ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

سمی نباشیم: رهایی از الگوهای آسیب‌زا و ساختن روابطی آگاهانه
عکس جلد کتاب سمی نباشیم: رهایی از الگوهای آسیب‌زا و ساختن روابطی آگاهانه

 

معرفی کتاب سمی نباشیم: رهایی از الگوهای آسیب‌زا و ساختن روابطی آگاهانه

همه‌ی ما از انسان‌های سمی زندگی خود فراری هستیم؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید خود شما یکی از همین انسان‌های سمی باشید؟ تام استوکس در کتاب سمی نباشیم به همین مسئله می‌پردازد و به مخاطبان خود کمک می‌کند با تأمل در رفتارهای خود، جوانب سمی شخصیت خودشان و دیگران را کشف کنند و با ارائه‌ی راهکارهایی برای رفع ریشه‌ای آن‌ها کیفیت زندگی خود و اطرافیانشان را بالا ببرند. انتشارات کتابراه با ترجمه این اثر تلاش کرده است تا مخاطبان فارسی‌زبان در سراسر جهان بتوانند از این راهکارها و تجربیات سودمند بهره‌مند شوند.

درباره‌ی کتاب سمی نباشیم

انگشت اتهام کشیدن به سمت دیگران و سرزنش کردن اطرافیانمان برای مشکلاتی که آزارمان می‌دهند کار سختی نیست. نمی‌توان منکر شد که اغلب ما تجربه‌ی نزدیکی با افرادی سمی را داشته‌ایم و بدون شک آسیب‌های عاطفی و احساسی سنگینی را از سمت آن‌ها متحمل شده‌ایم. افراد سمی در قالب‌ها و عناوین بسیار متفاوتی در زندگی‌مان ظاهر می‌شوند، اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که ویژگی مشترک تمام آن‌ها چیست؟ هیچ انسان سمی هرگز به این موضوع اعتراف نمی‌کند که مرتکب اشتباهی شده و هیچ درکی از نواقص و کوتاهی‌های شخصی خود ندارد. تام استوکس (Tom Stokes) در واقع کتاب سمی نباشیم (How to Stop Being Toxic) را با تأکید بر همین ایده به نگارش درآورده است.

 

تام استوکس در مقدمه‌ی کتاب سمی نباشیم تأکید می‌کند که اولین قدم برای مقابله با سمومی که روابط درونی و اجتماعی ما را آلوده می‌کنند، اعتراف به همین مسئله است که همه‌ی ما اشتباهات و نواقصی داریم که به سلامت روان خودمان و عزیزانمان آسیب می‌رسانند. استوکس معتقد است اغلب انسان‌های سمی، هیولاهای بی‌شاخ و دمی نیستند که هیچ امیدی به اصلاح و رشدشان وجود نداشته باشد، بلکه در واقع اکثر آن‌ها افراد زخم‌خورده و خوش‌قلبی هستند که نسبت به اشتباهات و نواقص شخصیت خود آگاهی ندارند. اما تنها تفاوت یک انسان سمی با انسانی التیام‌یافته و سالم در همین یک قدمی است که به سمت سفر بهبودی برمی‌دارد. پس اگر شما هم از دسته افرادی هستید که می‌خواهید نسبت به الگوهای سمی خود و اطرافیانتان آگاهی پیدا کنید و کتاب سمی نباشیم را به‌عنوان قدمی در این مسیر انتخاب کرده‌اید، به شما تبریک می‌گوییم؛ می‌توانید با افتخار اعلام کنید که شما با این تصمیم میان خود و افراد سمی این مرز را برقرار کرده‌اید: با قدم برداشتن به سوی بهبودی.

تام استوکس با کتاب سمی نباشیم راهنمای قدم‌به‌قدم شما در مسیر بهبودی خواهد بود. او به شما کمک می‌کند تمام الگوهای سمی رفتاری را در شخصیت خود و اطرافیانتان کشف، درک، و در نهایت کاملاً پاکسازی کنید. استوکس تنها با برشمردن رفتارهای سمی و ارائه‌ی راهکارهایی ناکارآمد و غیرمعقول بار مسئولیتی که پذیرفته را از دوش خود برنمی‌دارد، بلکه واقعاً به شما کمک می‌کند ریشه‌ی تمام این الگوهای سمی را کشف کنید و با همدردی کامل راهکارهایی عملی برای مقابله با آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. با مطالعه‌ی کتاب سمی نباشیم قادر خواهید بود که جوانب سمی شخصیت خودتان را بهتر درک کرده و آن‌ها را رفع کنید؛ و در وهله‌ی دوم می‌توانید الگوهای سمی را در اطرافیان خود کشف کرده و از خود در برابر آن‌ها محافظت کنید.

 

کتاب سمی نباشیم توسط طوبی مردانی به فارسی ترجمه شده و با تلاش انتشارات کتابراه در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب سمی نباشیم

  • کتاب سمی نباشیم واقعاً به من کمک کرده برخی الگوهای رفتاری منفی که خودم از وجودشان خبر نداشتم را درک و رها کنم. قطعاً کتاب‌های بیشتری از این نویسنده خواهم خواند. (کاربر سایت آمازون)
  • به تمام افرادی که این روزها در زندگی خود با دشواری‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه می‌کنم کتاب سمی نباشید را بخوانند. ممکن است با مطالعه‌ی این کتاب چیزهایی درباره‌ی خودتان بیاموزید، ممکن است راهکارهایی برای مقابله با مشکلات پیدا کنید، ممکن است رویکردتان در دریافت و درک اطلاعات جدید متحول شود؛ و حتی ممکن است متوجه شوید روش زندگی‌تان راه درستی برای رسیدن به شادی و موفقیت نبوده. حداقل خودم که چنین حسی دارم. (کاربر گودریدز)

کتاب سمی نباشیم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب سمی نباشیم به هر مخاطبی کمک می‌کند که جوانب و زوایای پنهان شخصیت و رفتار خود را بکاود و با زدودن ویژگی‌های منفی خود، تبدیل به انسان بهتری شود. تفاوتی ندارد که از چه رده‌ی سنی، جنسیت یا طبقه و گروه اجتماعی باشید؛ در هر صورت مطالعه‌ی کتاب سمی نباشیم به شما کمک خواهد کرد که نسخه‌ی بهتری از خودتان را کشف کنید و در نتیجه زندگی خود و اطرافیانتان را بهبود ببخشید.

در بخشی از کتاب سمی نباشیم: رهایی از الگوهای آسیب‌زا و ساختن روابطی آگاهانه می‌خوانیم

هنر ژاپنی کینتسوگی آموزه‌های شگفت‌انگیزی درباره‌ی آسیب و تاب‌آوری به ما می‌آموزد. در این هنر هنگامی که یک قطعه‌ی سفالی زیبا می‌شکند، صنعتگران آن را دور نمی‌اندازند. بلکه ترک‌ها را با لاک طلایی ترمیم می‌کنند و قطعه را حتی زیباتر از قبل می‌سازند. فلسفه‌ی پشت این کار در عین سادگی، تأمل‌برانگیز است: شکست و ترمیم، باید به بخشی از تاریخچه‌ی یک شیء تبدیل شود نه دلیلی برای کنار گذاشتنش. به همین ترتیب، آسیب‌هایی که شما تجربه کرده‌ و بر آن‌ها غلبه می‌کنید، نباید عامل سقوط شما شوند؛ بلکه می‌توانند نقطه‌ی قوت شما، یا همان لاک طلای شما باشند.

تاب‌آوری اغلب به‌عنوان خصلتی ذاتی در نظر گرفته می‌شود؛ چیزی که یا با آن متولد می‌شوید یا نه. اما واقعیت این است که تاب‌آوری بیشتر شبیه به یک عضله است که می‌توان آن را در طول زمان تقویت کرد. تاب‌آوری به‌معنای اجتناب از سختی‌ها یا ناراحتی‌ها نیست؛ بلکه به مفهوم یادگیری راه‌وروش مدیریت شرایط، عبور از چالش‌ها و قوی‌تر بیرون آمدن از آن‌هاست.

با نگاهی به مباحث پیشین درمی‌یابیم که شناسایی آسیب، پذیرش احتمال آسیب‌پذیری و جست‌وجو برای دریافت کمکِ حرفه‌ای، همگی گام‌هایی کلیدی در مسیر تاب‌آوری هستند. چنین اقداماتی، پایه‌های یک فرایند درمانی تحول‌آفرین را تشکیل می‌دهند و این امکان را برای شما فراهم می‌سازند تا رنج و درد خود را پردازش کرده و از آن عبور کنید.

یکی از نخستین گام‌ها در مسیر ایجاد تاب‌آوری، پرورش نگرش مثبت است و منظور از آن، نه نادیده‌گرفتن دردها یا شیرین جلوه‌دادن تجربیات دشوار بلکه باور به توانایی‌های خود برای رشد و بهبود است. این نگرش را می‌توان با تعیین اهداف کوچک و دست‌یافتنی و پاسداشت پیشرفت‌ها ایجاد و تقویت کرد. به خاطر داشته باشید همین گام‌های کوچک هستند که در نهایت شما را به مسیرهای طولانی و دستاوردهای بزرگ می‌رسانند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
قدرت خودآگاهی
سفر خودشناسی از طریق تأمل
تأمل درباره‌ی خود و پذیرش اشتباهات خویش
بازآموزی ذهن برای پذیرش نیات مثبت
دکمه‌ی توقف عاطفی
اهمیت ارتباط آگاهانه
نفس متعالی
درک نفس و تأثیر آن
آزادسازی خود از بند نفس
چگونه می‌توانیم متواضع باشیم؟
ساختن عزت‌نفس و پروراندن تصویری مثبت از خود در فرایند مدیریت نفس
دست از مقایسه‌ی خود با دیگران بردارید و منحصر‌به‌فرد بودن خویش را بپذیرید
غلبه بر تله‌های نفس و تسلط بر هنر عذر‌خواهی
مواجهه و درمان رنجِ آسیب‌‌ های گذشته
چگونه آسیب‌های گذشته بر رفتارهای سمی تأثیر می‌گذارند
درک و پذیرش زخم‌های عاطفی خود
اهمیت جست‌وجو برای کمک‌های حرفه‌ای
پذیرش بازخورد و رشد
پردازش آسیب‌های روحی و عبور از آن‌ها
خبره شدن در هنر گوش دادن
قدرت سکوت
نقش گوش دادن فعال
پرورش بازخورد سازنده و اجتناب از انتقادهای غیرضروری
تسلط بر اصول اولیه‌ی گوش دادن فعال برای نشان دادن علاقه‌ای صادقانه و واقعی
اثر موجی گوش دادن فعال
عادت های سالم برای خودمراقبتی
خودمراقبتی ابزاری برای ترویج مثبت‌اندیشی و بهزیستی
قدرت ذهن‌آگاهی
قدرت ثبات
ایجاد حدومرز برای روابط سالم
رها شدن از روابط سمی
تقویت مهارت های بین فردی برای برقراری ارتباطات مؤثر
فاصله گرفتن از نقد و پروراندن ارتباطات مثبت
تسلط بر هنر ارتباطات کوتاه و مختصر
مدیریت تعارضات با استفاده از راهکارهای مؤثر حل مسئله
ترویج احترام در گفت‌وگوها
تأثیرات زیان‌بار غیبت و اهمیت اجتناب از آن
فرصتی برای تأثیر گذاشتن بر دیگران
حرکت از رفتارهای سمی به غیرسمی برای دستیابی به یک زندگی سالم تر
سفر به‌سوی ترک رفتارهای سمی
تغییر الگوهای فکری برای ایجاد ذهنیتی مثبت‌تر
به‌کارگیری قدرت عذرخواهی برای بهبود روابط
درک تأثیر تغییرات شما بر زندگی اطرافیانتان
حفظ رفتار غیرسمی برای ایجاد تغییرات مثبتِ پایدار
گسترش روابط سالم با احترام گذاشتن به مرزها
تعیین مرزهای خود
تقویت احترام به فضای شخصی و حدومرزهای دیگران
محافظت از قلب خود برای داشتن سلامتِ عاطفی
درک جنبه‌ی فیزیکی مرزها
یافتن تعادل در روابط از طریق تبادل
با رهاسازی، کنترل امور را به دست بگیرید
بررسی تأثیر کنترل بر روابط
رهایی از وسوسه‌ی کنترل
گسترش افق‌ها و نگریستن به ورای دیدگاه‌های خود
پذیرش انعطاف‌پذیری برای غلبه بر چالش‌ها
ترویج همکاری و تصمیم‌گیری مشترک
چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟
ایجاد تاب آوری عاطفی
به‌کارگیری قدرت پذیرش برای دستیابی به آرامش عاطفی
پذیرش احساسات‌ به چه معناست؟
رویارویی با ناملایمات
تکنیک‌ها و ابزارهایی برای پرورش ثبات عاطفی
تبدیل درد به نیرویی برای رشد عاطفی خود
چگونه می‌توانیم درد خود را به قدرت تبدیل کنیم؟
ترویج مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی برای ساختن آینده‌ای درخشان
بهبودی از طریق عذرخواهی و جبران
تأثیر عذرخواهی‌های صادقانه
بهبود روابط از طریق عذرخواهی‌
بخشش و رهایی از کینه‌ برای داشتن یک زندگی غیرسمی
بازسازی روابط از طریق جبران اشتباه
اهمیت اعتماد در روابط
تجسم یک زندگی عاری از رفتارهای سمی
تعیین اهداف هوشمندانه
پذیرش رشد خود و پاسداشت موفقیت‌های کوچک
الهام‌بخشی به دیگران از طریق تحول و رشد شخصی
تداوم پیشرفت و پرورش شخصیت غیرسمی
رابطه‌ی بین غلبه بر سمی‌بودن و خوشبختی فردی
نتیجه گیری
درباره‌ی نویسنده

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج