ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

وضعیت اجتماعی چه تاثیری بر اضطراب کودکان در محیط‌های پژوهشی دارد؟
به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی:

نتایج تحقیق کنونی نشان داد که وضعیت اجتماعی- اقتصادی بر اضطراب کودکان در محیط‌های پژوهشی تاثیر دارد.

به گزارش مدیکال‌نت، بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید آمریکا انجام شد، روانشناسی گزارش کرد که هنگام شرکت در مطالعات تحقیقاتی، کودکان از گروه‌های اقلیت با اضطراب متوسط یا شدید، به احتمال زیاد نسبت به تهدید، بیش از حد حساس هستند که اثرات وضعیت عمومی اضطراب آنان را بیشتر می‌کند.

این تحقیق با مشارکت ۴۶ دختر نابالغ لاتین در کالیفرنیای جنوبی (۸تا ۱۳ سال) انجام شد و برای کودکان خانواده‌هایی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین نیز پیامدهایی دارد.

کالینا میچالسکا، دانشیار روانشناسی و رهبری گروه تحقیقاتی گفت: تحقیقات روانشناختی اغلب در جوامع سفیدپوست، تحصیل‌کرده و مرفه انجام می‌شود. افراد از گروه‌های اقلیت‌ یا افرادی با درآمد کم و یا دسترسی محدود به آموزش اغلب مورد  تحقیقات علمی قرار نمی‌گیرند و این افراد در طول تاریخ توسط علم مورد استثمار قرار گرفته‌اند که بر ناراحتی یا بی‌اعتمادی مشروع آنان تاثیر دارد.

در این تحقیق، ابتدا دختران در جلسه آزمایشی شرکت کردند که طی آن، این دختران و مراقبانشان اطلاعات جمعیت‌شناختی خانواده همچنین رفتار، اضطراب و سایر معیارهای پیامد سلامت روان دختران را گزارش کردند. سپس دختران از طریق اسکنر ام‌آرآی، پردازش احساسات را انجام دادند. آنان تصاویری از چهره‌های ترسناک و شاد را که در حفره اسکنر پخش می‌شد، مشاهده کردند و همزمان محققان پاسخ‌های مغز آنان را ارزیابی کردند.

«اضطراب خصلتی» وضعیت دائمی اضطراب است. «اضطراب حالتی» به‌عنوان، احساس اضطراب لحظه‌ای تعریف می‌شود، نوعی که ممکن است فرد با رفتن به مطب برای آگاهی از نتایج آزمایش‌ها یا هنگام ارائه سخنرانی عمومی تجربه کند.

محققان دریافتند، بین دخترانی که سطح اضطراب خصلتی متوسط یا بالایی داشتند، اضطراب حالتی آنان قبل از اسکنر ام‌آرآی با پاسخ‌های مغزی بیشتر، به‌ویژه افزایش پاسخ آمیگدال-هیپوکامپ، به چهره‌های ترسناک (محرک‌های تهدید) در مقابل چهره‌های شاد همراه بود. به این معنی که شرکت‌کننده به‌طور کلی مضطرب، سطوح بالایی از اضطراب لحظه‌ای را هنگام قرار گرفتن در محیط ناراحت‌کننده مانند اسکنر ام‌آرآی، تجربه می‌کند.

میچالسکا می‌گوید: انجام اسکن ام‌آرآی نه تنها برای کودکان بلکه به‌طور کلی برای افرادی که با محیط اسکن آشنا نیستند، اضطراب‌آور است.

در دخترانی که خانواده‌های خود را دارای جایگاه پایین‌تری در جامعه ارزیابی می‌کنند، اضطراب حالتی قبل از اسکن افزایش یافت که نشان می‌دهد عواملی مانند موقعیت اجتماعی می‌تواند بر واکنش‌های کودکان به محیط تحقیق تأثیر بگذارد.


میچالسکا، متخصص اختلالات اضطرابی کودکان، از محققان تصویربرداری عصبی می‌خواهد تا اضطراب حالتی را کنترل و به شرکت‌کنندگان با هر زمینه‌ای کمک کنند تا در طول جلسات آزمون تا حد امکان احساس راحتی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن اضطراب حالتی، داده‌های آزمایش‌هایی مانند آزمایش ما می‌تواند به‌جای نگرانی از محیط تحقیق، به عوامل خلقی، محیطی یا فرهنگی نسبت داده شود.

به گفته میچالسکا، زمانی که کودکانی که در معرض خطر اختلال اضطرابی (اضطراب خصلتی) هستند، در لحظه (اضطراب حالتی) مضطرب هستند، این تفاوت در فعالیت مغز ناشی از اضطراب لحظه‌ای و نه اختلال اضطراب است.

وی افزود: هنگام تفسیر داده‌ها، مهم است زمانی‌که فقط اضطراب لحظه‌ای و موقعیتی است، به اشتباه یافته‌ها را به اختلال اضطرابی یا به کل جامعه نسبت ندهیم. پاسخ‌های مغز در آزمایش‌هایی مانند آزمایش ما نه تنها باید به این واقعیت نسبت داده شود که شرکت‌کنندگان به‌عنوان مثال لاتین هستند، بلکه باید به تجربیات تاریخی آنان با علم نسبت داده شود. شرکت‌کنندگان ما اضطراب بالایی داشتند زیرا وارد فضایی می‌شدند که از لحاظ تاریخی با آنان ناسازگار بودند.

میچالسکا امیدوار است که یافته‌های گروه وی بتواند به گفت‌وگوهای جدیدی در مورد سلامت روان منجر شود.

وی ابراز کرد: پزشکان می‌توانند طرز فکر خود را در مورد سلامت روانی بیماران تغییر دهند و معلمان می‌توانند در مورد سلامت روانی دانش‌آموزان خود به‌طریق دیگری فکر کنند. داده‌های ما نشان می‌دهد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در اضطراب بیماران و دانش‌آموزان ایفا کند و نشان می‌دهد که محیط اسکن ممکن است به‌ویژه برای شرکت‌کنندگانی که احساس می‌کنند نسبت به سایر اعضای جامعه به حاشیه رانده شده‌اند، اضطراب‌آور باشد.

در مرحله بعد، محققان روی ارزیابی تجارب اجتماعی مانند تجربیات والدین از تبعیض نژادی قومی و تجربیات کودکان از آن، برنامه‌ریزی می‌کنند. محققان همچنین قصد دارند تجربیات نیابتی کودکان ناشی از تماشای برخورد والدینشان با تبعیض نژادی قومی را ارزیابی کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله دسترسی آزاد BMC Psychiatry منتشر شده است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج