ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

ادبیات کودک، ابزاری برای امیدآفرینی و تقویت تاب‌آوری روانی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی : 

یک نویسنده کتاب کودک گفت: ادبیات می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد حس امنیت روانی فراهم کند که خود، زمینه‌ساز رشد تاب‌آوری و مقاومت در مراحل بعدی زندگی خواهد بود.

نغمه وطن‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به باور من ساختار ادبیات کودک اساساً باید واجد مؤلفه‌هایی چون امید، شادی و انگیزه باشد. ادبیات کودک تنها وسیله‌ای برای آموزش نیست، بلکه عرصه‌ای است برای ارائه تصویری زیبا از زندگی، تقویت عشق به زیستن و ایجاد انگیزه در کودک برای تجربه‌ جهان اطراف به همین سبب وجود امید در ادبیات کودک امری اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا اگر قرار باشد این نوع ادبیات کارکرد انسانی و عاطفی خود را ایفا کند، نمی‌توان امید را از آن حذف کرد.

وی ادامه داد: اما موضوع مقاومت، مقوله‌ای متمایز و البته پیچیده‌تر است. مقاومت به ‌معنای تربیت کودکی سرسخت و برخوردار از توان ایستادگی در برابر دشواری‌ها است. حال باید پرسید، آیا می‌توان ادبیات کودک را به ابزاری برای پرورش چنین ویژگی‌ بدل ساخت؟ پاسخ این پرسش را باید در روان‌شناسی رشد جست‌وجو کرد.

نویسنده کتاب کودک با بیان اینکه نخستین و پایه‌ای‌ترین نیاز هر انسان احساس امنیت است، گفت: اگر مقطع سنی کودک را از تولد تا حدود هفت سالگی در نظر بگیریم، این دوره‌ حساس نیازمند آرامش، ثبات و حمایت روانی است. در چنین مرحله‌ای تأکید بر مفاهیم مقاومت و ایستادگی، پیش از تأمین امنیت روانی کودک، می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به‌ همراه داشته باشد. بنابراین از منظر شخصیت‌شناسی و روان‌شناسی رشد، اگر هدف ما پرورش کودک مقاوم است، ابتدا باید بستر لازم را برای ایجاد احساس امنیت در او فراهم کنیم. تنها در این صورت است که کودک در مراحل بعدی زندگی، می‌تواند با چالش‌ها مواجه شود و از خود پایداری نشان دهد.

ایجاد حس امنیت در کوردک با استفاده از ادبیات

وطن‌دوست با بیان اینکه ادبیات کودک، ابزاری بسیار مؤثر برای ایجاد امید و شور زندگی است، اظهار کرد: با بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌های این نوع ادبیات، می‌توان احساس امنیت را در ذهن و روان کودک تثبیت کرد. چنانچه ادبیات بتواند این نیاز اساسی را در کودکان پاسخ دهد، به‌ مرور زمینه برای شکل‌گیری شخصیت مقاوم نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: از این رو در شرایط فعلی موضوعات و مضامینی برای داستان‌های کودک و نوجوان مناسب‌اند که بتوانند به کودک احساس آرامش ببخشند؛ آثاری که هرچند کودک ممکن است در جهان واقعی‌اش احساس امنیت نکند، اما در دنیای داستان بتواند مأمنی روانی بیابد و از طریق همذات‌پنداری با شخصیت‌ها، فضایی امن برای خویش بازسازی کند.

این نویسنده کتاب کودک بیان کرد: در همین راستا این پرسش نیز پیش می‌آید که چگونه می‌توان مفاهیم عمیق انسانی چون امید، امنیت و تاب‌آوری را با زبان ساده و قابل فهم برای کودک بیان کرد. واقعیت آن است که تکنیک خاص و از پیش‌تعیین‌شده‌ای وجود ندارد. مهارت در این امر بیشتر به توانمندی نویسنده، شناخت او از روان کودک و نیز سلیقه و تجربه‌اش وابسته است. نویسنده باید هم‌سطح کودک سخن بگوید، نه از منظر یک بزرگسال، بلکه از زبان و منطق کودکانه. اگر بدانیم نیاز اساسی کودک امنیت است، آنگاه می‌توانیم این امنیت را به زبان خودش از طریق داستان، برایش ترسیم کنیم.

وطن‌دوست در ادامه گفت: نباید فراموش کنیم که روان کودک تازه در حال شکل‌گیری است. برخلاف ذهن بزرگسال که پیچیدگی‌های تحلیلی دارد، روان کودک درگیر ساختن پایه‌های اولیه هویت است. به همین دلیل، لازم است نویسنده خود را به این روان در حال شکل‌گیری نزدیک کند. تفاوت مهمی میان نگاه بزرگسال و برداشت کودکانه وجود دارد. همان‌طور که یونگ تأکید می‌کند، انسان‌ها صرفاً از حوادث آسیب نمی‌بینند، بلکه از برداشتی که نسبت به آن حوادث دارند، متأثر می‌شوند. این موضوع در مورد کودکان با شدت بیشتری صدق می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر ما بتوانیم خود را به ذهن کودک نزدیک کنیم و جهان را از منظر او ببینیم، می‌توانیم معنای وقایع را برایش بازتعریف کنیم و از طریق داستان، احساس امنیت را در او تقویت کنیم. کودکی که در فضای امن زندگی کرده باشد، بعدها مقاوم‌تر خواهد بود.

نویسنده کتاب کودک در خصوص چالشی که نویسندگان امروز در این مسیر با آن مواجهه هستند، اظهار کرد: فاصله میان ذهنیت بزرگسالانه آن‌ها با روان حساس و در حال رشد کودک یکی از چالش‌ها است. گاه می‌خواهیم کودکی مقاوم تربیت کنیم، بی‌آنکه به این واقعیت توجه کنیم که کودک مانند نهال نوپایی است که هنوز ظرفیت ایستادگی در برابر طوفان را ندارد. در این شرایط راه حل آن نیست که از کودک بخواهیم در برابر طوفان بایستد، بلکه باید حفاظی برایش ایجاد کنیم تا آسیب نبیند. اگر نویسنده بتواند ذهن بزرگسالانه خود را کنار گذاشته و به روان کودک نزدیک شود، می‌تواند اثری خلق کند که نیازهای واقعی او را پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه نباید کودکان را به‌طور مستقیم با دنیای سخت و گاه بی‌رحم بزرگسالی روبه‌رو کنیم، تصریح کرد: روان کودک توان تحمل واقعیت‌های خشن را ندارد و بزرگ‌ترین وظیفه‌ ما در این روزها، ایجاد احساس امنیت در ذهن و روان کودکان‌مان است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج