ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کمال‌گرایی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - قزوین:

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین گفت: کمال‌گرایی (Perfectionism) یک ویژگی شخصیتی است که در آن فرد تمایل دارد همه‌ امور را بی‌نقص، بدون اشتباه و در بالاترین استاندارد ممکن انجام دهد، این افراد معمولاً خودشان را با معیارهای غیرواقع‌بینانه می‌سنجند و کوچک‌ترین نقص را به‌عنوان شکست تعبیر می‌کنند.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعریف کمال‌گرایی، اظهارکرد: کمال‌گرایی به دو نوع سالم و ناسالم تقسیم می‌شود، نوع سالم آن به پیشرفت، تلاش هدفمند و کیفیت بالا منجر می‌شود؛ اما نوع ناسالم، منبع اضطراب، ترس از شکست و نارضایتی مداوم از خود است. 

یوسفی بیان کرد: افراد کمال‌گرا غالباً بر این باورند که ارزشمندی‌شان وابسته به عملکردشان است، نه وجودشان؛ در روان‌شناسی، کمال‌گرایی ناسالم با اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی و وسواس مرتبط دانسته می‌شود، این ویژگی ممکن است در زمینه‌های شغلی، تحصیلی، روابط اجتماعی یا حتی ظاهر بدنی بروز کند. 

وی در خصوص علائم و نشانه‌های کمال‌گرایی تصریح کرد: کمال‌گرایان اغلب از ترس اشتباه کردن، کارها را به تعویق می‌اندازند یا اصلاً شروع نمی‌کنند، یکی از نشانه‌های بارز آن، رضایت نداشتن مزمن از خود و نتایج کارهاست، حتی اگر دیگران آن‌ها را عالی بدانند. 

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین گفت: این افراد تمایل به کنترل زیاد جزئیات دارند و نمی‌توانند به‌راحتی کار را به دیگران واگذار کنند، آن‌ها خودانتقادی شدیدی دارند و گاه برای دیگران نیز انتظاراتی غیرواقع‌بینانه ایجاد می‌کنند. 

وی ادامه داد: ترس از قضاوت منفی، حساسیت بیش‌ازحد به اشتباهات، نیاز وسواس‌گونه به تأیید دیگران و تجربه اضطراب یا افسردگی پس از ناکامی از دیگر علائم شایع هستند. همچنین ممکن است در تصمیم‌گیری دچار وسواس و فلج ذهنی شوند، چون همیشه نگران «بهترین انتخاب» هستند. 

یوسفی در پاسخ به اینکه علت بروز کمال‌گرایی در فرد چیست، خاطرنشان کرد: کمال‌گرایی معمولاً ترکیبی از عوامل ژنتیکی، تربیتی و فرهنگی دارد، در کودکی، اگر فرد تنها در ازای موفقیت مورد توجه و تحسین قرار گرفته باشد، ممکن است بیاموزد که ارزش او وابسته به عملکرد عالی‌اش است. 

وی بیان کرد: والدین سخت‌گیر، انتقادگر یا بیش‌ازحد کنترل‌گر می‌توانند در شکل‌گیری این نگرش مؤثر باشند، همچنین محیط‌های رقابتی یا فرهنگی که ارزش بالایی برای موفقیت ظاهری و بدون اشتباه قائل‌اند، بستر بروز کمال‌گرایی را فراهم می‌کنند. 

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین گفت: بعضی پژوهش‌ها نیز نقش صفات شخصیتی ذاتی، مانند نیاز به کنترل و تمایل به ساختار و نظم بالا، را در بروز کمال‌گرایی مؤثر می‌دانند، تجارب شکست یا تحقیر درگذشته نیز می‌توانند باعث شوند فرد برای جبران یا محافظت از خود، به سمت کمال‌گرایی متمایل شود. 

وی در خصوص آسیب‌های کمال‌گرایی به شخص و زندگی او، تصریح کرد: کمال‌گرایی ناسالم می‌تواند مانع از رشد شخصی و رضایت از زندگی شود، این ویژگی اغلب منجر به اضطراب، افسردگی، استرس مزمن، وسواس فکری و فرسودگی می‌شود. کمال‌گرایان چون همیشه نگران اشتباه‌اند، ممکن است فرصت‌های مهمی را از دست بدهند یا عملکرد پایین‌تری نسبت به توان واقعی خود نشان دهند. 

یوسفی ادامه داد: روابط اجتماعی این افراد نیز ممکن است آسیب ببیند، چون دیگران از آن‌ها احساس قضاوت، کنترل یا فشار دریافت می‌کنند، اعتمادبه‌نفس افراد کمال‌گرا ناپایدار و وابسته به موفقیت‌هایشان است، آن‌ها از شکست، اشتباه و انتقاد، ترس شدیدی دارند و حتی موفقیت‌هایشان را نادیده می‌گیرند که به‌مرور زمان، این دیدگاه ممکن است باعث احساس پوچی، نارضایتی دائمی و کاهش کیفیت زندگی شود. 

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قزوین درباره چگونگی پیشگیری از بروز کمال‌گرایی گفت: برای پیشگیری از کمال‌گرایی ناسالم، باید از کودکی ارزش وجودی افراد را مستقل از عملکردشان تقویت کرد. والدین و معلمان در این راستا نقش کلیدی دارند، آن‌ها باید تلاش را تشویق کنند، نه فقط نتیجه را و اشتباهات را به‌عنوان فرصت یادگیری معرفی کنند. 

وی افزود: خودآگاهی نیز مهم است؛ افراد باید افکار غیرواقع‌بینانه درباره «بایدها» و «نبایدها» را شناسایی و به چالش بکشند، تمرین پذیرش خود، استفاده از گفت‌وگوی درونی مثبت و کاهش مقایسه با دیگران می‌تواند کمک‌کننده باشد، همچنین تنظیم اهداف واقع‌بینانه و مرحله‌بندی‌ شده به کاهش فشار کمک می‌کند.

یوسفی در پایان تصریح کرد: در بزرگسالی، یادگیری مهارت‌هایی مثل مدیریت استرس، تمرین ذهن‌آگاهی (mindfulness) و مراجعه به روان‌درمانگر در صورت نیاز، می‌تواند فرد را از گرفتار شدن در دام کمال‌گرایی ناسالم محافظت کند. 
 

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج