ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

هم زمانی: یک اصل ارتباطی غیرعلی
عکس جلد کتاب هم زمانی: یک اصل ارتباطی غیرعلی

معرفی کتاب هم زمانی: یک اصل ارتباطی غیرعلی

کتاب هم زمانی نوشته‌ی کارل گوستاو یونگ بخشی از فصل هشتم کتاب «مجموعه آثار یونگ» است که در قالب یک اثر مستقل منتشر شده است. این کتاب شامل ایده‌های کارل گوستاو یونگ در باب معانی «تصادف» است که باعث می‌شود سلسله رویدادهایی رخ دهد. یونگ در این اثر به‌خوبی شرح داده که زمان و روان چگونه در برابر یک‌دیگر عمل می‌کنند و برای خودآگاهی مفهوم تولید می‌کنند. کتابی که می‌خوانید از آثار مهم این روان‌شناس مشهور است و بارها مورد تجدید چاپ شده است.

درباره‌ی کتاب هم زمانی

در رویدادهای تصادفی و در هم‌‌زمانی، معانی و احساسات خاصی وجود دارند. کارل گوستاو یونگ باور داشت که هم‌زمانی یعنی یک بخش از روان مستقل از فضا و زمان عمل کند. این دستاورد انقلابی که در کتاب هم زمانی (Synchronicity) منتشر شده، توأمان دیدگاه‌های کلاسیک کارل گوستاو یونگ (C. G. Jung) به علیت را مورد بازنگری قرار داده و آن را تکامل می‌بخشد. همچنین، یونگ با این اثر خود قادر است به بازشناسی و بازتعریف معانی شانس، تصادف، احتمالات و رخدادهای ویژه در زندگی‌مان بپردازد.

از همان روزهای آغازین شروع حرفه‌اش، کارل گوستاو یونگ گرایش زیادی به کشف ابعاد پیچیده‌ی رویدادهای اتفاقی داشت. او در واقع در نوشته‌هایش به این نتیجه رسید که این آمیزه‌های زمانی و رخدادهای ناگهانی را نمی‌توان با علم منطق توضیح داد و گویی برای کشف دقیق آن‌ها باید به‌گونه‌ی دیگری نگریست. او ایده‌هایش در باب هم‌زمانی را با آلبرت اینشتین و در طول جنگ جهانی اول در میان گذاشت و به همراه وی به بررسی ابعاد علمی و روان‌شناختی این مبحث مشغول شد.

به‌طور کلی، کارل گوستاو یونگ باور داشت که به‌هنگام رخ دادن هم‌زمانی، سطوح عمیق روان قادر هستند با رخدادهای بیرونی و خارجی ارتباط برقرار کنند. وی در جستارهای خود به کرات اشاره کرده که چنین مبحثی را نمی‌توان با علیت ذهن و طبیعت شرح داد و به‌واقع رویکرد سنتی اندیشه‌ی غربی در این راستا ناکارآمد است. پس او به این نتیجه رسید که اساساً برای رسیدن به چنین نظریه‌ای، باید بیش از هرچیز بر مبحث ناخودآگاه جمعی تمرکز کرد. کارل گوستاو یونگ برای بررسی ناخودآگاه جمعی، از دریچه‌ی غریزه و کهن‌الگو ورود کرد و با این شیوه به مبحث هم‌زمانی پرداخت.

کارل گوستاو یونگ به مفهوم «جبران» پرداخت. مبحثی که به ما می‌گوید ما دو سطح ناخودآگاه و خودآگاه داریم. سطح خودآگاه از آنجایی منطقی است، حاضر نیست به بخشی از احساسات و عواطف پاسخ دهد و بدین جهت ناخودآگاه آن‌ها را ذخیره می‌کند. فرایند جبران یعنی زمانی که این عواطف از طریق ناخودآگاه به خودآگاه منتقل می‌شوند. در این کتاب، یونگ به این مسئله پرداخته که چگونه در فرایند هم‌زمانی با جبران نیز مواجه می‌شویم. یونگ باور داشت که هم‌زمانی به‌واقع یک واکنش است، واکنشی از سوی ناخودآگاه به خودآگاه شخص.

مدل هولوگرافیک نیز یکی دیگر از مباحثی‌ست که کارل گوستاو یونگ برای بسط ایده‌های خود در کتاب هم‌ زمانی از آن بهره برده است. مدل هولوگرافیک در واقع روشی‌ست که به‌واسطه‌ی آن قادر هستیم تا یک رابطه‌ی جزء و کل شکل دهیم. در واقع، این مدل در راستای رویداد بیرونی ایفای نقش می‌کند و بخشی از تفکرات یونگ در مواجهه با هم‌زمانی را معنی می‌کنند. با کمک مدل هولوگرافیک، یونگ موفق شد تا هم‌آیندی معنادار روان را در متن خود شرح دهد و به یک استدلال ارزشمند دست یابد. از آنجایی که کارل گوستاو یونگ معتقد است اصل هم‌زمانی توسط انسان حس نمی‌شود، به این برآورد می‌رسد که در حالت کلی باید گفت که ‌هم‌زمانی در واقع یک کهن‌الگو است که از ناخودآگاه جمعی بی‌زمان و بی‌مکان شکل می‌گیرد.

کارل گوستاو یونگ اولین‌بار و در طی یک سمینار در سال 1930 به مبحث هم‌زمانی پرداخت و در راستای توضیحات خود به کرات به کتاب تغییرات یا یی‌چینگ پرداخت. او در ادامه، این نوشته‌ها و تشریحات را با یک آزمون اخترشناختی شکل داد و در سال 1952 بود که به‌صورت رسمی و در قالب یک کتاب آن را منتشر کرد. کتاب هم‌ زمانی را می‌توان تفکرات و تحقیقات سترگ و جریان‌ساز کارل گوستاو یونگ در زمینه‌‌ی ذهن به‌مثابه‌ی یک پدیده توصیف کرد. این کتاب توسط اکبر امیری ترجمه شده و انتشارات نیماژ آن را منتشر کرده است.

کتاب هم زمانی برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر به دوست‌داران علم روان‌شناسی و همچنین کسانی که به آرای کارل گوستاو یونگ علاقه‌مندند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب هم زمانی: یک اصل ارتباطی غیرعلی می‌خوانیم

در تجربه‌ی ما رشته‌ای گسترده و نامتناهی وجود دارد که به نظر می‌رسد از سلطه‌ی علیت می‌کاهد و در آن تعادل ایجاد می‌کند. این رشته‌ی گسترده و نامتناهی، دنیای تصادف است؛ جایی که به نظر می‌رسد رویدادهای تصادفی به‌لحاظ علت‌ومعلولی ارتباطی با رویدادهای هم‌آیند ندارند. بنابراین، باید طبیعت و کلیت پدیده‌ی تصادف را دقیق‌تر بررسی کنیم. ما بر این باوریم که تصادف مستعد تبیین علّی است و صرفاً به دلیل اینکه علت آن هنوز کشف نشده، «تصادف» یا «هم‌آیندی» نامیده می‌شود. ازآنجاکه اعتقادی دیرینه و راسخ به درستی و اعتبار مطلق قوانین علت‌ومعلولی داریم، تبیین علت‌ومعلولی تصادف را کافی و مناسب می‌دانیم. اما اگر اصل علت‌ومعلولی تنها اعتباری نسبی دارد پس در نتیجه با اینکه می‌توان از زنجیره‌های تصادف در موارد وسیعی تبیین علّی ارائه داد، اما هنوز موارد بسیاری وجود دارند که نشانه‌ای از ارتباط علّی بروز نمی‌دهند. بنابراین، وظیفه‌ی ماست که رخدادهای تصادفی را دسته‌بندی کنیم و آن دسته از رخدادهای تصادفی را که تبیین علت‌ومعلولی دارند از آن دسته از رویدادهای تصادفی که تبیین علت‌ومعلولی ندارند جدا کنیم. دسته‌بندی به این دلیل است که تعداد رخدادهای علت‌ومعلولی از رخدادهای غیرعلت‌ومعلولی بیشتر می‌شود و در نتیجه، مشاهده‌گر متعصب سطحی‌نگر، پدیده‌های نسبتاً نادر غیرعلت‌ومعلولی را نادیده می‌گیرد. به‌محض آغاز بررسی مسئله‌ی تصادف، نیاز به ارزیابی آماری رخدادهای مورد بحث احساس می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش‌گفتاری بر ویرایش سال 2010
مقدمه‌ی ویراستار
هم‌زمانی: یک اصل ارتباطی غیرعلّی
شرح
یک آزمایش اختربینانه
پیشینه‌های نظریه‌ی هم‌زمانی
نتیجه‌گیری
پیوست: در باب هم‌زمانی
کتاب‌شناسی
واژه‌نامه
نمایه

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج