ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

در شرایط جنگی ارتباط با دوستان و نزدیکان را حفظ کنید
به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - البرز :

یک متخصص روانشناسی سلامت گفت: در شرایط جنگی، حفظ ارتباط و گفت و گو با دوستان و نزدیکان به ویژه افرادی که قوی‌تر بوده و دید مثبت‌ و واقع بینانه‌تری دارند، کمک کننده است.

دکتر فربد مفیدی در گفت و گو با ایسنا در مورد حفظ سلامت روان در شرایط بحران گفت: موقعیت‌های بحران مثل جنگ، علاوه بر صدمات جسمی، اثرات روحی متعدد و زیادی بر افراد خواهد داشت. از این رو توجه به آن از نظر اینکه به سلامت جسمانی و داشتن زندگی سالم کمک می‌کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه افراد در مواجهه با پیامدهای جنگ باید مهارت‌هایی را کسب کنند، افزود: قدم اول این است که شرایط روحی‌ خود را انکار نکنیم و بپذیریم که تحت فشار و استرس هستیم و یا حتی ترسیده‌ایم.

مفیدی بیان کرد: موضوع بعدی شبکه حمایت‌های اجتماعی است. در این شرایط حفظ ارتباط و گفت و گو با دوستان، نزدیکان و بستگان بسیار کمک کننده است. اما این ارتباط باید بدون بزرگ نمایی و دامن زدن به شرایط ایجاد شود.

این درمانگر بیان کرد: قدم بعدی این است که روحیه کل خانواده را حفظ کنیم، مخصوصا بزرگترها، تلاش کنند که حتی‌الامکان شرایط نزدیک به عادی را برای اعضا فراهم کرده و عادات و رویه‌های روزمره و عادی خانواده را همچنان حفظ کنند. در این زمینه استفاده از برنامه‌های مفرح، بازی و تماشای فیلم می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد. البته در این مورد هم حفظ تعادل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: افراد خانواده باید در شرایط جنگی، فضای روانی درون خانواده را مدیریت کرده و با ایجاد سرگرمی و انجام فعالیت‌های روتین به دنبال تقویت روحیه و تاب آوری افراد باشند.

این متخصص روان شناسی سلامت اظهار کرد: افراد باید بپذیرند که شرایط بحران و جنگ دوران موقتی است و روزی پایان می‌یابد. باید به خودمان یادآوری کنیم که اگر این روزها را سخت بگیریم، اثرات ماندگار و دراز مدتی را برای خود و اعضای خانواده خواهد داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر والدین آرامش خود را حفظ نکنند و تمام احساسات خود را آشکارا بروز دهند، اثرات آن تا سال‌ها باقی مانده و حل آن کار دشواری خواهد بود. اما اگر تلاش کنند در فضای خانواده جوی آرام حتی به صورت صوری حاکم شود، می‌توانند آرامش خانواده را حفظ کرده تا ترس‌های ایجاد شده به ترس ماندگار تبدیل نشود.

این فعال حوزه توانبخشی تاکید کرد: اگر والدین تلاش کرده شرایط خانواده را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند و نیاز خود را با افراد همسان و دوستان که روحیه مثبت و آرامی دارند در میان بگذارند، باعث افزایش تاب آوری خانواده خواهد شد.

وی افزود: اما اگر تعاملات و گفتگوهایمان با افرادی باشد که می‌ترسند و موضوع را بسیار بزرگتر از چیزی که اتفاق افتاده جلوه می‌دهند، طبیعتا باعث افزایش نگرانی و بدتر شدن حال ما خواهد شد. بنابراین بهتر است با افرادی گفتگو کنیم که روحیه قوی‌تری دارند تا از این طریق بتوانیم اثرات این روحیه و گفت وگو را به سایر افراد خانواده منتقل کنیم.

مفیدی عنوان کرد: طبیعتا در این شرایط سالمندان، کودکان و افرادی که تیپ اضطرابی دارند، آسیب پذیرتر هستند و نباید با آنها به شکل انکار رفتار کرد و واقعیت را به شکل دیگری جلوه داد. بلکه باید اجازه دهیم که این افراد صحبت کرده و از خاطرات خود و دوران سخت زندگی که پشت سر گذاشته‌اند، بگویند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از گروه‌های آسیب پذیر شرایط جنگی، افراد با محدودیت، معلولین جسمی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن و پزشکی هستند که ترس‌های زیادتری را در این شرایط تجربه می‌کنند، چون فکر می‌کنند که قادر به دفاع از خود نیستند و این نگرانی را دارند که بیماریشان تجدید شود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه پای صحبت آنها بنشینیم و شنونده باشیم و گفتگو را به سمتی هدایت کنیم که دوران سخت خود را بازگو کرده و به آنها این امید را بدهیم که این دوران هم مثل سختی‌های گذشته می‌گذرد، کمک کننده خواهد بود.

این درمانگر گفت: در مورد کودکان می‌توان از طریق بازی و بیان داستان به آنها کمک کرد که احساسات و هیجانات خود را بشناسند و نام گذاری کنند. به عنوان مثال اگر در یک بازی طراحی می‌کنیم که صدای وحشتناک یا متعددی شنیده شده و از کودک که نقش قهرمان داستان را دارد، بخواهیم بگوید این صدا چه بود، چگونه با این صدا کنار آمده و تاب آوری می‌کند، اینها مواردی است که به واسطه آن هیجانات خود را بیان می‌کند. اگر در ادامه یک پایان خوب هم برای آن تعریف کند، می‌تواند به کودک برای کنار آمدن با احساساتش کمک کند.

مفیدی خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که توجه به بعد معنوی و آداب و رسوم آن با هر شکلی که به فرد آرامش می‌دهد، در شرایط جنگی بسیار کمک کننده است. اما باید به یاد داشته باشیم که در این شرایط احساسات دیگران را تحقیر نکنیم، ترس آنها را به تمسخر نگیریم و افراد را زیاد نصیحت نکنیم که نباید بترسند. همچنین نباید خودمان را به شکل یک ابرقهرمان نشان دهیم بنابراین پذیرش احساسات خود و دیگران در این شرایط بسیار موثر است.

مفیدی در مورد انتشار اطلاعات و اخبار در دوران جنگ ادامه داد: در مورد پیگیری اخبار نه آنقدر اصرار بیش از حد داشته باشیم که تمام منابع معتبر و غیر معتبر را جستجو کنیم و نه اینکه کاملا بی‌تفاوت باشیم. بلکه لازم است حد تعادل را در توجه به اخبار حفظ کنیم تا حال بهتری داشته باشیم.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج