ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

آغاز مراحل تربیت جنسی کودکان از دوران شیرخواری/ والدین درباره لمس‌های خوب و بد آگاه باشند

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا : 

یک متخصص روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه والدین علاوه بر وظیفه تامین پوشاک و غذای فرزندان‌شان، باید به صورت صحیح آگاهی و تربیت جنسی فرزندان‌شان را نیز افزایش دهند، گفت: مراحل تربیت جنسی از دوران شیرخواری آغاز می‌شود، چراکه روح و ضمیر ناخودآگاه در این مرحله بسیار آگاه است.

گوهریسنا انزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چرایی اهمیت تربیت جنسی، یادآور شد: انسان‌ها دارای ابعاد مختلف جسمی و روحی هستند که هر یک از این ابعاد بر دیگری تاثیرگذار است، اظهار کرد: رشد ابعاد مختلف جسمی و روحی باید به صورت همزمان با یکدیگر رخ دهد و آموزش در هر مرحله باید متناسب با آن مرحله باشد. در این میان، مسائل جنسی به صورت چشمگیری ابعاد زندگی افراد را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می‌دهند، چراکه هدف از تربیت جنسی، رشد و تکامل فردی و ایجاد نسل سالم است.

وی با بیان اینکه والدین تنها وظیفه تامین پوشاک و غذای فرزندان‌شان را ندارند و باید آگاهی و تربیت جنسی را به صورت صحیح به فرزندان‌شان منتقل کنند، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته، والدین کمبود اطلاعات ندارند، بلکه نمی‌دانند باید چگونه این اطلاعات را به فرزندانشان منتقل کنند. برخی از والدین به دلیل حیا و برخی دیگر به دلیل ترس از پیامدهای منفی، از دادن اطلاعات در زمینه تربیت جنسی به فرزندان‌شان خودداری می‌کنند. این درحالیست که اگر این آموزش‌ها در سنین مناسب در اختیار فرزندان قرار نگیرد، آنها از منابع دیگری اطلاعات کسب می‌کنند و همین امر، منجر به آسیب دیدن آنها خواهد شد.

این روانشناس کودک با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت تربیت در کودکان، تربیت هویت یعنی هویت جنسی است، گفت: لازم است تربیت جنسی توسط والدین آگاه به فرزندان آموزش داده شود.

انزانی در ادامه با اشاره به مراحل تربیت جنسی، گفت: مراحل تربیت جنسی از دوران شیرخواری آغاز می‌شود، چراکه روح و ضمیر ناخودآگاه در این مرحله بسیار بسیار آگاه است. معمولاً کودکان تا حوالی ۳ سالگی نسبت به اعضای بدن خود کنجکاوند.

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه تربیت جنسی از سنین خاصی آغاز می‌شود، گفت: از آنجایی که غریضه جنسی در وجود همه کودکان وجود دارد، والدین باید قبل از دوران تکوین نطفه به فکر تربیت جنسی فرزندان‌شان باشند و مانند انگیزه‌های دیگر مثل تشنگی و گرسنگی در مسیر صحیح آن گام بردارند. ماکارن‌کو- روانشناس نیز تربیت جنسی را مستلزم توانایی فوق العاده، نزاکت خاص و تیزهوشی بسیار زیاد می‌داند که باید با سن و رشد فرزند هماهنگ باشد و از آنجایی که کودکان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند لازم است هر فرزندی، آگاهی لازم را از طریق والدین کسب کند.

انزانی با اشاره به پیش‌شرط‌های تربیت جنسی کودکان، توضیح داد: والدین در ابتدا باید با مراحل رشد جنسی کودک آشنا باشند و بدانند که چگونه برخورد سازنده داشته باشند. همچنین با توجه به ویژگی‌های روانشناختی و زیست‌شناختی کودکان، توجه کنند که آموزش زودرس و شتاب‌زده به همان میزان آسیب‌رسان است که آموزش با تاخیر، پنهانکاری و نادیده گرفتن آسیب‌رسان خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورتی که والدین به سوالات و کنجکاوی کودکان واکنش مناسب نشان دهند و با توجه به ظرفیت و درک کودک، به دور از مخفی‌کاری و سرکوب بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، خطر اختلالات جنسی کودکان کاهش پیدا می‌کند. کنجکاوی کودکان در ابتدا جنبه شناختی دارد؛ در واقع آنها به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند تا آگاهی‌ خود را افزایش دهند و این درحالیست که عموما والدین از این مسئله می‌ترسند و آن را سرکوب می‌کنند. به همین دلیل لازم است والدین بدانند که از سنین کودکی به ویژه دوران مهد کودکِ فرزندان با کنجکاوی‌ آنها مواجه خواهند شد. پس والدین ضمن کاهش ترس‌های خود، تلاش کنند بدون خشم با فرزندان ارتباط برقرار کنند و با سوال‌های بازپاسخ، یعنی از کجا، چه چیزی شنیدن، در حد ظرفیت و شناخت، اطلاعات مناسبی در اختیار فرزندان قرار دهند. براساس مطالعات انجام شده، کودکانی که اطلاعات و آگاهی مناسبی داشته‌اند توانسته‌اند بیشتر از بقیه کودکان از خود مراقبت کنند.

این روانشناس با اشاره به برخی اقدامات برای تربیت جنسی، ادامه داد: والدین در ابتدا باید رعایت کنند که محل خواب و استراحت خود را از فرزندان‌شان جدا کنند. برای فرزندان مرز بگذارند و آنها را آگاه کنند که اجازه ورود به اتاق خواب والدین را ندارند. از شوخی‌های نامناسب در مقابل کودکان خودداری کنند. پوشش متناسب داشته باشند. برای استحمام کودک، والد همجنس با کودک این کار را انجام دهد. فیلم‌هایی که کودکان تماشا می‌کنند، متناسب با سن کودکان باشد.

وی ادامه داد: والدین در شستشوی کودکان مراقبت کنند. از بعد از سنین 3.5 سالگی، کودکان درگیر کنجکاوی هستند و به همین دلیل، در بازی‌ها هیچ وقت دو کودک هم سن را با یکدیگر تنها نگذارند. به حس‌های کودکان توجه کنند. بیشترین آسیبی که کودکان تجربه می‌کنند از سمت اعضای خانواده است و بیشترین لمس‌ها و آسیب‌ها در اعضای خانواده اتفاق می‌افتد. همچنین والدین دقت کنند که آموزش‌ها تدریجی و آهسته صورت گیرد و قرار نیست همه جزییات گفته شود. البته والدین نباید دروغ بگویند. پاسخ‌ها باید به زبان ساده و متناسب با سن کودک باشد. شوخی، مسخره کردن، خندیدن و ... نباید وجود داشته باشد و آگاهی باید طوری بیان شود که کودک احساس گناه نکند،‌ بلکه احساس ارزشمندی کند.

انزانی در پایان گفت: باتوجه به اینکه آسیب‌ها از سمت اعضای نزدیک خانواده بیشتر است لازم است والدین درباره لمس‌های خوب و بد هم خودشان آگاه باشند و هم آن را از سن سه سالگی به کودکان آموزش دهند و تحت هیچ شرایطی آنها را با اعضای خانواده تنها نگذارند تا کودکان بتوانند راجع به این موضوعات با والدین صحبت کنند.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج