ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

معرفی کتاب
عکس جلد کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان

معرفی کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان

بازی و فعالیت بدنی، نقش بسیار مهمی در روند رشد جسمانی و روانی کودکان دارد. مه پری قاسم نژاد در کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان، نکات مهمی را در خصوص بازی و فعالیت‌های بدنی کودکان ارائه می‌دهد. به باور این نویسنده، ورزش عامل مهمی در امر تربیت کودکان است و والدین نباید به هیچ عنوان از آن غافل شوند.

درباره‌ی کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان

کودکان پر از انرژی و هیجان هستند و بازی‌های کودکانه تنها چیزی است که به آن فکر می‌کنند. از طرفی سوق دادن کودک به سمت فعالیت‌های سالم، وظیفه‌ی والدین است. مه پری قاسم نژاد در کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان به این موضوع اشاره می‌کند که والدین علاوه بر آزاد گذاشتن کودک برای بازی، باید گهگاهی با فرزندان خود همراه شوند. بازی کردن با کودکان بار عاطفی بالایی دارد و دید آن‌ها را نسبت به زندگی مثبت می‌کند. درست است که کودک باید در کنار هم‌سالان خود قرار بگیرد و در فعالیت‌های گروهی شرکت کند؛ اما بزرگسالان می‌توانند الگوهای موثرتری در جهت آموزش به کودکان باشند.

کودکان از طریق بازی و فعالیت‌های بدنی برای نقش‌پذیری در زندگی اجتماعی و پذیرش قواعد آن آماده می‌شوند. ارتباط کودکان با یکدیگر در اینجا می‌تواند بسیار موثر باشد. در کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان مباحث مفصلی در خصوص بازی‌های کودکانه ارائه شده است. مه پری قاسم‌نژاد در فصل اول کتاب خود، تحت عنوان نقطه‌ی شروع ورزش و فعالیت بدنی، نکاتی را درمورد فواید ورزش کردن ارائه داده و ورزش‌های سبک مناسب برای کودکان در سنین مختلف را معرفی می‌کند. این نویسنده در فصل بعدی کتاب خود به اهمیت شروع ورزش از دوران کودکی پرداخته و نکاتی را در خصوص مقایسه‌ی بازی و ورزش ارائه می‌دهد.

مه پری قاسم نژاد در فصل سوم کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان، مباحث مهمی مانند ایرادهای معمولی در راه رفتن را مطرح می‌کند. این مباحث به والدین کمک می‌کند که در ابتدای کودکی با مشکلات جسمانی فرزند خود آشنا شده و در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام کنند. فصل پایانی کتاب به روش‌های تدریس تربیت بدنی اختصاص داده شده و می‌تواند راهنمای خوبی برای والدین و مربیان ورزش باشد. این کتاب آموزنده، به همت انتشارات بامداد کتاب در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان، به تمامی والدین و زوج‌هایی که قصد فرزندآوری دارند، پیشنهاد می‌شود. نکات آموزشی این کتاب برای مربیان ورزشی و افراد علاقه‌مند به رشته‌های تربیت بدنی و روانشناسی کودکان نیز مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب نقش بازی در رشد جسمانی و روانی کودکان می‌خوانیم

بازی عبارتست از انجام فعالیت‌های اختیاری که به‌منظور ارضای تمایلات درونی و با شادی، نشاط و سرور در جهت سرگرم‌شدن انجام می‌شود و پیامدهای هیجانی آن به شکوفا‌شدن توانایی‌های انسان می‌انجامد. در حالی‌که ورزش انجام اعمال غیر اختیاری را شامل می‌شود که تابع قوانین و مقررات خاصی باشد.

برای نمونه دو کودک را تصور کنید که پس از انجام تکالیف خویش همدیگر را به‌ بازی دعوت می‌کنند. ابتدا به بازی ساده با توپ می‌پردازند سپس با استفاده از دو شی دروازه درست می‌کنند. یکی به‌عنوان دروازه‌بان درون دروازه قرار می‌گیرد و دیگری از فاصله‌ای شروع به گل‌زدن می‌کند، خسته می‌شوند، استراحت می‌کنند و پس از تجدید قوا مجددا بازی می‌کنند و از بازی‌کردن لذت برده و آنچنان سرگرم بازی می‌شوند که حتی به والدینشان که آنها را برای خوردن ناهار می‌خوانند توجهی نمی‌کنند.

و یا نوجوانی را تصور نمایید که خود را برای مسابقه کاراته آماده می‌کند، او تمرین خود را در زمان معینی دنبال می‌کند حتی اگر در آن ‌زمان علاقه‌مند به انجام فعالیت دیگری باشد. کاراته را با تکنیک خاصی تمرین می‌کند و آنقدر در اجرای حرکات و فنون روان می‌شود که اصطلاحا به مرحله خودکاری می‌رسد و همیشه در تلاش برای رسیدن به اوج اجرا در مهارت است. هر نوع عدم آمادگی بدنی و روانی که منتج به نبودن فرم بدنی دلخواه شود او را ناراحت می‌کند. هفته‌ها پیش از مسابقه دائما وزن خود را کنترل کرده و حتی برای تغذیه خود از برنامه خاصی پیروی می‌کند تا بتواند در روز مسابقه شایستگی جسمی خود را در رقابت با سایرین به نمایش بگذارد. با بیان این دو مثال می‌توان تفاوت میان بازی و مسابقه را درک کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مقدمه مؤلف
پیشگفتار
فصل اول: نقطه شروع ورزش و فعالیت بدنی
ورزش برای کودکان و نوجوانان
فواید ورزش‌کردن
استراحت پس از فعالیت ورزشی
ورزش‌های سبک
ورزش و تامین سلامتی کودکان
سلامت فکری و ذهنی
برنامه‌ریزی
اهمیت پرداختن به بازی‌های ورزشی برای کودکان
پرداختن به ورزش
نقش ورزش در سال‌های ابتدایی دبستان
چگونگی فعالیت‌های ورزشی کودکان
آیا فقط پنج دقیقه در روز فعالیت ورزشی کافی است؟
امنیت در ورزش
فصل دوم: اهمیت شروع ورزش از دوران کودکی
رشد کودک و نقش بازی در آن
عوامل سازنده در رشد کودک
رابطه بازی با کار
بازی پیش از دبستان
بازی در دبستان
بازی و برنامه
هدف و مشخصات بازی
مقایسه بازی و ورزش
نوع بازی
شدت و میزان اشتغال کودکان به بازی
نکاتی که معلم باید در بازی به آن توجه کند
نقش ورزش در رشد جسمی کودک
نقش ورزش در رشد روانی کودک
تأثیر ورزش در روند یادگیری کودک
ویژگی‌های ورزش کودکان
لزوم نظارت والدین بر بازی کودک
نقش مادر در تشویق کودک به ورزش
نقش مربیان مهد کودک در ورزش کودک
آموزش حرکات نرمشی مناسب و بازی‌های ورزشی در کودکی
فواید ورزش بر کودکان مبتلا به عارضه قلبی
آیا تمرینات ورزشی برای کودکان مبتلا به آسم مضر است؟
فواید ورزش کردن برای کودکان چاق
ورزش کودکان دیابتی و افت قند خون
بازی‌های محبوب کودکان
فصل سوم: مهارتهای بنیادی
مراحل مهارت‌های بنیادی
ایرادهای معمولی در راه‌رفتن
شناخت ویژگی‌های رشد و فعالیت‌های بدنی مناسب کودکان
ویژگی‌های رشدی کودکان در سنین مختلف
ویژگی‌های رشدی و فعالیت‌های بدنی مناسب برای نوجوانان
ارزشیابی رفتارهای تربیتی کودک هنگام بازی
پیشنهاد برای انتخاب فعالیت‌های آموزشی تربیت بدنی
محل تمرین
فصل چهارم: روشهای تدریس تربیت بدنی
الف‌ روش تدریس مستقیم یا سنتی
ب‌ روش تدریس غیر‌مستقیم یا دمکراتیک
معایب روش غیر‌مستقیم
روش آموزش مهارت‌ها
نکات کلیدی در مورد روش تدریس
توضیح و بیان حرکات بدنی
فعالیت‌های اصلی در تربیت بدنی
نکات کلیدی موفقیت معلم
کفش و لباس ورزشی
 

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج