ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

خصوصیات برنامه درسی مناسب برای «نسل Z»

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

پژوهشگران کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، ویژگی‌های یک برنامه درسی متناسب با خصوصیات بومیان دنیای دیجیتال یعنی افراد نسل Z را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، تحولات گسترده در جهان معاصر، ابعاد مختلف زندگی بشر را درنوردیده است و ظهور فناوری‌های نوی اطلاعات و ارتباطات بر تمامی جنبه‌ها و ابعاد زندگی انسان، تأثیری به سزا داشته است. در این میان، اینترنت، بزرگ‌ترین بر هم زننده روند عادی تمدن و تاریخ، موجب ظهور نسلی جدید شده و گرایش به سمت یادگیری‌های دیجیتالی در اکثر فعالیت‌ها نیز به دغدغه اصلی اکثر ساکنان کره زمین تبدیل شده است. دانش آموزان امروز، نسلی را نشان می‌دهند که همراه با فناوری رشد کرده‌اند و با بهره گیری از فناوری، نیاز به رویکردی متفاوت در یادگیری دارند. این گروه نسلی با ارتباطات دیجیتال بزرگ شده و از تلفن‌های هوشمند در پاسخ به همه نیازهای خود استفاده می‌کنند.

بنا بر گفته‌های صاحب نظران، این گروه نسلی را در یک طبقه بندی جهانی، نسل Z می‌نامند که پس از سال ۲۰۰۰ متولد شده‌اند. نسل Z اولی نسلی هستند که در جهان متصل به اینترنت به دنیا آمده اند. آن‌ها درواقع اولین نسلی هستند که در فناوری غوطه ور شده‌ و درست از همان زمان تولد، تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و دنیای همبسته، همیشه بخشی از زندگی آن‌ها را تشکیل داده است. درک صفات و یا رفتارهای این گروه و پی بردن به نحوه حمایت از آن‌ها، درکنار یافتن راهکارهای شناخت و همکاری با نسل‌های دیگر، نکته کلیدی در اثربخشی آموزش برای نسل فوق است. امروزه، درک نوع جدید مدارس و دانشگاه ها، درک جهان فرا پیچیده، انسان‌های پیچیده و ابزارهای فناوری دنیای جدید نقشی مهم درخصوص تجدید نظر در برنامه‌های درسی فراهم می‌کنند.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، محققانی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن، برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل Z مورد بررسی و واکاوی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه کیفی، محققان از طریق نوعی مصاحبه تحقیقاتی به نام مصاحبه نیمه ساختاریافته، ۲۳ نفر از خبرگان علمی-اجرایی و همچنین ۲۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه را مورد پرسش قرار داده و سپس داده‌های به دست آمده را تجزیه وتحلیل نموده‌اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، برنامه‌های درسی متناسب با ویژگی‌های نسل Z، ناظر بر ۱۰ اصل زیر هستند: منطق، اهداف، محتوی، راهبردهای یادگیری، ویژگی‌های معلمان نسل Z، موقعیت‌های یادگیری، سنجش و ارزشیابی، عوامل زمینه‌ای، پدیده‌های نوظهور و چرخش‌های نوگرا.

در این رابطه، کوروش فتحی واجارگاه، استاد و پژوهشگر برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و همکارانش می گویند: «این امر، تأیید شده است که نسل Z، به عنوان اولی نسل از بومیان واقعی دنیای دیجیتال هستد که با فناوری دیجیتال، از بدو تولد، به طور گسترده درگیر بوده‌اند و به همین دلیل، آن‌ها را نسل اینترنت می‌نامند. این نسل نسبت به نسل‌های قبلی بسیار متفاوت هستند؛ به گونه‌ای که این تفاوت، لزوم توجه و تحقیقات زیادی را توسط پژوهشگران، مدیران، معلمان و حتی والدین ایجاد نموده است».

به گفته این محققان، «نسل Z، اشتراک گذار زندگی خود در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط از طریق تلفن‌های هوشمند، ارتباط با کانال‌های چندرسانه‌ای اجتماعی، اشتراک گذار تصاویر، داستان‌ها و ویدیوها در چندین رسانه نظیر اسنپ چت، توییتر و اینستاگرام هستند. همچنین دانش آموزان نسل Z از طریق بازی‌های تعاملی و پروژه‌های مشترک با توان یادگیری بصری فوق العاده رشد می‌کنند».

نتایج این پژوهش بر اساس نظرات متخصصان بر این موضوع تاکید دارند که ویژگی‌های بومیان دنیای دیجیتال شامل ساختارشکنی، نگرش جهانی، قدرت ارزیابی دقیق و ماهرانه، ویژگی اجتماعی، مصمم بودن، توافق پذیری، جستجوگری، فردگرایی، تنوع طلبی و کثرت گرایی هستند.

بنا بر گفته‌های فتحی واجارگاه و همکارانش، «مهارت‌هایی مانند حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی از جمله نمونه‌هایی از ارتقاء مهارت‌های توسعه شخصی برای عموم افراد هستند و بایستی آموزش و تربیت افراد Z در همه جوانب زندگی، ازطریق کسب ارزش‌های اخلاقی، جسمی، اجتماعی، حرفه‌ای، زیباشناختی و روشنفکری، معنوی، مدنی و روان شناختی صورت گیرد».

آن‌ها پیشنهاد نموده‌اند که «برنامه ریزان و طراحان برنامه درسی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی همسو با پدیده‌های نوظهور را با استفاده از ابزار هنر مطرح نمایند و از این طریق، آموزش و تربیت یادگیرندگان نسل Z را کاربردی و اثربخش نمایند. همچنین لازم است با رشد توانمندی‌های فردی، تاب آوری، همدلی، همراهی وآموزش مهارت‌های زندگی این گروه نسلی را در اولویت قرار داد و با توسعه تفکر همدلانه و رشد مهارت های تیمی و ترویج گفتمان سازی، زمینه رشد و بالندگی آن‌ها را فراهم آورد».

شایان ذکر است، این یافته‌های علمی پژوهشی که برنامه ریزان، مدیران و معلمان را متوجه این اصل می‌نمایند که گروه نسلی Z دارای علاقمندی ها، سرگرمی‌ها، سبک‌های یادگیری و نیازهای متفاوتی هستند، در نشریه «نظریه و عمل در برنامه درسی» وابسته به انجمن مطالعات برنامه درسی ایران منتشر شده‌اند. نشریه فوق با همکاری دانشگاه خوارزمی و به صورت دو فصلنامه انتشار می‌یابد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج