ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کارگاه مادر و کودک

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :


 

موثرترین دوره زندگی هر فردی، کودکی اوست. این موضوع را روان‌شناسی تایید کرده‌است. کودکان از همان ابتدای تولد همواره در حال آموزش، تجربه و کشف جهان اطراف خود هستند. حضور فرزندتان در یک محیط غنی و سالم می‌تواند مسیر موفقیت را، پیش پای او هموار کند. محیطی که توانمندی‌های ذاتی کودک را کشف و شکوفا کند، مهارت‌های اجتماعی او را توسعه بدهد و در کنار همه این‌ها، برای او شادی‌آفرین و سرگرم‌کننده باشد. به چنین فضایی، کارگاه مادر و کودک می‌گوییم. با ما همراه باشید تا شما را با این کارگاه ها آشنا کنیم.

 

به گزارش ایسنا به نقل از جی جا، موثرترین دوره زندگی هر فردی، کودکی اوست. این موضوع را روان‌شناسی تایید کرده‌است. کودکان از همان ابتدای تولد همواره در حال آموزش، تجربه و کشف جهان اطراف خود هستند. حضور فرزندتان در یک محیط غنی و سالم می‌تواند مسیر موفقیت را، پیش پای او هموار کند. محیطی که توانمندی‌های ذاتی کودک را کشف و شکوفا کند، مهارت‌های اجتماعی او را توسعه بدهد و در کنار همه این‌ها، برای او شادی‌آفرین و سرگرم‌کننده باشد. به چنین فضایی، کارگاه مادر و کودک می‌گوییم. با ما همراه باشید تا شما را با این کارگاه ها آشنا کنیم.

هدف از برگزاری کارگاه مادر و کودک چیست؟

کودک شما به‌تدریج با جهان اطراف آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد چطور با دیگران ارتباط برقرار کند. آموزش‌های موثر پیش از مدرسه به موفقیت و شادکامی بیشتر او در طول زندگی کمک می‌کنند. کارگاه مادر و کودک فضایی امن است که با استفاده از بازی، سرگرمی و آموزش متناسب با سن کودک، به پرورش او کمک می‌کند. هدف از برگزاری این کارگاه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

غلبه بر اضطراب جدایی

برای کودکان بین ۳ ماه تا ۶ سال، اضطراب جدایی تجربه‌ای معمول است. کودک در این دوره به‌سختی می‌تواند از مادر جدا شود و در صورت ترک شدن، نشانه‌های اضطراب (گریه، فریاد و عصبانیت) را از خود نشان می‌دهد. او همچنین در مواجهه با غریبه‌ها ناراحتی یا ترس را تجربه می‌کند. اگرچه این تجربه‌ها کاملا عادی و معمولا گذرا هستند، اما کودک برای غلبه بر آن‌ها به کمک نیاز دارد.

فضای امن کارگاه مادر و کودک فرصت اجتماعی شدن، فاصله گرفتن تدریجی از مادر و انجام فعالیت‌های مستقل را به کودک می‌دهد. با وجود آموزش تخصصی و حضور روانشناسان کودک، فرزند شما هیچ فشاری را برای اجتماعی شدن تجربه نمی‌کند.

شناسایی استعدادها و توسعه مهارت‌های کودک

هر کودکی با هر شرایطی، استعدادها و توانمندی‌های خاص خودش را دارد. بچه‌ها در این زمینه با یکدیگر متفاوت هستند اما هیچ‌یک نسبت به دیگری برتری ندارد. نکته مهم، کشف استعدادها و توانمندی‌های خاص فرزند شماست. اگر این زمینه‌ها در ابتدای زندگی کشف و شکوفا شوند مسیر موفقیت برای کودک هموار خواهد شد. تنوع بازی های کارگاه مادر و کودک و تناسب آن‌ها با توانایی فرزند شما، کمک می‌کند او علاوه بر شادی هنگام بازی، استعدادهای خود را شناسایی کند و در راستای پرورش آن‌ها قدم بردارد.

 

رشد هیجانی و اجتماعی کودک

مطالعات نشان داده‌اند هوش اجتماعی و هوش هیجانی دو معیار مهم در پیش‌بینی موفقیت افراد هستند. از سوی دیگر این دو مهارت، دست‌یافتنی و قابل توسعه هستند و از همان کودکی می‌توان برای بهبود آن‌ها تلاش کرد. وقتی کودک در جمع هم‌سالان خود قرار می‌گیرد به‌تدریج با قوانین اجتماعی آشنا می‌شود، ارزش‌های اخلاقی خود را می‌سازد و یاد می‌گیرد چطور دوست پیدا کند. تعاملات اجتماعی، هوش هیجانی و اجتماعی کودک را توسعه می‌دهند و آن‌ها را هم‌دل و پذیرا بار می‌آورند. 

حمایت از مادران

یکی دیگر از اهداف برگزاری کارگاه مادر و کودک، حمایت از مادران و کمک به آن‌ها است. اغلب والدینی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند با اضطراب و سردرگمی مواجه هستند. حضور در یک فضای هم‌دل و آشنایی با مادران دیگر به آن‌ها کمک می‌کند به این اضطراب غلبه کنند و با هم‌فکری و مشورت، از پس دشواری‌های مسیر بر بیایند. کلاس مادر و کودک پشتیبان اجتماعی قدرتمندی برای مادران است و از آن‌ها در این مسیر حمایت می‌کند.

لیست کارگاه مادر و کودک

وقتی لیست کارگاه مادر و کودک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که حضور در همه این کلاس‌های مناسب کودک ما نیست و فرزندمان نیاز به آموزشی متناسب با سن و توانمندی‌های خودش دارد. لیست کارگاه های مادر و کودک اغلب موارد زیر را در بر می‌گیرد:

 

  • کارگاه مادر و کودک برای کودکان زیر یک سال: در این سن کودک به‌تدریج شروع به کشف محیط اطراف می‌کند و تقویت حواس او بسیار اهمیت دارد. معمولا کارگاه در این سن با حضور مادر برگزار می‌شود.
  • کارگاه کودکان یک تا دو سال: مهارت‌های حرکتی در این سن توسعه پیدا می‌کنند و سرگرمی‌های حرکتی و فیزیکی می‌تواند به توسعه این مهارت‌ها کمک کند.
  • کارگاه برای کودکان دو تا سه ساله: دو تا سه سالگی سنی است که کودک در آن هیجانات خود را می‌شناسد و آموزش در این زمینه نقش مهمی دارد.
  • کلاس مادر و کودک برای ۳ تا ۴ سالگی کودکان: کودکان در این بازه سنی خلاقیت خود را توسعه می‌دهند. آن‌ها تشنه یادگیری هستند و این دوره، بهترین زمان برای بازی‌های خلاقانه یا کارگاه‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان است.

بهترین کارگاه مادر و کودک کدام است؟

در این مقاله اهداف و مزایای کارگاه مادر و کودک را بررسی کردیم و به انواع آن‌ها پرداختیم. نکات دیگری نیز در انتخاب بهترین کارگاه مادر و کودک اهمیت دارد. برای نمونه محل برگزاری کارگاه مادر و کودک باید از نظر مکانی نزدیک به محل زندگی شما باشد. مثلا جی جا یکی از بهترین و مجهزترین کارگاه های مادر و کودک تهران است. این مجموعه علاوه بر اینکه زیر نظر روانشناسان کودک مدیریت می‌شود، از به‌روزترین و جدیدترین برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کند و برنامه‌های متنوعی را پوشش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت کارگاه مادر و کودک جی جا به نشانی: https://jija.ir  مراجعه کنید.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج