ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

غذا خوردن احساسی چیست و چطور با آن مقابله کنیم؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا : 

غذا خوردن احساسی رفتاری‌ است که بسیاری از ما در لحظات تنهایی، بی‌حوصلگی یا اضطراب تجربه کرده‌ایم. این عادت که اغلب نادیده گرفته می‌شود، در طول یک سال می‌تواند بیش از ۳۴۴ هزار کالری اضافی وارد بدن کند. این کالری‌ها نه از گرسنگی واقعی، بلکه از واکنشی هیجانی به شرایط روانی ناشی می‌شوند. اما چرا تنها دل‌خوشی بسیاری از ما، خوردن است؟

به گزارش ایسنا، به نقل از روزیاتو، بر اساس یک نظرسنجی در بریتانیا، ۲۵ درصد از افراد شرکت‌کننده اعتراف کرده‌اند که هر ماه حدود ۲۸٬۶۷۲ کالری اضافی از «غذا خوردن احساسی» دریافت می‌کنند. این مقدار سالانه به ۳۴۴٬۰۶۴ کالری می‌رسد. این کالری‌ها اغلب در قالب خوراکی‌های ساده‌ای چون شکلات، چیپس، بیسکویت و نودل فوری وارد بدن می‌شوند. بسیاری از افراد گفتند که هنگام ناراحتی، بی‌حوصلگی یا بی‌قراری سراغ خوردن می‌روند، حتی اگر احساس گرسنگی نداشته باشند.

۹ نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده گفته‌اند که بارها از روی احساسات سراغ خوراکی‌ها رفته‌اند. با وجود این، بیشتر آنها بعد از خوردن دچار احساس گناه شده‌اند. این تضاد درونی میان نیاز روانی و پشیمانی پس از آن، چرخه‌ای مخرب ایجاد می‌کند که به سلامت جسمی و روانی آسیب می‌زند.

شایع‌ترین انتخاب‌ها هنگام غذا خوردن احساسی شامل شکلات، چیپس، بیسکویت، نان تست کره‌ای، موز و نودل فوری است. همچنین خوردنی‌هایی چون آجیل، پنیر، رول سوسیس و کرامپت نیز از خوراکی‌های رایج برای آرامش لحظه‌ای هستند.

ریشه‌های روانی غذا خوردن احساسی

۴ نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده گفته‌اند که غذا خوردن تنها لذت واقعی زندگی‌ آنهاست. این آمار، واقعیتی تلخ را آشکار می‌کند: برای بسیاری، غذا نقش جایگزین برای حمایت روانی، رضایت عاطفی و سرگرمی دارد. در نبود روابط انسانی سالم یا سرگرمی‌های سازنده، غذا به نقش پاداش یا آرام‌بخش بدل شده است.

دکتر بکی اسپلمَن، روان‌شناس، ریشه این رفتار را در دوران کودکی می‌داند. به‌گفته او، بسیاری از ما از کودکی با غذا آرام یا تشویق شده‌ایم و همین باعث می‌شود غذا برایمان فقط سوخت بدن نباشد و کارکرد عاطفی نیز پیدا کند. او می‌گوید نخستین گام برای رهایی از این چرخه، آگاهی از الگوهای رفتاری است.

جایگزین‌های سالم برای آرامش احساسی

غذا خوردن احساسی، هرچند در لحظه باعث تسکین موقتی احساسات منفی می‌شود، اما در درازمدت اغلب احساس گناه، افزایش وزن و چرخه‌ای از سرکوب هیجانات را به‌دنبال دارد. روان‌شناسان پیشنهاد می‌دهند به‌جای پناه‌بردن به خوراکی‌ها، از رفتارهایی استفاده کنیم که واقعاً احساسات را تسکین داده و به ما آرامش پایدار می‌دهند.

برخی از مهم‌ترین جایگزین‌های سالم برای غذا خوردن احساسی عبارت‌اند از:

۱. تنفس عمیق

تنفس آگاهانه، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های آرام‌سازی عضلانی می‌توانند تنش روانی را کاهش دهند. این تمرین‌ها کمک می‌کنند بدن از وضعیت «پاسخ اضطراب» به وضعیت «آرامش» برگردد.

۲. فعالیت بدنی ملایم

پیاده‌روی، کشش عضلات یا هر نوع حرکت بدنی سبک، ترشح اندورفین را افزایش می‌دهد و احساس بهتری در بدن ایجاد می‌کند. برخلاف خوردن، این روش انرژی اضافه به بدن نمی‌دهد بلکه آن را مصرف می‌کند.

۳. تماس با یک دوست

بسیاری از افراد هنگام تنهایی یا احساس طردشدگی سراغ خوردن می‌روند. گفت‌وگو با یک فرد قابل‌اعتماد، دریافت هم‌دلی و احساس شنیده‌شدن، نیاز روانی اصلی را برآورده می‌کند.

۴. فعالیت‌های خلاقانه

نقاشی، گوش‌دادن به موسیقی، آشپزی بدون تمرکز بر خوردن، باغبانی یا هر فعالیتی که در آن درگیری کامل ذهنی تجربه شود، توجه فرد را از اضطراب و احساسات منفی دور می‌کند.

۵. شناسایی محرک‌ها

در روان‌شناسی شناختی رفتاری (CBT)، آموزش داده می‌شود که محرک‌هایی که باعث خوردن احساسی می‌شوند (مانند خستگی، تنهایی، شکست) را شناسایی کنیم و برای آن‌ها واکنش‌های سالم‌تری در نظر بگیریم. این کار با تمرین، به تغییر الگوهای رفتاری منجر می‌شود.

۶. مهربانی با خود

پایه‌ای‌ترین جایگزین این است که در لحظه ناراحتی، خود را سرزنش نکنیم و با خود همان‌طور رفتار کنیم که با یک دوست مهربان رفتار می‌کنیم. این روش به‌نام شفقت‌ورزی به خود (self-compassion) شناخته می‌شود و از دیدگاه بسیاری از روان‌شناسان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای پرخوری احساسی است.

عادت پنهانی که سلامت و آرامش را تهدید می‌کند

غذا خوردن احساسی سالانه بیش از ۳۴۴ هزار کالری اضافی به بدن تحمیل می‌کند و برای بسیاری به منبع تسکین هیجانی تبدیل شده ‌است. این رفتار اغلب به احساس گناه، اضافه‌وزن و تداوم اضطراب منجر می‌شود. انتخاب خوراکی‌هایی مانند شکلات، چیپس یا نودل فوری برای تسکین لحظه‌ای، نه‌تنها نیاز روانی را برطرف نمی‌کند، بلکه چرخه‌ای مخرب از پشیمانی و وابستگی ایجاد می‌کند. روان‌شناسان بر این باورند که با شناخت محرک‌های روانی، تقویت شفقت به خود، و جایگزین‌کردن فعالیت‌هایی چون تنفس آگاهانه، حرکت بدنی سبک، گفت‌وگوی حمایتی و خلاقیت، می‌توان این چرخه را شکست و به آرامشی پایدار و سالم دست یافت.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج