ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نقد کتاب «مغازه خودکشی»

به گزارش مشاور نیوز به ننقل از خبرگزاری ایسنا - البرز : 

چهارمین جلسه از دومین دوره طرح ملی باشگاه‌های مطالعه دانشجویان ایران (سریر) با حلقه‌ مطالعاتی روانشناسی، توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در این جلسه مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی به نقد کتاب «مغازه خودکشی» پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر ربابه نوری در این جلسه گفت: رمان مغازه‌ی خودکشی نوشته «ژان تولی» و در سال ۲۰۰۷ چاپ شده است. در این کتاب ایده‌ای بسیار خلاقانه‌ و با بیانی طنز، پدیده تلخ خودکشی مطرح شده است. آدم‌ها در این رمان با مشکلات زیادی مواجه هستند و در آن جامعه‌ای که با مشکلات معنایی مواجه و افراد آن جامعه اقدام به خودکشی می‌کنند؛ به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: شغل یکی از خانواده‌های حاضر در این رمان، فروش وسایل خودکشی است. ایده این رمان کم حجم اما پربار، انسان را به فکر فرو می‌برد به خصوص در انتهای داستان که پایانی همراه با شوک دارد.

این عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: این کتاب نام قهرمان‌های داستان را از شخصیت‌های که با خودکشی به عمر خود پایان داده‌اند، نامگذاری کرده است. میشیما تواچ  به عنوان پدر خانواده یادآور یوکیو میشیما نویسنده و شاعر سرشناس ژاپنی است که سه‌بار نامزد جایزه‌ی نوبل ادبیات شده بود. او در ۱۹۷۰ خودکشی کرد. ونسان، پسر بزرگ خانواده که نام او پژواک نام ون گوگ است؛ نقاش مشهور هلندی که در ۱۸۹۰ به قلب خودش شلیک کرد. لوکریس مادر خانواده که نام او یادآور زن مشهور در روم باستان یعنی لوکریس (لوکرتیا) است که خودکشی کرد.

وی ادامه داد: نام دختر خانواده هم مرلین است که یادآور نام مرلین مونرو، بازیگر معروف آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ در ۳۶ سالگی بر اثر مصرف بیش‌ازحد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش به خواب ابدی رفت. شخصیت آلن هم در این کتاب تداعی‌کننده‌ نام آلن تورینگ، دانشمند و ریاضی‌دان نابغه‌ی انگلیسی است. تورینگ در اواخر عمر به دلایلی افسرده شد و خودکشی کرد. این نامگذاری‌ها در این داستان با علت و دلیل بوده است.

نوری خاطرنشان کرد: این کتاب دنیایی پر از سیاهی و جهانی رو به نابودی و آلودگی را نشان می‌دهد که معنایی ندارد و آدم‌ها لذتی از زندگی نمی‌برند و امیدی وجود ندارد. در این بین خانواده‌ای با فروش وسایل و ابزار خودکشی امرار و معاش می‌کند و همه به مرگ می‌اندیشند. نکته جالب ماجرا آنجاست که آلن دختر کوچک این خانواده فردی شاد است که از زندگی لذت می‌برد، می‌خندد و به آدم‌ها امید می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که به زندگی برگردند.

وی افزود: در این کتاب، برای همه این دختر بچه عجیب و غریب است چون در دنیایی که در حال نابودی است؛ به زندگی فکر می‌کند و تلاش می‌کند که خانواده را به زندگی برگرداند و از خودکشی مشتریان جلوگیری کند اما ناگهان آلن در آخرین لحظه خودش را می‌کشد.

نوری یادآور شد: این داستان این را نشان می‌دهد که یک آدم سالم اگر تحت تأثیر جامعه قرار نگیرد به ذات خودش که همان شکل اولیه‌ خودش شاد است، انسانی شاد است و می‌تواند خانواده، جامعه و مردم را در جهانی که آسیب دیده است، تغییر بدهد. اسم بچه‌ها را از روی آدم‌هایی که یک زمانی خودکشی کرده‌اند انتخاب می‌کند. آدم‌ها می‌توانند جامعه را تغییر بدهند؛ اما چرا این آدم‌ها در نهایت خودکشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما پدیده‌ای در حوزه خانواده داریم در خانواده هر کسی یک سری نقش دارد. در این کتاب، فرزند کوچک خانواده نقش آرام کننده دارد و می‌خواهد بحران را آرام کند. وظیفه بچه‌ها این است که بحران‌های خانواده را از بین ببرند؛  به عنوان مثال چون پدر عصبانی است مواظب برادرش باشد، سر و صدا را آرام کند و یا تا می‌بیند پدر ناراحت است چای می‌آورد تا پدر آرام شود. بعضی از بچه‌ها عمر و زندگیشان برای این است که به سایر اعضای خانواده کمک کنند تا حالت عادی داشته باشند به همین دلیل به کار و زندگی خودشان نمی‌رسند و طوری بزرگ می‌شوند که به خودشان فکر نکرده و فقط به حال دیگران فکر کنند و به آنها کمک کنند تا حال خوبی داشته باشند.

نوری ادامه داد: تمام وظیفه‌ی آلن این بود که صدای خانواده در نیاید. فرزندی که سالم بود؛ تحت تاثیر هیچ مشکل و بحرانی قرار نگرفت و وظیفه‌اش این بود که خانواده را حفظ کند. این خانواده پاتولوژیک است؛ خانواده‌ای که بچه‌ها به بزرگ‌ها کمک کنند. ما در اینجا با یک خانواده و یک جامعه بیمار مواجه هستیم.

نوری یادآور شد: در خانواده‌هایی که درگیر مشکل هستند معمولاً بچه‌ها قربانی‌ می‌شوند. هر فردی رسالتی دارد و باید برای خودش کار کند. آلن برای خانواده‌ی خودش یک قهرمان است. او قربانی یک خانواده آسیب دیده بود ما وقتی به شخصیت آدم‌های داستان نگاه می‌کنیم میشیما،  ونسان،  لوکریس و مرلین  هر کدام از اینها اسامی اشخاص مهمی هستند که در واقعیت خودکشی کرده‌اند وقتی به شکل یک قهرمان به این افراد نگاه نمی‌کنیم دلمان نمی‌سوزد؛ اما شاید اینها هم قربانی‌های خانواده و روابط ناسالم بودند. وقتی با عمق نگاه می‌کنیم این آدم‌ها جهان را تغییر داده‌اند؛ اما چرا این افراد را قهرمان نمی‌بینیم.

وی گفت: شخصیت‌های داستان هر کدام متعلق به یک کشور بودند؛ میشیما ژاپنی  بوده و یا یک مهندس هلندی و انگلیسی شخصیت‌های داستان بوده‌اند. نویسنده این نکته را بیان می‌کند که که خودکشی یک پدیده‌ی جهانی است.

نوری افزود: خانواده وظیفه‌اش این است که فضای امنی برای رشد بچه تأمین کند. وظیفه خانوادهاین است که نسل آینده سالم بسازد مهم نیست آن شخص نابغه باشد و چیزی اختراع کند و مهم نیست که هنرمند است مهم این است که سالم باشد و بعد به جامعه خدمت کند. خانواده باید بچه را بپروراند. ما در این داستان می‌بینیم که بچه قربانی شده و می‌آید که حال پدر، مادر، برادر و خواهر را خوب کند.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: جوامع باید کاری کنند که بنیان خانواده را تقویت کنند. خانواده مقدس است؛ چون بچه‌ها در آن رشد می‌کنند. اینکه ما چه دنیایی را به بچه‌ها نشان می‌دهیم اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر به بچه‌ها بگوییم دنیا، جای بدی است نباید انتظار داشته باشیم که شاد باشند. در واقع دنیای بچه‌ها دنیای شعر، آواز، تخیل و رنگ است. این رسالت ما را یادآوری می‌کند که باید برای بچه‌ها، افرادی قوی باشیم و دنیای زیبایی را به آنها نشان بدهیم.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج