ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چند تکنیک روانی برای تقویت توانبخشی روانی پس از آسیب ورزشی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خوزستان :

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: توانبخشی روانی پس از آسیب در ورزشکاران یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها برای بازگشت به رقابت است.

مارال روزدار در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آسیب‌های ورزشی نه تنها به جسم آسیب می‌زنند بلکه می‌توانند اثرات زیادی بر روان ورزشکار بگذارند.

او با اشاره به چند تکنیک روانی برای تقویت توانبخشی روانی پس از آسیب ورزشی، گفت: ذهن‌آگاهی، تجسم مثبت، تفکر مثبت و گفت‌وگو درونی مثبت، تنظیم اهداف کوچک و قابل دسترسی، حمایت اجتماعی، تمرینات ریلکسیشن و ایجاد ارتباط با دیگران در شرایط مشاب، تکنیک روانی برای تقویت توانبخشی روانی پس از آسیب ورزشی محسوب می‌شوند.

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان عنوان کرد: ذهن‌آگاهی به ورزشکار کمک می‌کند تا از استرس‌های روانی ناشی از آسیب فاصله بگیرد و در لحظه حال متمرکز شود. این تمرین به کاهش اضطراب، افسردگی و نگرانی کمک می‌کند و وقتی ورزشکار به جای تمرکز بر درد یا نگرانی‌های آینده، روی نفس کشیدن و وضعیت فعلی خود تمرکز کند، به تدریج سطح استرس او کاهش می‌یابد. ذهن‌آگاهی می‌تواند به ورزشکار این احساس را بدهد که او در کنترل وضعیت خود است و نه برعکس.

او افزود: تجسم نیز به ورزشکاران کمک می‌کند تا به صورت ذهنی خود را در شرایط بهبودی یا در حال بازگشت به میادین ورزشی تصور کنند. این روش باعث می‌شود که ورزشکار به آینده‌ای مثبت نگاه کند و احساسات منفی را کنار بگذارد. تجسم موفقیت و تصویرسازی به ورزشکار کمک می‌کند که در هنگام بهبودی، به مراحل مختلف آن با ذهنی مثبت و آماده به بازگشت به رقابت فکر کند. این تکنیک باعث تقویت انگیزه و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

روزدار با بیان این که ورزشکارانی که توانایی استفاده از گفت‌وگوهای درونی مثبت دارند، معمولاً سریع‌تر از آسیب‌های روانی و جسمی بهبود می‌یابند، گفت: به جای اینکه افکار منفی مانند «من نمی‌توانم به گذشته‌ام برگردم» را بپذیرند، باید از جملات انگیزشی و مثبت استفاده کنند. برای مثال: «من قوی‌تر از قبل برمی‌گردم»، یا «هر روز نزدیک‌تر به بهبودی هستم». این نوع تفکر به ورزشکار کمک می‌کند تا به جای احساس درماندگی، به تقویت خود بپردازد و انگیزه‌اش را حفظ کند.

او بیان کرد: همچنین در فرآیند بهبودی، داشتن اهداف کوچک و قابل دسترس به ورزشکار این امکان را می‌دهد که در هر مرحله احساس موفقیت کند. به جای تمرکز بر روی هدف نهایی، مانند بازگشت به رقابت، باید اهداف کوچکی را تعیین کرد که به راحتی قابل دستیابی باشند. به عنوان مثال: «امروز می‌توانم پنج دقیقه بیشتر ورزش کنم» یا «امروز توانستم دامنه حرکتی‌ام را بیشتر از دیروز افزایش دهم». این اهداف به ورزشکار کمک می‌کند تا احساس کند که در حال پیشرفت است و هر روز بهتر از قبل می‌شود.

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان با اشاره به تکنیک روانی حمایت اجتماعی، گفت: توانبخشی روانی در ورزشکاران به شدت به حمایت اجتماعی وابسته است. احساس حمایت از طرف خانواده، دوستان، مربیان و هم‌تیمی‌ها به ورزشکار کمک می‌کند که در برابر استرس‌ها و نگرانی‌های روانی ناشی از آسیب مقاوم‌تر شود. این حمایت‌ها می‌تواند از طریق مشاوره‌های روانشناسی، گفتگوهای انگیزشی یا صرفاً گوش دادن به احساسات ورزشکار باشد. ورزشکارانی که از حمایت‌های اجتماعی برخوردارند، می‌توانند به راحتی بر مشکلات روانی غلبه کنند و انگیزه بیشتری برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی پیدا کنند.

او عنوان کرد: تکنیک‌های ریلکسیشن مانند تمرینات تنفسی عمیق، تمرینات کششی آرامش‌بخش و مدیتیشن می‌توانند به ورزشکاران در کاهش استرس و نگرانی‌های روانی کمک کنند. این تمرینات باعث آرامش ذهن و بدن می‌شوند و به ورزشکار کمک می‌کنند تا از استرس‌های ناشی از آسیب رهایی یابند. این تکنیک‌ها نه تنها به کاهش درد روانی و جسمی کمک می‌کنند، بلکه باعث افزایش ظرفیت ذهنی و توانایی تمرکز ورزشکار نیز می‌شوند.

روزدار درباره تکنیک روانی ایجاد ارتباط با دیگران در شرایط مشابه، خاطر نشان کرد: یکی از تکنیک‌های موثر دیگر، برقراری ارتباط با ورزشکاران دیگری است که آسیب مشابهی را تجربه کرده‌اند. این افراد می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و راهکارهایی برای کنار آمدن با آسیب‌ها و مراحل توانبخشی ارائه دهند. این نوع ارتباط به ورزشکار این احساس را می‌دهد که تنها نیست و می‌تواند از دیگران الگو بگیرد و از آنها یاد بگیرد.

او در پایان نیز با بیان اینکه این تکنیک‌ها می‌توانند به ورزشکاران کمک کنند تا علاوه بر بهبودی فیزیکی، از نظر روانی نیز آماده بازگشت به میدان رقابت شوند، افزود: توانبخشی روانی به همان اندازه که برای بهبودی فیزیکی مهم است، نیاز به توجه ویژه دارد تا ورزشکار با اعتماد به نفس کامل و انگیزه بالا به تمرینات و مسابقات بازگردد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج