ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

همه‌چیز درباره اختلال «سلوک» در کودکان / خدمات روانشناسی رایگان در مراکز جامع سلامت

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

اختلال «سلوک» که با اسم اختصاری CD شناخته می‌شود یکی از اختلالات رفتاری است که کودک و نوجوانان مبتلا به آن از قوانین و هنجارهای مرتبط با سن خود پیروی نمی‌کنند...
 اختلال سلوک، اختلالی فراتر از شیطنت‌های کودکانه است. در واقع کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک نسبت به افراد دیگر، حیوانات خانگی و هر موجود زنده‌ای ظالمانه رفتار کرده و دست به تخریب می‌زنند. اگرچه شیوع این اختلال نسبت به سایر اختلال‌های دیگر روانپزشکی، کمتر است، اما بسیار آسیب‌زا قلمداد می‌شود و می‌تواند عوارض متعددی به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد که این اختلال ناشی از عواملی مانند عوامل ژنتیکی، اجتماعی، خانوادگی و فرزندپروری باشد. درمان اختلال سلوک در کودکان بسته به شدت این اختلال می‌تواند از طریق آموزش مدیریت والدین، روان درمانی، آموزش مدیریت خشم، درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر جامعه باشد.

دکتر محمدرضا شالبافان - مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با بیان اینکه «اختلال سلوک» برای دوران کودکی تعریف می‌شود، اظهار کرد: تعریفی که برای اختلال سلوک در سنین کودکی در نظر گرفته شده برای سنین دیگر وجود ندارد. برخی کودکان و نوجوانان، رفتارهای مکرر مخل و آسیب‌زای خلاف قانون دارند و از چارچوب‌های تعریف‌شده در خانه، مدرسه و جامعه فاصله می‌گیرند. رفتار این گروه از کودکان و نوجوانان نه تنها می‌تواند سبب آسیب‌رساندن به خود افراد شود، بلکه رفتارهای آنها به دیگران نیز آسیب می‌رساند. گاهی‌اوقات، این کودکان و نوجوانان به خشونت دست می‌زنند و رفتارهای آنها نه تنها سبب آسیب خود، اطرافیان و دیگران می‌شود، بلکه در برخی موارد ممکن است به حیوانات و طبیعت نیز آسیب وارد کنند. مجموعه چنین رفتارهایی، اختلال سلوک "Conduct disorder" نام دارد.

وضعیت شیوع اختلال سلوک

وی با بیان اینکه اختلال سلوک بسیار به چشم می‌آید، تصریح کرد: شیوع اختلال سلوک زیاد نیست؛ به نحوی که شیوع این اختلال نسبت به «بیش‌فعالی» و «اختلال یادگیری» بسیار پایین‌تر است. اگرچه شیوع «اختلال سلوک» زیاد نیست اما اختلالی بسیار آسیب‌زا است و به همین دلیل به چشم می‌آید. تشخیص و شناسایی یک فرد مبتلا به اختلال سلوک می‌تواند دردسرهایی برای مدرسه محل تحصیل وی فراهم کند. 

اختلال سلوک، فراتر از الزامات سنی است

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که «آیا شرایط سنی کودکان و نوجوانان سبب بروز چنین رفتارهایی می‌شود؟» توضیح داد: اختلال سلوک، فراتر از الزاماات سنی است. این احتمال وجود دارد که بسیاری از کودکان و نوجوانان در مواجهه با برخی ارزش‌های جامعه پرسشگری یا مقابله‌ کنند که رفتاری طبیعی است و می‌بایست با احترام با آن برخورد کرد. این در حالی است که رفتارهای اختلال سلوک فراتر از انتظارات طبیعی است که از سنین کودکی و نوجوانی داریم. بازهم تاکید می‌کنم، رفتارهای اختلال سلوک بسیار آسیب‌زا هستند.

نقش عوامل مختلف در اختلال سلوک

شالبافان با بیان اینکه اختلال سلوک می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، گفت: عوامل ژنتیکی در اختلال سلوک نقش دارد و به نظر می‌رسد که بار ارثی در برخی خانواده‌ها داشته باشد. عوامل اجتماعی نیز در اختلال سلوک نقش دارند؛ منظور از عوامل اجتماعی این است که کودک و نوجوانان در چه محیطی رشد کرده و تربیت شده است. همچنین علل خانوادگی و فرزندپروری نیز در اختلال سلوک نقش دارند؛ منظور از علل خانوادگی و فرزندپروری این است که فرود از بدو تولد تا دوران کودکی و نوجوانی خود را چگونه سپری کرده است.

مطالعه اولیه این اختلال در ایران

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره مطالعات انجام‌شده درباره اختلالات سلوک گفت: مطالعات متعددی درباره اختلال سلوک در دنیا انجام شده و همچنین مطالعه اولیه‌ای در کشور در دسترس است. به دلیل اینکه شیوع اختلال سلوک نسبت به سایر اختلالات دیگر پایین‌تر است و همچنین افراد در محیط‌های مختلف رفتارهای گوناگونی نشان می‌دهند، مطالعه اختلال سلوک به همکاری بین‌بخشی نیاز دارد.

مواجهه متفاوت خانواده‌ها با اختلال سلوک

شالبافان با بیان اینکه مواجهه خانواده‌ها با اختلال سلوک متفاوت است، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که علائم اختلال سلوک، بیشتر مورد توجه  اولیای مدارس یا نیروهای انتظامی قرار گیرد و این موضوع را گزارش کتند تا اینکه چنین گزارشی در سیستم بهداشتی مطرح شود. برخی خانواده‌ها به منظور گزارش رفتارها و عملکرد کودکان و نوجوانان خود به سیستم بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که برخی خانواده‌ها رفتارهای آسیب‌زای اختلال سلوک فرزندان خود را انکار می‌کنند.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات سلوک به کمک خانواده‌ها نیاز دارد، افزود: برخی خانواده‌ها نسبت به درخواست‌های اولیای مدارس پاسخی نمی‌دهند و اگر به مدارس مراجعه کنند، مدرسه و سیستم آموزشی را متهم می‌کنند و رفتار فرزند خود را طبیعی می‌دانند. چنین خانواده‌هایی بر این باور هستند که فرزند آنها به مداخلات روان‌شناسی و روان‌درمانی نیاز ندارد و چنین دیدگاه‌هایی مداخلات را دچار مشکل می‌کند.

ضرورت و اهمیت آموزش برای خانواده‌ها

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان که اغلب خانواده‌ها درباره اختلال سلوک آموزش کافی ندیده‌اند، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند درباره اختلال سلوک، علائم و درمان آن در سطح عمومی به جامعه آموزش دهند. اگر جامعه درباره اختلال سلوک آموزش دریافت کند، به این نتیجه می‌رسد که نسبت به درمان اختلال فرزند خود اقدام کند.

اختلال سلوک درمان‌پذیر است

شالبافان با بیان اینکه اختلال سلوک جزو اختلال‌های درمان‌پذیر است، توضیح داد: درمان شناختی_رفتاری، درمان اصلی اختلال سلوک به حساب می‌آید. در گذشته، جامعه بر این باور بود که در مواجهه با یک کودک مبتلا به اختلال سلوک یا به تعبیر آن زمان که به آنها کودک خودسر گفته می‌شد، می‌بایست رفتار مشابه داشت. این در حالی است که روان‌شناسی بر این باور است که بنا می‌بایست به نحوی گذاشته شود که کودک رفتار خود را اصلاح کند و با عواقب طبیعی رفتارهای خودش مواجه شود.

مواجهه با اختلال سلوک می‌بایست علمی و انسانی باشد

او با بیان اینکه در یک محیط حمایت‌شده و براساس اصول انسانی و علمی می‌بایست به کودک مبتلا به اختلال سلوک کمک کرد، توضیح داد: شرایط می‌بایست به نحوی باشد که کودک رفتار خود را تغییر دهد و نگرش آنها نسبت به جامعه و دنیا تغییر کند. هرگونه تنبیه بدنی و کلامی جزو مصادیق کودک‌آزاری و بدرفتاری به حساب می‌آید و امیدوارم که توسط هیچ‌کسی رخ ندهد.

تنبیه بدنی و زبانی به بهبود شرایط کمک نمی‌کند

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره پیامدهای ناشی از تنبیه‌های فیزیکی و زبانی برای کودکان مبتلا به اختلال سلوک گفت: تنبیه بدنی و زبانی به بهبود رفتار و شرایط کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک کمک نمی‌کند، بلکه شرایط را بسیار بدتر می‌کند و ممکن است به رفتارهای تلافی‌جویانه و اقدامات بیشتر خلاف قانون منجر شود.

مراجعه به روان‌پزشک و روان‌شناس کودک و نوجوان

 وی درباره درمان اختلال سلوک در کودکان توضیح داد: اگر خانواده با اختلال سلوک در فزندان خود مواجه شدند، می‌بایست به روان‌پزشک یا روان‌شناس کودک و نوجوان مراجعه کنند. اغلب موارد ممکن است که کودکان از همراهی خانواده‌های خود اجتناب کنند و والدین به تنهایی به روان‌پزشک یا روان‌شناس کودک و نوجوان مراجعه کنند. اگر کودک یا نوجوان از مراجعه به روان‌پزشک یا روان‌شناس اجتناب کرد، خانواده به تنهایی به آنها مراجعه کنند و بسته‌های آموزشی را دریافت کنند. بهتر است که خانواده‌ها به همراه کودک یا نوجوان خود به روان‌پزشک یا روان‌شناس کودک و نوجوان مراجعه کنند.

خدمات روانشناسی رایگان در مراکز جامع سلامت

شالبافان درباره ارائه خدمات درمانی اختلالات سلوک گفت: مراکز جامع سلامت در کشور نسبت به ارائه این خدمات اقدام می‌کنند. بیش از ۳هزار روان‌شناس در مراکز جامع سلامت، خدمات روان‌شناسی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. شهروندان ایرانی با توجه به منطقه جغرافیایی و محل سکونت خود می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کرده و خدمات روان‌شناسی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه خدمات اولیه روان‌شناسی در مراکز جامع سلامت ارائه می‌شود، گفت: اگر مراجعه‌کنندگان به خدمات تخصصی مانند روان‌پزشکی، مددکاری و خدمات روان‌شناسی تخصصی‌تر نیاز داشته باشند به مراکز «سلامت روان و اجتماعی» (سراج) ارجاع داده می‌شوند. در حال حاضر، ۹۹ مرکز سراج در کشور به ارائه خدمات می‌پردازند و تعداد این مراکز طی ماه‌ها و سال‌های آینده گسترش می‌یابد.  

بازماندگی از تحصیل؛ پدیده‌ای رایج در میان مبتلایان به اختلال سلوک

شالبافان با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک بسیار شایع است، گفت: بازماندگی از تحصیل، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی برای کودکان، نوجوان و حتی خانواده‌ها به حساب می‌آید. بازماندگی از تحصیل به ویژه در شرایطی که اقدامات درمانی و حمایتی لازم برای کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال ارائه نشود، بسیار شایع است.

پیامدهای ناشی از بازماندگی تحصیلی 

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: خانواده‌ها، محلات و نیروهای خدمات بهداشتی_درمانی می‌بایست هرگونه بازماندگی از تحصیل را با رویکرد محلی و مبتنی بر منطقه جغرافیایی، بسیار جدی قلمداد کنند. اگر یک کودک حتی برای چند هفته از تحصیل بازماند و این موضوع طی مدت‌زمان مورد انتظار برطرف نشود، احتمال افزایش بازماندگی از تحصیل برای او بسیار بیشتر می‌شود. دلیل افزایش بازماندگی از تحصیل این است که کودکان و نوجوانان نسبت به ایجاد و تشکیل شبکه‌های اجتماعی و دوستانه اقدام می‌کنند که در  این شبکه‌ها به یکدیگر بسیار کمک می‌کنند.  

وی ادامه داد: اگر یک کودک یا نوجوان بازماندگی تحصیلی را به مدت یک‌سال تجربه کند، شبکه اجتماعی و دوستانه خود را از دست می‌دهد. از دست‌دادن شبکه‌های اجتماعی، سبب کاهش انگیزه تحصیلی افراد می‌شود. بازماندگی تحصیلی، موضوعی بسیار مهم است و می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد. در حال حاضر، نهادهایی مانند قوه‌قضاییه و وزارت کشور به موضوع بازماندگی تحصیل کودکان و نوجوانان ورود کرده‌اند که نکته‌ای بسیار مهم است. 

شالبافان درباره نقش مداخلات روانی_اجتماعی بر موضوع بازماندگی تحصیلی کودکان و نوجوانان گفت: مداخلاتی که سبب می‌شود بازماندگی تحصیلی به خوبی در کشور انجام شود، مداخلات روانی_اجتماعی هستند. مددکاران، روان‌شناسان، روان‌پزشکان و همچنین نیروهای محلی می‌بایست مداخلات روانی_اجتماعی مربوط به بازماندگی از تحصیل را انجام دهند که بخش اصلی این بضاعت در اختیار وزارت بهداشت است. به طور قطع، حمایت‌های ارگان‌های دیگر می‌تواند به ارائه مداخلات روانی_اجتماعی بازماندگی تحصیلی بسیار کمک کند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج