ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

راهکارهای روانی برای حمایت از کودکان در بحران جنگ

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا  - ایلام: 

یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با تأکید بر حساسیت دوران بحران برای گروه‌های سنی پایین، خواستار تدوین برنامه‌های حمایتی روانی علمی، مستمر و گروه‌محور برای حفظ سلامت روانی کودکان در شرایط اضطراری شد.

 محدثه رستمی درباره مدیریت بحران در شرایط جنگی و ضرورت حمایت روانی از کودکان به ایسنا گفت: در مواجهه با بحران‌هایی نظیر جنگ، سلامت روانی کودکان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، این دوران مملو از استرس، ناامنی و تغییراتی ناگهانی در روال زندگی روزمره است که می‌تواند چالش‌های بسیاری برای خانواده‌ها، بویژه در زمینه تربیت و آرامش روانی فرزندان، به همراه داشته باشد.

این عضو انجمن روانشناسی با تأکید بر اینکه برخورد علمی با این مسئله می‌تواند از آسیب‌های جدی روانی در کودکان پیشگیری کند، توضیح داد: شناخت و اجرای راهکارهای عملی و تخصصی، نقش کلیدی در کاهش اثرات منفی بحران‌ها و همچنین تقویت ایمنی روانی کودکان ایفا می‌کند اگر بخواهیم این اقدامات را در چند محور اساسی دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم به ایجاد فضای امن روانی، آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان و کنترل استرس، تقویت احساس تعلق و حمایت گروهی، و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای اشاره کنیم.

رستمی نخستین و اساسی‌ترین نیاز روانی کودکان در زمان جنگ را ایجاد یک فضای امن و پایدار دانست و گفت: منظور از این فضا فقط امنیت فیزیکی نیست، بلکه آرامش روانی و احساس ثبات در زندگی کودک است، والدین و مراقبان باید تلاش کنند تا با ایجاد یک روال منظم در فعالیت‌های روزمره مانند خواب، تغذیه، تفریح و بازی، کودک را در مسیر احساس امنیت، کنترل و پیش‌بینی‌پذیری قرار دهند. این احساسات می‌توانند نقش بسیار مؤثری در کاهش اضطراب کودکان داشته باشند.

این روانشناس کودکو نوجوان با اشاره به فشار هیجانی بالایی که کودکان در بحران‌ها تجربه می‌کنند، افزود: آموزش تکنیک‌های ساده‌ای مانند تنفس عمیق، بازی‌های آرام‌بخش یا فعالیت‌های هنری خانوادگی، می‌تواند سطح استرس کودکان را بطور محسوسی کاهش دهد. استفاده از زبان آرام، همدلانه و تشویق کودکان به بیان احساسات، به آنها کمک می‌کند تا ترس‌ها و نگرانی‌هایشان را راحت‌تر بازگو کنند و برای آنها راهکار بیابند.

رستمی ادامه داد: احساس تعلق و حمایت گروهی، یکی دیگر از ارکان مؤثر در حفظ سلامت روانی کودکان است. برگزاری فعالیت‌های گروهی، کارگاه‌های مشارکتی و جلسات مشاوره‌ای می‌تواند حس همبستگی را در کودکان تقویت کرده و آنها را در مواجهه با بحران مقاوم‌تر کند. کودکان وقتی ببینند که تنها نیستند و دیگران هم درکشان می‌کنند، بمراتب راحت‌تر با فشارهای روانی کنار می‌آیند.

وی به اهمیت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای اشاره کرد و گفت: طبیعی‌سازی احساساتی چون ترس و اضطراب، نخستین گام در این مسیر است. آموزش باید بگونه‌ای باشد که کودک بتواند احساسات خود را بشناسد، بپذیرد و راه‌های سالم و مؤثر برای مدیریت آنها یاد بگیرد. این آموزش‌ها باید مستمر، علمی و متناسب با سن کودک باشد. همچنین خانواده‌ها نیز نیازمند آموزش هستند تا بتوانند نقش حمایتی خود را بدرستی ایفا کنند.

رستمی توضیح داد: برای حفظ سلامت روان کودکان در بحران‌هایی مانند جنگ، فقط یک گروه یا یک نهاد مسئول نیست، این یک مسئولیت همگانی است که نیازمند همبستگی اجتماعی، همراهی خانواده‌ها، آموزش‌های تخصصی و برنامه‌ریزی هدفمند است تا بتوانیم در کنار مقابله با بحران، روحیه امید و آرامش را در دل نسل آینده زنده نگه داریم.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج