ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

هجوم داوطلبان برای کارشناسی ارشد: ایران این‌همه روان‌شناس می‌خواهد؟!

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

«افزایش چشمگیر متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد روان‌شناسی در سال‌های اخیر، پدیده‌ای چندوجهی است که ریشه در تحولات عمیق روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دارد. این روند نه تنها نشان‌دهنده تغییر در اولویت‌های فردی و اجتماعی است بلکه بازتاب‌دهنده پویایی‌های پیچیده‌ای در جو غالب جامعه، بازار کار و حتی خطرات مرتبط با سوءاستفاده از این رشته نیز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اینترنتی فراز، رشته روان‌شناسی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد در ایران است و همواره در کنار رشته‌های مدیریت و حقوق در صدر انتخاب داوطلبان قرار دارد. آمار شرکت‌کنندگان این رشته در سال‌های اخیر بین ۴۹ تا ۵۷ هزار نفر متغیر بوده است؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ هزار نفر، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر (بالاترین آمار در سال‌های اخیر)، در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مجدداً حدود ۴۹ هزار نفر در آزمون این رشته شرکت کرده‌اند. اگرچه آمار نهایی سال ۱۴۰۴ هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۷ تا ۵۰ هزار نفر باشند.

ابزاری برای مدیریت روان

دکتر محمدصالح نشان، روانشناس و استاد دانشگاه در این باره به روزنامه اینترنتی فراز می‌گوید: «افزایش چشمگیر متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد روان‌شناسی در سال‌های اخیر، پدیده‌ای چندوجهی است که ریشه در تحولات عمیق روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دارد. این روند نه تنها نشان‌دهنده تغییر در اولویت‌های فردی و اجتماعی است بلکه بازتاب‌دهنده پویایی‌های پیچیده‌ای در جو غالب جامعه، بازار کار و حتی خطرات مرتبط با سوءاستفاده از این رشته نیز است. از نظر روان‌شناختی، افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت سلامت روان، یکی از محرک‌های اصلی این روند است. در دنیای امروز که با فشارهای روانی همچون اضطراب، افسردگی و استرس‌های ناشی از زندگی مدرن مواجهیم، افراد بیشتری به دنبال درک عمیق‌تر از خود و بهبود کیفیت زندگی روانی‌شان هستند. روان‌شناسی به‌عنوان رشته‌ای که ابزارها و راهکارهایی برای مدیریت این چالش‌ها ارائه می‌دهد به گزینه‌ای جذاب برای تحصیل تبدیل شده و این تمایل به خودشناسی و رشد شخصی، به‌ویژه در میان نسل جوان، سبب افزایش تقاضا برای ورود به این حوزه شده است.»

برانگیخته شدن کنجکاوی عمومی

او ادامه می‌دهد: «از منظر جامعه‌شناختی، شاهد تغییری محسوس در ارزش‌های اجتماعی هستیم؛ به‌گونه‌ای که بهزیستی فردی و جمعی به جایگاه اولویت‌دار رسیده است. در گذشته، مسائل روان‌شناختی اغلب نادیده گرفته می‌شدند یا به‌عنوان ضعف شخصی تلقی می‌گشتند، اما امروزه جامعه به این درک رسیده است که سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد. این تغییر نگرش، به‌ویژه در میان قشر تحصیل‌کرده، موجب شده روان‌شناسی به رشته‌ای جذاب و مرتبط با نیازهای ملموس روزمره جامعه تبدیل شود. همچنین، جو فرهنگی حاکم که به سوی ارزش‌گذاری بر خودآگاهی و هوش هیجانی حرکت کرده، نقشی مهم در تقویت این گرایش ایفا می‌کند. از منظر فرهنگی، یکی از تحولات مهم سال‌های اخیر، کاهش انگ و تابو پیرامون موضوعات مرتبط با سلامت روان است. گفتگو درباره مسائلی مانند تراپی و مشاوره روان‌شناختی، دیگر با شرم همراه نیست و حتی به نمادی از مدرن بودن و خودآگاهی تبدیل شده است. این تغییر به‌ویژه در شهرهای بزرگ و در میان طبقه متوسط و مرفه، بسیار مشهود است. رفتن به تراپی که زمانی ممکن بود با تردید همراه باشد، اکنون بخشی از سبک زندگی مدرن تلقی می‌شود و همین امر، افراد بسیاری را به تحصیل در این رشته ترغیب کرده است، چرا که می‌توانند به‌طور مستقیم در این گفتمان فرهنگی مشارکت داشته باشند. رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی، نیز در این مسیر نقش چشم‌گیری ایفا کرده‌اند. پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و توییتر پر شده‌اند از محتوای روان‌شناختی، از آموزش‌های مربوط به مدیریت استرس گرفته تا تست‌های شخصیت و نقل‌قول‌های انگیزشی. این حجم از محتوا، کنجکاوی عمومی را برمی‌انگیزد و روان‌شناسی را به موضوعی روزمره و جذاب بدل می‌کند. همچنین، اینفلوئنسرها و پادکست‌های روان‌شناسی، با ساده‌سازی مفاهیم تخصصی، سهم بزرگی در گسترش علاقه عمومی به این رشته داشته‌اند. البته، همین حضور رسانه‌ای گسترده، زمینه‌ساز ظهور روان‌شناسان زرد و سودجو نیز شده است که در ادامه به آن خواهم پرداخت.»

آشفتگی بازار

نشان در ادامه می‌گوید: «از منظر بازار کار، شاهد افزایش تقاضا برای خدمات روان‌شناختی هستیم و فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان این رشته به‌وجود آمده است. کلینیک‌های مشاوره، سازمان‌های آموزشی، شرکت‌های منابع انسانی و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت روان، همگی به متخصصان روان‌شناسی نیاز دارند. این فرصت‌ها، به‌ویژه در حوزه‌های مشاوره بالینی، روان‌شناسی سازمانی و روان‌شناسی تربیتی، انگیزه‌ای قوی برای ورود به این رشته ایجاد کرده‌اند. با این حال، این افزایش تقاضا با چالش‌هایی نیز همراه است؛ به‌طوری که بازار کار روان‌شناسی در برخی مناطق، به‌ویژه شهرهای بزرگ، در حال اشباع شدن است. تعداد بالای فارغ‌التحصیلان ممکن است منجر به رقابت شدید و کاهش کیفیت خدمات شود، به‌خصوص اگر زیرساخت‌های آموزشی و نظارتی نتوانند با این رشد همگام شوند. گرچه در بلندمدت، این رقابت می‌تواند موجب حذف فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت شود، اما در کوتاه‌مدت ممکن است بازار را دچار نوعی آشفتگی کند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان با چالش‌هایی مانند درآمد ناکافی، فقدان موقعیت‌های شغلی مناسب و حتی لزوم مهاجرت به مناطق یا کشورهای دیگر مواجه می‌شوند. همچنین، افزایش تعداد متخصصان بدون نظارت کافی بر کیفیت آموزش و صدور مجوزهای حرفه‌ای، می‌تواند به کاهش استانداردهای خدمات روان‌شناختی منجر شود، که در نهایت به زیان جامعه خواهد بود. از دیگر پیامدهای نگران‌کننده افزایش محبوبیت روان‌شناسی، ظهور روان‌شناسان زرد و سودجو است. این افراد، که اغلب فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم هستند، با ارائه محتوای ساده‌انگارانه یا گمراه‌کننده در رسانه‌های اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های غیرعلمی یا ارائه مشاوره‌های غیرحرفه‌ای، به دنبال جذب مخاطب و کسب سودند. این پدیده، نه‌تن‌ها اعتبار حرفه روان‌شناسی را خدشه‌دار می‌کند، بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی به مراجعان وارد کند، چرا که توصیه‌ها و مداخلات غیرعلمی، نه‌تن‌ها مفید نیستند بلکه در مواردی منجر به تشدید مشکلات روانی می‌شوند. نبود نظارت کافی بر این فعالیت‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی و در سال‌های اخیر، این خطر را دوچندان کرده و ضرورت تقویت نظام‌های نظارتی و آموزشی در حوزه روان‌شناسی را بیش از پیش آشکار ساخته است.»
او در آخر می‌گوید: «در نهایت، باید گفت روند افزایش متقاضیان تحصیل در مقاطع بالاتر تنها محدود به روان‌شناسی نیست و رشته‌های دیگر نیز به دلایل مشابه، شاهد رشد تعداد داوطلبان هستند. اما آنچه روان‌شناسی را متمایز می‌سازد، ارتباط مستقیم آن با نیازهای انسانی و عاطفی جامعه است. این رشته، به‌دلیل ماهیت میان‌رشته‌ای و کاربرد گسترده‌اش در حوزه‌های مختلف، از جذابیتی ویژه برخوردار است. این رشد تقاضا، در عین حال که فرصتی برای ارتقاء سلامت روان جامعه به شمار می‌رود، در صورت فقدان نظارت و برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند به تهدیدی جدی بدل شود؛ تهدیدی که ممکن است در آینده نزدیک، روان‌شناسی را با چالش‌هایی مشابه با آنچه امروز در رشته‌هایی مانند پزشکی شاهد آن هستیم، مواجه سازد.»
روند رو به رشد گرایش به رشته روان‌شناسی، بازتابی از دگرگونی‌های عمیق در بافت فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه ایران است؛ تحولی که در یک‌سو می‌تواند به ارتقای سلامت روان عمومی و توسعه خدمات روان‌شناختی منجر شود، اما در سوی دیگر، بدون وجود زیرساخت‌های آموزشی، نظارتی و حرفه‌ای متناسب، زمینه‌ساز بی‌ثباتی و آسیب در این حوزه خواهد بود.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج