ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

شیوع۲۴ تا ۲۵درصدی اختلالات روانپزشکی درجوامع/توصیه‌ به والدین برای گذراندن دوره‌های فرزندپروری

به گزارش مشاورنیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

عضو انجمن روانپزشکان ایران شیوع اختلالات روانپزشکی در جوامع را ۲۴ تا ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این عدد  در برخی جوامع کمتر و در برخی دیگر بیشتر است اما پراکندگی‌ آن در سطح جهان تقریبا یکسان است و در کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته هم تفاوت فاحشی ندارد؛ این در حالیست که مهمترین اصل نحوه پرداختن به این امر از دوران کودکی است. باید بدانیم هرگونه سرمایه‌گذاری روانی برای تربیت فرزندان از دوران کودکی آغاز و نتیجه آن ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر در جامعه نمایان می‌شود.

دکتر غلامرضا حاجتی ، افزود دوره کودکی را دوره‌ای خاص و حساس دانست که لازم است سرمایه‌گذاری‌ها برای تربیت فرزندان از همین دوره آغاز شود و افزود: بسیاری از اختلالاتی که در دوره بزرگسالان نمایان می‌شود به شرایط دوران کودکی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: یک بعد سلامت روان، بعد بیولوژیک و یا همان زیست شناسی است که در ژن‌ها وجود دارد و در زمان تولد با خودمان به این دنیا می‌آوریم. بعد دیگر نیز زندگی روانشناختی انسان است؛ از زمانی که انسان چشم باز می‌کند و به این دنیا می‌آید و حتی چندی پیش از تولد و هنگامی که در شکم مادر بوده و سیستم شنوایی آن در حال تکامل است، شکل می‌گیرد و این دوره همان زمانی است که باید سرمایه‌گذاری روانی به‌روی کودک آغاز شود و آموزش خانواده‌ها از همین‌جا می‌تواند کمک کننده آینده فرزند باشد. 

عضو انجمن روانپزشکان ایران در ادامه از والدین خواست تا در کلاس‌های دوران بارداری شرکت کنند تا آموزش‌های سلامت روان به آنها ارائه شود و همچنین اظهار کرد: بدین ترتیب والدین می‌آموزند تا چگونه آرام باشند و استرس خود را کنترل کنند و یا چطور با مشکلات کنار بیایند، همین امر تاثیر بسزایی در سلامت روان کودک چه در ماه‌های آخر بارداری و چه زمانی که بدنیا می‌آید، دارد.

حاجتی ضمن تاکید بر اینکه بچه‌ها از همان موقعی که متولد می‌شوند همچون ضبط صوت همه چیز را در ذهن و روان خود ضبط می‌کنند گفت: نوزاد زمانی که در شکم مادر است فقط می‌شنود اما بعد از تولد می‌تواند ببیند و ضبط کند ولی نمی‌تواند واکنش داشته باشد چون زبان ندارد اما از ۳ سالگی توانایی پاسخ دادن می‌یابد و واکنش دارد اما از دوران نوزادی همچون لوحی و تخته‌ای سفید هر آنچه را که والدین بخواهند می‌توانند به‌روی ذهن آنها بنویسند و آموزش دهند؛ لذا اگر کودکی استرس والدینش را ببیند، استرسی می‌شود و یا اگر تحت فشار روحی باشد در آینده شاهد آسیب‌های جدی شده و حتی بعدا آنها را به خانواده خودش برمی‌گرداند لذا آموزش خانواده در دوران کودکی بسیار کمک کننده است؛ بنابراین توصیه می‌کنم پدر و مادرها حتما دوره‌های فرزندپروری و مهارتهای زندگی را از زمان بارداری مادر بگذرانند که شامل چند دوره رشد کودک تا ۷ سالگی، اواخر کودکی تا ۱۲ سالگی و سپس دوران طوفان نوجوانی که ۱۲ تا ۱۸ سالگی و شخصیت فرد در انتهای این سن شکل می‌گیرد، است. 

وی افزود: با توجه به این موضوعات، دوران کودکی بستری بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری روانی افراد جامعه است. همچنین به سرمایه‌گذاری‌ در حیطه آموزش‌های روانی نیاز داریم؛ مثلا مهارتهای فرزندپروری برای خانواده‌ها ویژه دوران کودکی و نوجوانی آموزش داده شود که همین امر می‌تواند از اختلالات روانی سال‌های بعد در سطح اول پیشگیری کند. 

عضو انجمن روانپزشکان ایران تاکید کرد: اختلالات تکاملی در اوایل دوران کودکی بسیار بیشتر است مثل اتیسم که شایع است و یا شاهد اختلالات یادگیری و کاهش توجه در سن مدرسه هستیم که شیوع برخی از این اختلالات با توجه به شناخته‌شدنش در سالهای اخیر بیشتر شده است.

وی در پایان گفت: به طور کلی شیوع اختلالات روانپزشکی در جوامع ۲۴ ـ ۲۵ درصد است؛ این عدد  در برخی جوامع کمتر و در برخی بیشتر است  اما پراکندگی‌اش در سطح جهان تقریبا یکسان و چه در کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته هم تفاوت فاحشی با هم ندارند اما مهم پرداختن به این موضوعات است چرا که اگر امسال برای دوره کودکی سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه آن را ۱۰ ـ ۲۰ سال دیگر در جامعه خواهیم گرفت. 

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج