ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تاثیر آموزش مهارت‌های روان‌شناسی مثبت بر سلامت روان دانش‌آموزان

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا / خراسان رضوی :
 

آموزش مهارت‌های روان‌شناسی مثبت در مدرسه ممکن است یکی از راه‌های کمک به سلامت روان و شادی دانش‌آموزان باشد.

سلامت روان جوانان در دهه گذشته به‌طور قابل توجهی بدتر شده است اما مداخلات جدیدی که مفاهیم روان‌شناسی مثبت را در مدرسه آموزش می‌دهند ممکن است کمک‌کننده باشد.

جوانان آمریکایی از نظر تاریخی سطوح بالایی از ناامیدی، غم و تنهایی را گزارش می‌کنند. بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، بیش از ۲۰ درصد از نوجوانان به‌طور جدی به خودکشی فکر کرده‌اند و خودکشی دومین علت مرگ‌ومیر کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در این کشور است.

شاید حتی نگران‌کننده‌تر از شیوع مشکلات سلامت روان جوانان، عدم دسترسی به حمایت بهداشت روان برای بسیاری از کودکانی باشد که به آن نیاز دارند. حدود ۶۰ درصد از نوجوانان افسرده هیچ درمانی دریافت نمی‌کنند و حدود ۹۵۰ هزار کودک، بیمه درمانی که خدمات بهداشت روانی را پوشش دهد، ندارند.

یکی از راه‌حل‌ها ارائه مراقبت‌های بهداشت روان، مدارس است و این امر در حال حاضر اتفاق می‌افتد؛ مشاوران مدرسه، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی از این طرح حمایت می‌کنند، راهبردهای مقابله‌ای را آموزش می‌دهند و با مراقبان کار می‌کنند تا به دانش‌آموزان برای غلبه بر چالش‌های سلامت روان کمک کنند. چنین مراقبت‌های حیاتی ضروری است اما واضح است که به کمک بیشتری نیاز است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی که دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی خود دارند، از نظر تحصیلی و عاطفی بهتر از دانش‌آموزان دیگر عمل می‌کنند. شاید تعجب کنید که آیا می‌توان تفکر مثبت را آموزش داد یا خیر.

دکتر کای ژوانگ شوم، روان‌شناس مدرسه و استادیار در برنامه روان‌شناسی مدرسه دانشگاه تنسی ناکسویل آمریکا که در روان‌شناسی مثبت، انگیزه، اضطراب، توجه، مدیریت زمان و بهزیستی (شادی) تخصص دارد، می‌گوید: من مداخلات روان‌شناسی مثبت‌گرا مبتنی بر مدرسه را مطالعه می‌کنم. همکاران من دریافتند، دانش‌آموزانی که با ایده‌های علمی درباره شادی آشنا شده‌اند، بیشتر از زندگی احساس رضایت دارند، احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی تجربه می‌کنند و مشکلات عاطفی و رفتاری کمتری دارند.

 

 علم شادی

روان‌شناسان در اواخر دهه ۱۹۹۰ مطالعه علم شادی را آغاز کردند. قبل از آن زمان، بیشتر محققان روان‌شناسی غم و اندوه را مورد بررسی قرار می‌دادند.

روان‌شناسی به‌نام مارتین سلیگمن دانشمندی بود که مفهوم «درماندگی آموخته شده» را معرفی کرد و گفت‌وگو با دختر خردسالش که از وی پرسیده بود چرا نمی‌تواند «دست از این‌همه بدخلقی و شکایت بردارد»، به او انگیزه داد تا به مطالعه آنچه مردم را خوشحال می‌کند، بپردازد.

مطالعات اولیه ماهیت مفهومی داشتند اما دیری نگذشت که محققان شروع به شناسایی آنچه مردم را خوشحال می‌کرد و مزایای شادی و مداخلات برای بهبود شادی کردند.

دانشمندان سه عامل اصلی پیش‌بینی‌کننده شادی یعنی ژنتیک، شرایط زندگی و فعالیت‌های هدفمند و به‌طور بالقوه دیگر عوامل را با توجه به فرهنگ فرد شناسایی کردند. از سه مورد بزرگ، دو مورد اول اغلب خارج از کنترل فرد هستند اما علم نشان داده است که افراد می‌توانند راهبردهایی را برای احساس شادی بیشتر اتخاذ کنند.

دستیابی به وضعیت شکوفایی یا احساس خوب و انجام کارهای خوب، هدف مداخلات روان‌شناسی مثبت است. این مداخلات می‌تواند احساسات مثبت را برانگیزد، تعامل با زندگی را افزایش دهد، روابط مثبت را تقویت کند، مردم را به سمت هدف حرکت دهد و به افراد کمک کند تا به اهداف معنادار دست یابند.

 

روان‌شناسی مثبت‌نگر در مدارس

روان‌شناسی مثبت در حال حاضر در برخی از مدارس در سراسر جهان، ازجمله در ایالات‌متحده، استرالیا، دانمارک، نیوزیلند، چین و آفریقای جنوبی تدریس می‌شود. اغلب مداخلات به دانش‌آموزان در مورد ذهن آگاهی و مفاهیم روان‌شناسی مثبت مانند قدردانی، مهربانی، تفکر خوش‌بینانه، استفاده از نقاط قوت شخصیت و امید آموزش می‌دهند. ایده فقط آموزش روان‌شناسی مثبت به دانش‌آموزان به‌عنوان درسی در مدرسه نیست، بلکه کمک به آنان برای تمرین مهارت‌هایی است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد به شکوفایی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

در برنامه‌های معمولی، دانش‌آموزان ابتدا مفاهیم روان‌شناسی مثبت را یاد می‌گیرند سپس با کمک بزرگسالان مورد اعتماد، استفاده از این مفاهیم را در زندگی واقعی تمرین می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزان درباره اینکه قدردانی برای آنان چه معنایی دارد، بحث می‌کنند، سپس تمرین می‌کنند سه چیز را که بابت آنها سپاسگزار هستند هر شب قبل از خواب با کمک مراقبان خود یادداشت کنند. پس از یک هفته، دانش‌آموزان با بزرگسالان در مدرسه درباره چگونگی تأثیر تمرین قدردانی بر سطح شادی آنان گفت‌وگو می‌کنند.

بررسی سال ۲۰۲۰ از ۵۷ برنامه روان‌شناسی مثبت‌گرا مبتنی بر مدرسه نشان داد که بیش از نیمی از آنها به نتایج مثبتی ازجمله استرس کمتر، افسردگی کمتر، اضطراب کمتر، مسائل رفتاری کمتر، تصویر بهتر از خود، رضایت بیشتر از زندگی و عملکرد اجتماعی قوی‌تر منجر شده است.

 

درون زیبا

یکی از مداخلاتی که در حال حاضر توسط وزارت آموزش ایالات‌متحده مورد مطالعه قرار گرفته، مداخله ۱۰ هفته‌ای در گروه کوچک با هدف کمک به دانش‌آموزان راهنمایی است. دکتر کای ژوانگ شوم، ارائه‌دهندگان سلامت روان را در اجرای این برنامه راهنمایی می‌کند.

این برنامه مانند برنامه‌های دیگر در نوع خود، مفاهیم مثبتی ازجمله قدردانی، مهربانی، نقاط قوت شخصیت، خوش‌بینی و امید را به جوانان یاد می‌دهد. یافته‌های اولیه، ارائه شده در کنفرانس ملی انجمن روان‌شناسی مدرسه در سال ۲۰۲۳، نشان می‌دهد که این برنامه هم توسط دانش‌آموزان و هم از سوی ارائه‌دهندگان مورد استقبال قرار گرفته است.

متوجه شده‌ایم که دانش‌آموزان تمایل دارند فعالیت‌هایی را که با فرهنگ یا ارزش‌هایشان مطابقت دارد، ترجیح دهند. برای مثال، یکی از دانش‌آموزان به اشتراک گذاشت که انجام اعمال محبت‌آمیز، فعالیت برنامه محور مورد علاقه وی بود زیرا به وی کمک می‌کرد زمان بیشتری را با خانواده و حیوانات خانگی بگذراند. یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت که توانایی به اشتراک گذاشتن راهبردها با مادرش به هر دوی آنان کمک کرد تا احساس شادی بیشتری داشته باشند. این دانش‌آموز هم مفتخر بود که توانسته به خانواده خود کمک کند.

همچنین دریافتیم که برخی از دانش‌آموزان معتقد بودند که این برنامه به آنان کمک می‌کند تا روابط مثبتی با دیگران ایجاد کنند. یکی از دانش‌آموزان اظهار کرد: «دیدن اینکه دیگران چه عکس‌العملی نشان می‌دهند وقتی که من خوب رفتار می‌کنم، مانند تعریف کردن، به‌راستی جالب است» و انجام این کار به آنان کمک می‌کند که از درون احساس خوبی داشته باشند. یکی دیگر از دانش‌آموزان موافق بود و بیان کرد که ایجاد احساس خوب در دیگران به آنان کمک می‌کند تا احساس شادی بیشتری داشته باشند.

کای ژوانگ شوم اظهار کرد: آموزش روان‌شناسی مثبت‌گرا تنها یکی از راه‌حل های بهبود سلامت روان جوانان است. کودکان مبتلا به مشکلات شدید نیاز به درمان جامع دارند که می‌تواند شامل مشاوره سلامت روان و دارو باشد.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از عوامل مهم خارج از کنترل فرد هستند اما همه افراد فضایی برای رشد در شادی دارند. من و همکارانم امیدواریم آموزش روان‌شناسی مثبت‌گرا در مدارس در آینده به یک روش معمول تبدیل شود.

منابع

https://medicalxpress.com-

https://theconversation.com-

https://news.yahoo.com

https://www.tolerance.ca

https://www.straitstimes.comi

https://www.lifetechnology.com

 
مطالب مرتبط
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج