ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تربیت صحیح جنسی کودکان چگونه باشد؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - چهار محال بختیاری :

یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به نحوه تربیت جنسی کودکان، گفت: لازم است متناسب با میزان قدرت درک، مسائل برای فرزند بیان شود، زیرا ممکن است کودک مفهوم جنسیت را درک نکند.

مهرداد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش‌های جنسیتی در کودکان، اظهار کرد: بعد از سه سالگی آرام آرام کودک متوجه تفاوت جنسیتی با جنس دیگر می‌شود، مثلاً حساسیت در این قالب است که چرا پسر با دختر تفاوت دارد و یا بالعکس و یا دلیل متفاوت بودن اندام جنسی چیست.

رئیس مرکز جامعه مداخلات و حمایت‌های اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: تا سه یا چهار سالگی مفهومی تحت عنوان تربیت جنسی به آن معنا وجود ندارد، اما از دو سالگی می‌تواند تحریکاتی را ایجاد و این تحریکات منجر به تمرکز کودک روی اندام جنسی شود، در نتیجه توجه کودک به اندام و تحریک شدن‌ها از همان سنین پایین اوج می‌گیرد.

رضاپور ادامه داد: گاهی حتی کودکی در سن چهار سالگی بیشترین تمرکز و بیش از حد معمول بر اندام جنسی خود دارد، گرچه این موارد بسیار نادر است و به ندرت این اتفاق می‌افتد که تحریک اندام جنسی کودک از سنین خیلی پایین اتفاق بیفتد.

این روانشناس کودک و نوجوان بیان کرد: اگر تربیت جنسی کودک را درنظر بگیریم معمولاً از حدود دو یا سه سالگی ابتدا نقش‌های جنسیتی معیار هستند، یعنی به پسر هویت پسرانه و به دختر هویت دخترانه را القا و به هر جنس نقش جنسی یا جنسیتی داده می‌شود، از حدود چهار سالگی به بعد کودکان آرام آرام به اندام جنسی حساس و به تفاوت‌ها توجه می‌کنند، اما این توجه به معنای توجه آگاهانه نیست بلکه به معنای تفاوت میان آن‌هاست، مثلاً اینکه چرا من(پسر) با دخترها متفاوتم، از این نظر حساسیت جنسی آرام آرام شروع می‌شود و سپس کنجکاوی‌های جنسی شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه کودک متوجه تفاوت اندام جنسی خود می‌شود امکان دارد اندکی با اندام جنسی خود بازی کند، گاهی حساسیت و تحریکاتی را در ناحیه جنسی برای کودک ایجاد کند و به دلیل اینکه روی آن متمرکز شده برایش خوشایند شود، این می‌تواند آرام آرام مشکلاتی را در سنین نوجوانی از جمله خود ارضایی و ... ایجاد کند، در حقیقت تمرکز زیاد روی اندام جنسی از حدود پنج یا شش سالگی به بعد بوده که می‌تواند این اختلالات را در سنین نوجوانی ایجاد کند.

رضاپور گفت: تقریباً شباهتی میان دیدگاه‌های علم روانشناسی و دیدگاه مذهبی در تربیت جنسی کودکان وجود دارد و از حدود پنج یا شش سالگی به بعد تاکیدات بر این است که باید نسبت به نکات جنسی فرزندان مسائلی رعایت شود، یعنی از عواملی که می‌تواند تحریک کنندگی‌ها را ایجاد کند خودداری شود.

این روانشناس کودک و نوجوان بیان کرد: تحریک‌کنندگی‌ها تمرکز فرزند را به سمت تفاوت جنسی یا اندام جنسی سوق می‌دهد، مثلاً مادری که ناخودآگاه اجازه دهد کودک به اعضای بدنش توجه کند و این حساسیت‌ها را برانگیزد، یعنی برانگیختگی حساسیت‌ها آرام آرام منجر به این می‌شود که تمرکز فرزند بر این موضوعات زیاد و ذهن فرزند درگیر این‌گونه مسائل شود، درگیر بودن فرزند روی نقاط جنسی خود می‌تواند گاهی رفتارهایی را به همراه داشته باشد که ممکن است این رفتارها تحریک‌شدگی‌هایی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: از سن پنج سالگی به بعد آرام آرام آغاز مشکلات است که این مساله به بلوغ هر فرد بستگی دارد، یعنی ممکن است تمرکز فرزندی در هشت سالگی و دیگری در ۱۴ سالگی روی اندام جنسی، تفاوت‌ها، نوازشگری‌ها یا لمس کردن و تحریک شدگی‌ها باشد که می‌تواند به یک تجربه فیزیولوژیک خوشایند تبدیل شود و این مساله می‌تواند کج روی‌های رفتاری را در فرزند ایجاد کند.

رضاپور تاکید کرد: توصیه‌ها برای برخی از نکات از همان سن پنج سالگی به بعد لازم است به صورت منطقی رعایت شود، مثلاً حمام رفتن کودک با والد هم جنس خود در سن پایین حساسیت‌ها را تحریک نمی‌کند، به عبارتی درک و رعایت این نکات موجب می‌شود که کودک در سن مناسب خود یعنی زمانی که آگاهی‌های لازم را به لحاظ جنسی و فیزیولوژی جنسی دریافت می‌کند باشد تا مشکل ما کمتر شود.

وی در ادامه بیان کرد: اگر کودکی تفاوت دختر یا پسر بودن خود را از والدین بپرسد امری طبیعی است و برای بسیاری از کودکان این مساله همواره جای سوال دارد که لازم است متناسب با میزان قدرت درک توصیف انجام شود و بیش‌تر تفاوت‌های بصری و دیداری قابل درک برای فرزند بیان شود، زیرا ممکن است کودک مفهوم جنسیت را درک نکند.

رئیس مرکز جامعه مداخلات و حمایت‌های اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ابراز احساسات و عواطف والدین در مقابل فرزند ایرادی ندارد، زیرا لازم است فرزند تحسین شدن والدین نسبت به یکدیگر را مشاهده کند و جزو فنون همسرداری است، در حقیقت نحوه ابراز احساسات را یاد می‌گیرد، یعنی در فضای سالم چنین اتفاقی لازم است.

رضاپور گفت: لازم است سطحی از ابراز احساسات و عواطف بین والدین توسط فرزندان مشاهده شود نه تنها ایرادی ندارد بلکه مفید است، آنچه نباید در معرض دید فرزندان قرار گیرد و بر آن تاکید می‌شود روابط خصوصی والدین است.

وی اضافه کرد: اگر در سنین پایین فرزندی روابط عاشقانه را از سوی والدین مشاهده کند این مساله به تصور اذیت کردن تلقی می‌شود، یعنی فرزند این‌گونه تصور می‌کند چون پدر قوی‌تر است شاید مادر را اذیت می‌کند و این نوعی احساس خشم و تنفر را نسبت به والد در فرزند ایجاد می‌کند، می‌تواند منجر به آزار و اذیت درونی، احساس تنفر، مشکلات عاطفی و رفتاری زیادی در فرزندان شود، جدای از اینکه الگوگیری‌های غلط، تحریک پذیری، بلوغ زودرس و ... می‌تواند از این رفتارها نشات بگیرد و قطعاً آسیب‌رسان است.

رضاپور خاطرنشان کرد: فضای داخل خانه برای مادر فضای آزادتر، راحت‌تر و صمیمانه‌تری‌ است و قرار نیست نوع پوشش مادر حساسیتی برای فرزند ایجاد کند، شاید در سنین نوجوانی در هر دو جنس امکان ایجاد حساسیت‌هایی وجود داشته باشد، در حقیقت رفتارها و کارهای خود ما هستند که حساسیت‌ها را در فرزند ایجاد می‌کنند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج