ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

راهکارهای حفظ سلامت روان کودکان در شرایط بحرانی

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - لرستان :

یک روانشناس بالینی گفت: سلامت روان کودکان در شرایط بحران باید حفظ شود و والدین باید پذیرنده و شنونده باشند.

ندا هوشیار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: والدین باید مدنظر داشته که اطلاعات واقعی را به بچه‌ها بدهند و در مورد جنگ اینطور می‌توانند توضیح دهند که کشورها سر یک موضوع مهم با هم اختلاف نظر دارند ولی در حال حاضر این اتفاق در نزدیک ما نمی‌افتد و ما در امان هستیم و ما امنیت تو را حفظ خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: والدین نباید در رابطه با جزئیات جنگ چیزی به بچه‌ها بگویند چون جزئیات آن می‌تواند باعث تشدید اضطراب و ترس بچه‌ها شود و هم اینکه باید به سن، سطح فهم و درک آنها نیز توجه کرد.

عضو سازمان نظام روانشناسی اضافه کرد: کودکان در مواجه با موضوعی مانند جنگ ممکن است واکنش‌های متفاوتی نشان دهند، مثلا کودکان دبستان و اوایل دبستان ممکن است اصلا نتوانند در مورد احساس خود حرف بزنند و ترس و نگرانی خود را بیان کنند و این واکنش خود را با چسبیدن به پدر و مادر و جدا نشدن از آنها و ... نشان دهند.

هوشیار بیان کرد: والدین باید بدانند که این به معنای اینکه کودک دچار یک مسئله جدی است و یا اینکه مهارت‌ها را فراموش کرده، نیست، بلکه واکنش موقتی و ترس و اضطرابی است که در وجودش حس می‌کند و نمی‌تواند آن را بیان کند و یا برای بیان آن راهکاری را بلد نیست.

وی ادامه داد: در این راستا والدین باید آرامش خود را حفظ کنند و به بچه تندی و پرخاشگری نکنند و در این موقعیت‌ها صبور باشند. واکنش والدین باید به‌گونه‌ای باشد که انگار مسئله مهمی نیست و وانمود کنند که اتفاق خاصی نیفتاده است تا از آن شرایط خارج شود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: بچه‌های که در سن مدرسه هستند درک بیشتری نسبت به بچه‌های مقطع پیش دبستانی دارند و این باعث می‌شود که در مورد امنیت خود، خانواده و دوستان خود نگران شوند.

هوشیار یادآور شد: اگر در مورد بچه‌های که در این سن هستند و به صورت مداوم و چندبار این موضوع شنیده شد که نمی‌خواهم بمیرم، نمی‌خواهم مامانم، پدرم، خواهر و برادرهام بمیرند، دوست ندارم کسی اتفاقی برایش بیفتد نشان‌دهنده آن بوده که باید از یک متخصص کمک گرفت و احتمالا کودک دچار اضطراب جدی یا آسیب روحی شده است.

وی اظهار کرد: حتی اگر کودک در سن مدرسه واکنش‌های مانند گوشه‌گیری، انزوا، پرخاشگری، عدم علاقه به فعالیت‌ها، بازی نکردن و ...داشت باید جدی گرفته شود و اگر بیشتر از ۴ روز طول کشید باید از یک متخصص کمک بگیرند.

عضو سازمان نظام روانشناسی خاطرنشان کرد: در سنین نوجوانی نیز می‌تواند واکنش‌ها متفاوت باشد و به خاطر حس ترس و آسیب‌پذیری که در دورن خود دارند از خانواده یا دوستان خود کمی فاصله بگیرند تا اینکه بتوانند با احساسات خود کنار بیایند.

هوشیار اضافه کرد: گاهی اوقات نوجوان دست به پرخاشگری می‌کند که در این شرایط والدین باید آرامش خود را حفظ کنند و در مقابل پرخاشگری آنها دست به پرخاشگری نزنند و سعی نکنند که به زور نوجوان را در کنار خود نگه دارند ضمن اینکه محبت خود را نثار نوجوان می‌کنند کنترل گری نکنند و فرصت دهند تا نوجوان خودش بر روی این مسئله متمرکز و آن را حل کند.

وی بیان کرد: والدین باید پذیرنده و شنونده باشند و فضای گفت‌وگوی آرام در فضای خانه وجود داشته باشد در غیر این صورت فرزندان احساسات اضطراب و ترس را به خاطر واکنش تند و نامناسب والدین درون خود نگه می‌دارند و حرف نمی‌زنند و این خود باعث آسیب خواهد شد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: مدیریت روانی خانواده در این شرایط فقط به عهده مادران نیست و پدر و مادر در کنار هم باید آن را تامین کنند به‌طوری‌که با یکدیگر صحبت کنند و کارهای دسته جمعی انجام دهند.

هوشیار اظهار کرد: باید مراقب سلامت روان بچه‌ها در این بحران‌ها باشیم.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج