ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

قبل از سه سالگی کودکتان بازی کامپیوتری در اختیارش نگذارید

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری اینا :

یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان ضمن تشریح تاثیر بازی بر رشد کودکان، بیان کرد: والدین باید وقت بیشتری برای نوع بازی‌ با کودکانشان اختصاص دهند.

گوهریسنا انزانی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه بازی فعالیت فکری و ذهنی است که برای کودکان به صورت فردی و گروهی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: بازی برای رشد عاطفی، اجتماعی، ذهنی، تربیتی و آموزشی مورد اهمیت است چراکه موجب پرورش استعداد کودکان، یادگیری و خلاقیت، افزایش تجارب زندگی بزرگسالی، افزایش شناخت نسبت به محیط و کاهش ترس از شکست در کودکان خواهد شد و از همین رو کودکان زندگی را با بازی یاد می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل نوع معماری و شرایط متفاوت زندگی اجتماعی کودکان بیشتر در حیاط با همسالان خود بازی می‌کردند، گفت: امروزه باتوجه به شرایط اجتماعی و شرایط زندگی جدید، کودکان به بازی‌های کامپیوتری تمایل دارند. آنها به دلیل داشتن جایزه‌های مجازی، گرافیکی و ورود به دنیای عجیب و پیچیده و در عین حال جذاب، علاقه‌مندی بیشتری به این بازی‌ها دارند و از همین رو این بازی‌ها را به راحتی یاد می‌گیرند و از این طریق اوقات فراغتشان را پر می‌کنند.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه بازی نقش مهمی در رشد و تربیت کودکان دارد، تصریح کرد: بازی دومین سرگرمی پس از تلویزیون است و اگر والدین سواد رسانه‌ای و سواد بازی داشته باشند و بدانند که می‌توانند الگوی مناسبی برای کودکان باشند، نسبت به کودکان کنترل خود را بالا نبرند، می‌توانند از این طریق آگاهی فرزندانشان را با کمک بازی ارتقاء دهند، مفاهیم علمی را یاد بگیرند، کارکرد اجرایی کودکان را افزایش دهند و عملکرد حافظه برایشان بهبود پیدا کند.

انزانی یادآور شد: اما از آنجایی که پیش از سه سالگی کودکان نیاز دارند در کنار مادرشان باشند، والدین سعی کنند حتی الامکان بازی‌های کامپیوتری را در این بازه سنی در اختیار کودکان قرار ندهند و از سه سالگی به بعد براساس فرایند رشد بازی‌های هیجان انگیزی که می‌توانند در خانه یا مهد کودک تجربه کنند را به کودکان پیشنهاد دهند.

وی با اشاره به معایب بازی‌های کامپیوتری، گفت: بازی‌های کامپیوتری مزایای خاص خودشان را دارد اما استفاده بیش از حد از آن‌ها موجب افت تحصیلی و افزایش اختلالات رفتاری، انزوا گزینی، افزایش اعتیاد به بازی‌ها و سوء استفاده قرار گرفتن کودکان، در برخی مواقع خشم،‌ استرس و چاقی شود و گاهی آنها را به سمت بزهکاری سوق دهد.

این روانشناس کودک با تاکید بر لزوم شناسایی بازی‌ها توسط والدین، خاطرنشان کرد: والدین باید وقت بیشتری برای نوع بازی‌ با کودکانشان اختصاص دهند این درحالیست که بازی‌هایی که این روزها در اختیار کودکان قرار می‌گیرد چندان توسط والدین بررسی نمی‌شود.

انزانی با بیان اینکه بازی‌های که در خانه انجام می‌شود به اندازه بازی‌های کامپیوتری جذابیت ندارند، به والدین توصیه کرد که در بازی با کودکان خلاقیت خود را افزایش دهند، استعداد کودکان را شناسایی و در راستای ارتقاء این استعدادها گام بردارند. هر چقدر هویت کودکان بیشتر شود تمایلات آنها به استفاده از بازی‌های کامپیوتری کاهش می‌یابد. به عبارتی دیگر، اگر والدین بتوانند کودکان را در راستای پرورش استعدادهای خود سوق دهند در این حالت کودکان بازی‌های کمتری می‌کنند و بیشتر زمان خود را به انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود صرف خواهند کرد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج