ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

تواناسازی برای تاب‌آوری

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

یکی از موضوعات مهم روان‌شناسی که بهتر است ازکودکی در فرد نهادینه شود،آموزش و تقویت تاب‌آوری جهت تحمل مشکلات مختلف است.

به گزارش ایسنا، به نقل از جام جم، یکی از موضوعات مهم روان‌شناسی که بهتر است ازکودکی در فرد نهادینه شود،آموزش و تقویت تاب‌آوری جهت تحمل مشکلات مختلف است.واقعیت این است که دنیای در انتظار کودکان، اغلب پاسخگوی انتظارات و توقعات آنان نیست.چه بسا دنیایی خالی از مهربانی باشد که با هزار شکل و هزار رنگ،سلامت روانی واجتماعی کودکان را به چالش خواهد کشید.

بنابراین ضرورت دارد، کودکان برای مقابله با ناملایمات، تهدیدات وسختی‌ها از توانایی و تاب‌آوری بیشتری برخوردار باشند. نظریه‌های متفاوتی راجع به رفتار با کودکان مطرح شده که هر کدام از زاویه و دیدگاهی به ماجرا نگاه می‌کنند. به عنوان مثال برخی تجربه شکست و سرخوردگی را برای کودکان لازم می‌دانند، چرا که دنیای در انتظار کودکان، دنیای بی‌رحمی است. پس باید بیاموزند که سختی بکشند یاحتی مورد آسیب واقع شوند چون ناگزیر از پذیرش سختی‌های دنیا هستند.درمقابل نظریه دیگری وجود دارد که والدین سپر بلای کودک می‌شوند و اجازه حل مشکلات را به کودک نمی‌دهند یا به عبارتی نمی‌گذارند آب در دل کودک تکان بخورد و قبل از بروز چالش و سختی و شکست، موانع را از سر راه کودک برمی‌دارند و اولین پله‌های رسیدن به مهارت تاب‌آوری در کودک را تخریب می‌کنند. اما چگونه باید قدرت تاب‌آوری کودکان را تقویت کنیم؟ 

کودکی، بهترین دوران تقویت تاب‌آوری 
دکتر محمدرضا مقدسی، مدیر و موسس «خانه تاب‌آوری» ومترجم کتاب‌های تاب‌آوری درگفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «تاب‌آوری در ظرفیت و خلقت همه افراد وجود دارد، اما آنچه مورد توجه است این‌که این ویژگی را باید به خوبی در کودک تقویت کرد و همه در این خصوص وظیفه دارند. کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و هیچ کسی نمی‌داند فردا برای خود و عزیزانش چگونه خواهد بود و با توجه به این‌که ما نمی‌توانیم دنیا را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشیم اما می‌توانیم توانایی و تاب‌آوری خود و کودک‌مان را تقویت کرده تا در نهایت بهتر از پس مشکلات و ناملایمات برآییم.» گرچه تاب‌آوری از رویین تنی و شکست‌ناپذیری صحبت نمی‌کند اما کمک می‌کند تا زندگی کودکان کمتر دچار تنش و آشفتگی شود. تاب‌آوری موجب می‌شود کودکان تلخی و اضطراب کمتری را پس از شکست تجربه کنند و چه بسا بهتر بتوانند مسیر زندگی را پی بگیرند. بهترین دوران آموزش تاب‌آوری، کودکی است. تاب‌آوری در دوران کودکی به خوبی تمرین و تقویت خواهد شد.
   
اشتباه والدین در محبت بیش از حد به کودک 
آنچه واقعا می‌خواهیم کودکان بیاموزند، آن است که سپری بیابند یا خود سپری بسازند برای مقابله با ناملایمات زندگی. این رادکتر مقدسی می‌گوید و اعتقاد دارد محبت بیش ازحد والدین به معنی وابسته شدن کودک وعدم مهارت تصمیم‌گیری وکاهش اعتمادبه نفس اوست. در حالی که در ذات انسان مراحل رشد تا کسب استقلال نهاده شده و این اشتباه والدین در تاب‌آوری کودکان به شمار می‌رود. با افزایش مهارت تاب‌آوری، کودک یاد می‌گیرد اگر در تلاش اول با شکست مواجه شد، بتواند احساس ترس، ناامیدی، غمگینی و اضطراب خود را مدیریت کند و به تلاش مجدد بپردازد.
     
شکست باعث تاب‌آوری نمی‌شود 
شکست، یک تجربه همگانی و فراگیر است و خواه و ناخواه رخ می‌دهد. تاب‌آوری طرفدار شکست نیست چرا که شکست برای کودکان بخشی از ماجرای ویرانی آنهاست اما به هرحال در زندگی کودکان اتفاق خواهد افتاد،پس چه بهتر آن‌که برای رویارویی موفق با چنین چهره‌ای از زندگی، آموزش دیده و آماده باشیم. دکتر مقدسی می‌گوید:«این باوری بی‌اساس است که شکست سبب تاب‌آوری می‌شود. وقتی کودکان بارها شکست بخورند و حمایتی هم دریافت نکنند تبدیل به آدمی شکست خورده و متلاشی می‌شوند. تاب‌آوری به معنای شکست نخوردن نیست. تاب‌آوری به ما می‌گوید اوضاع، گاهی خوب نیست. پس باید بتوانی خود را جمع و جور کنی و دوباره سعی کنی تا موفق شوی. این امر نیاز به تجربیات موفق و حمایت عاطفی فراوان دارد که بتواند سبب افزایش اعتماد به نفس کودک در مواجهه با مشکلات و شکست شود.» 

وقتی تاب‌آوری تقویت نشود 
ضروری است که والدین تربیت و تقویت تاب‌آوری را از کودکی فرزندان خود شروع کنند.همه فرزندان بزرگ خواهند شد و بدون والدین خود به زندگی ادامه می‌دهند. کیفیت زندگی آنها بستگی به این دارد که به دور از اضطراب و سختگیری‌های بیجا قدرت تاب‌آوری آنها تقویت شود.دکتر مقدسی می‌گوید: «درصورتی که پدر و مادر تا بزرگ شدن کودک، نتوانند به او اعتماد کرده و به او اجازه مقابله با چالش‌های دوران رشدش راندهند، کودک دربزرگسالی پختگی لازم ودربرابر موقعیت‌های استرس‌زا، تاب‌آوری مناسبی را نخواهد داشت وممکن است درصورت‌سپرشدن پدرومادرمقابل کودک وحل‌وفصل کردن تمامی مشکلاتش،کودک دچاروابستگی افراطی‌شده وفرصت‌های رشدش راازدست بدهد.چنین شخصی درآینده، قدرت تصمیم‌گیری وجسارت لازم برای تعاملات اجتماعی را نخواهد داشت.»

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج