ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چالش‌ها و دلخوشی‌های زوج‌های نابارور از زندگی با فرزندخوانده

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

ناباروری می‌تواند زندگی مشترک را به تجربه‌ای پرفشار و گاه تلخ تبدیل کند. در این میان، فرزندخواندگی یکی از راه‌هایی است که برخی زوج‌ها برای ساختن خانواده انتخاب می‌کنند؛ تصمیمی که آسان نیست اما پرمعناست.

خانواده، جایی برای رشد طبیعی کودک است و نبود آن می‌تواند مشکلات زیادی برای بچه‌ها به همراه داشته باشد. کودکی که در محیطی بدون مهر خانوادگی رشد می‌کند، بیشتر در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، زوج‌هایی که به هر دلیلی بچه‌دار نمی‌شوند، با خلأ عاطفی بزرگی روبرو می‌شوند. پذیرش کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست به عنوان فرزندخوانده، می‌تواند راهی برای پاسخ دادن به نیاز هر دو سوی این ماجرا باشد؛ هم برای کودک و هم برای زوج‌هایی که در آرزوی والد شدن هستند. در واقع، فرزندخواندگی سابقه‌ای طولانی در تاریخ انسان داشته و ریشه در نیازهای روانی، اجتماعی و حتی فرهنگی جوامع مختلف دارد.

در جامعه امروز، با توجه به هزینه‌های بالای درمان ناباروری، شکست در روش‌های پزشکی و دسترسی محدود به امکانات درمانی برای بسیاری از خانواده‌ها، فرزندخواندگی به گزینه‌ای جدی تبدیل شده است. با این حال، هنوز هم در بسیاری از موارد، فرزندخواندگی موضوعی ناشناخته یا مبهم است و بسیاری از خانواده‌ها درباره آن اطلاعات درستی ندارند یا تحت فشار باورهای اجتماعی، از این گزینه فاصله می‌گیرند. این در حالی است که تجربه والدگری از طریق فرزندخواندگی، می‌تواند تاثیرات روانی مثبتی بر زوج‌ها بگذارد و کیفیت روابط خانوادگی را بهبود دهد. بنابراین شناخت تجربه‌های این خانواده‌ها می‌تواند به مشاوران، روانشناسان و سیاست‌گذاران کمک کند تا حمایت‌های بهتری ارائه دهند.

در همین زمینه، ماریه دهقان منشادی، استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی یزد، به همراه سه تن از همکارانش، پژوهشی را درباره تجربه‌های روانی زوج‌های نابارور دارای فرزندخوانده انجام داده‌اند. این تحقیق به بررسی احساسات، چالش‌ها، و تغییرات روانی این زوج‌ها پس از ورود کودک به زندگی‌شان می‌پردازد و تلاش دارد از دل گفت‌وگو با آن‌ها، تصویری واقعی و دقیق از این مسیر ارائه دهد.

پژوهشگران با ۱۸ زوج نابارور که به دلایل مختلفی مانند اختلالات هورمونی یا عفونی قادر به فرزندآوری نبودند و از طریق بهزیستی یزد فرزندخوانده پذیرفته بودند، مصاحبه‌هایی انجام دادند. این گفت‌وگوها تا زمانی ادامه یافت که اطلاعات جدیدی به دست نمی‌آمد و پژوهش به نقطه اشباع رسید.

نتایج به‌دست‌آمده از این مصاحبه‌ها نشان دادند که زوج‌ها تجربه‌های روانی گسترده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. احساس موفقیت در نقش پدر و مادری، غلبه بر مشکلات روانی ناشی از ناباروری، و بهبود روابط عاطفی از جمله نکات مثبتی بود که مشارکت‌کنندگان بیان کردند. در کنار آن، برخی زوج‌ها از مشکلاتی مثل عدم پذیرش کودک توسط اطرافیان، فشارهای اجتماعی، یا بحران‌های اولیه پس از ورود کودک به خانه گفتند.

پژوهش همچنین نشان داد که ورود فرزندخوانده به زندگی زوج‌ها، باعث بروز تغییراتی در روابط بین‌فردی، احساسات و هویت روانی آن‌ها می‌شود. برخی از زوج‌ها برای پذیرفتن نقش والدگری نیاز به زمان و حمایت داشتند و حتی با احساساتی مثل شک، ترس، و تردید روبرو بودند. اما در نهایت، بسیاری از آن‌ها از این تصمیم راضی بودند و آن را قدمی مهم در زندگی‌شان می‌دانستند.

این تحقیق به خوبی نشان می‌دهد که فرزندخواندگی تنها راهی برای داشتن فرزند نیست، بلکه می‌تواند نقش درمانی نیز ایفا کند. پژوهشگران در یافته‌های تکمیلی خود اشاره کرده‌اند که بسیاری از چالش‌های زوج‌های نابارور پس از پذیرش فرزند، با حمایت روانی، آموزش مهارت‌های زندگی و تقویت روابط اجتماعی قابل کنترل است. از سوی دیگر، تعامل زوج‌ها با اطرافیان و نحوه مواجهه با قضاوت‌ها و نگاه‌های بیرونی نیز بر تجربه آن‌ها از فرزندخواندگی تأثیر مستقیم دارد.

از نکات مهم این تحقیق، توجه به ابزارهای تطابقی زوج‌ها برای کنار آمدن با شرایط جدید بود؛ از دعا و توسل گرفته تا مراجعه به مشاوران و استفاده از راهکارهای علمی برای مدیریت استرس. پژوهشگران تأکید کرده‌اند که آمادگی روانی برای فرزندخواندگی باید بخشی از برنامه‌های مشاوره‌ای و درمانی برای زوج‌های نابارور باشد.

 این یافته‌های علمی پژوهشی در دوماهنامه تخصصی «طلوع بهداشت یزد» که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت می‌کند، منتشر شده‌اند. نشریه مذکور یکی از نشریات معتبر حوزه سلامت در کشور است که به انتشار پژوهش‌های علمی و کاربردی می‌پردازد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج