرین لنگر انداختن
از دست دادن ارتباط با لحظه فعلی
ارزش‌ها و عمل متعهدانه
منابع فصل اول
فصل دوم
اختلالات اضطراب
اختلال اضطرابی جدایی
عوامل خطر و پیش آگهی
تشخیص افتراقی
لالی انتخابی
تشخیص افتراقی
فوبیای اختصاصی (هراس اختصاصی)
اختلال اضطراب اجتماعی (فوبیای اجتماعی)
جمعیت هراسی
بیماری پارکینسون
چاقی
بدشکلی به دلیل سوختگی یا آسیب
تشخیص افتراقی
اختلال وحشت‌زدگی (پانیک)
تشخیص افتراقی
اختلال گذر هراسی (بازار هراسی)
تشخیص افتراقی
اختلال اضطراب منتشر (فراگیر)
تشخیص افتراقی
اختلال اضطرابی ناشی از مواد / دارو
اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمانی دیگر
اختلال اضطرابی مشخص دیگر
اختلال اضطرابی نامشخص
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای اضطراب
متن رضایت آگاهانه
جلسه اول اضطراب
اهداف جلسه اول
محتوی جلسه اول
جلسه دوم اضطراب
محتوی جلسه دوم
کاربرگ تجربه کامل زندگی
جلسه سوم اضطراب
محتوی جلسه سوم
جلسه چهارم اضطراب
محتوی جلسه چهارم
متن تمرین پذیرش ترس و اضطراب
جلسه پنجم اضطراب
محتوی جلسه پنجم
جلسه ششم اضطراب
جلسه هفتم و آخر اضطراب
منابع فصل دوم
پیوست‌ها
نمره‌گذاری PVQ


مشخصات کتاب 

نام کتاب کتاب راهنمای درمان افسردگی و اضطراب مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
نویسنده حسین هادی طرقی، زینب سادات امیری هاشمی
ناشر چاپی انتشارات ضریح آفتاب
سال انتشار ۱۴۰۰
تعداد صفحات 256
زبان فارسی

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج