ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟
عکس جلد کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟: از اضطراب و گرفتاری تا هوشیاری و اراده

معرفی کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟: از اضطراب و گرفتاری تا هوشیاری و اراده

مشکلات کوچک گاهی در ذهن ما به کوهی بزرگ تبدیل می‌شوند؛ مدام فکر می‌کنیم و اضطراب، زندگی ما را تیره و تار می‌کند. کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟، نوشته‌ی نیک ترنتون، نکات مهم و کاربردی را در خصوص تسلط بر ذهن و رهایی از دام افراط‌اندیشی ارائه می‌دهد. این کتاب در شش فصل تدوین شده و به‌صورت گام‌به‌گام، مفاهیم انتزاعی را از اضطراب گرفته تا هوشیاری و اراده برای ما روشن می‌سازد.

درباره‌ی کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟

نیک ترنتون (Nick Trenton)، نویسنده و سخنران انگیزشی است که در زمینه‌ی روان‌شناسی رفتاری و توسعه‌ی فردی فعالیت می‌کند. مدیریت ذهن و کنترل افکار منفی، از دغدغه‌های اصلی ترنتون است. وی با همین هدف، کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟ (Wait! I Need to Overthink! From Panicked and Trapped to Observant and Intentional) را به رشته‌ی تحریر درآورد. با مطالعه‌ی این کتاب، به سفری مکاشفه‌ای در درون خود کشانده می‌شویم. نویسنده بر این باور است که قدرتمندترین منبع شخصی ما، خود ما هستیم و باید خود را همان‌گونه که هست با تمام نقص‌ها و معایب بپذیریم؛ چراکه کمال‌گرایی نقصی در لباس فضیلت است و افراط‌اندیشی، اضطراب و اهمال‌کاری را به همراه می‌آورد.

فصل اول کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟، نکاتی را در خصوص تسلط بر احساسات ارائه می‌دهد. به باور نیک ترنتون، نخستین وظیفه‌ی ما این است که تجربه‌ی خود را درک کنیم، نامی مناسب روی آن بگذاریم و واکنش درست را نسبت به آن تجربه بشناسیم. برای مثال وقتی می‌گوییم «من خیلی نگران هستم.»، باید بدانیم این نگرانی به چه معنی است؟ آیا بی‌قرار شده‌ایم، دلخور یا آزرده‌خاطر هستیم و یا خشم و نفرت درون ما را کدر کرده است؟ برچسب‌گذاری روی احساسات، باعث می‌شود که بی‌درنگ از پردازش آن احساس خودداری کنیم و این راهکاری عالی برای رهایی از نشخوار فکری است.

طبیعی است که گاهی در اضطراب و افراط‌اندیشی غرق شویم. همه‌ی ما گاهی حس می‌کنیم که ذهن ما بیش از حد شلوغ است. مانند بازاری پرازدحام که از هر سمت آن صدایی به گوش می‌رسد. شفاف‌سازی، عنوان فصل دوم کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟ است. نیک ترنتون در این فصل از کتاب خود، راهکارهایی را برای شفاف‌سازی احساسات و دل‌مشغولی‌ها ارائه داده است. یکی از این راهکارها، آزادنویسی است. آزادنویسی یا تخلیه‌ی زباله‌های ذهنی می‌تواند شامل هر چیزی باشد. از تخلیه‌ی افکار گرفته تا فهرست کارها یا هیجانات، همه چیز را می‌توانیم روی کاغذ بیاوریم و از بار سنگین روی شانه‌ی خود بکاهیم. راهکارهای دیگری مانند نقشه‌برداری اضطراب نیز برای رهایی از افراط‌اندیشی ارائه شده است.

نیک ترنتون خوانندگان خود را به واقع‌بینی دعوت می‌کند و بر این باور است که با بررسی واقعیت‌ها و تکیه بر آن‌ها می‌توانیم اضطراب را کاهش دهیم. برای انجام این کار، فقط کافی است که بر حواس پنج‌گانه‌ی خود متکی باشیم و به لحظه‌ی حال متصل شویم. در فصل چهارم کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟ نیز نکات مهمی درباره‌ی توجه، یعنی همان قدرتمندترین منبع شخصی بی‌چون‌وچرای انسان ارائه شده است. نیک ترنتون، توجه آگاهانه در لحظه را به‌عنوان ارزشمندترین دارایی ما معرفی کرده و تمارینی را برای نظاره‌گر بودن در این فصل از کتاب خود ارائه می‌دهد.

وابی‌سابی یک مفهوم زیبایی‌شناسی ژاپنی است که بر پذیرش ناپایداری، نقص و سادگی تأکید دارد. این اصطلاح ساده که ریشه در تائوئیسم و آیین ذن بودیسم دارد، ذهنیتی را می‌پرورد که بتوانیم واقعیت را همان‌طورکه هست بپذیریم؛ به دور از کمال‌گرایی و افراط‌اندیشی! به باور نیک ترنتون، هر نقص، سکون و زیبایی را با خود به همراه دارد. این مفهوم از ما می‌خواهد که از تحلیل دیوانه‌وار امور دست برداریم و شجاعانه با این واقعیت مواجه شویم که زندگی ما در همین لحظه و در همین مکان جریان دارد. زندگی با وجود تمام نقص‌ها و ناکامی‌هایش، زندگی است. فقط و فقط با پذیرش و رضایت از لحظه‌ی حال خود می‌توانیم از هیاهوی ذهنی فاصله بگیریم و به آرامش برسیم.

کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟ توسط فاطمه سوادپور به فارسی برگردانده شده و انتشارات یوشیتا، آن را چاپ و منتشر کرده است.

کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید ذهن شلوغ و پرازدحام خود را آرام کنید و اضطراب خود را کاهش دهید، این کتاب مناسب شما است. دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی و علاقه‌مندان به مباحث خودسازی و مدیریت ذهن، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب چطور نشخوار فکری را متوقف کنیم؟: از اضطراب و گرفتاری تا هوشیاری و اراده می‌خوانیم

یک راه عالی برای کنترل افراط‌اندیشی این است که سازماندهی شوید و یاد بگیرید ذهن خود را عادت دهید به‌جای کار کردن علیه شما، به نفع‌تان کار کند؛ زیرا ترسیم یک مرز روشن بین «تفکر مفید» و «تفکر مضر» ممکن است بسیار دشوار باشد. نگرانی و افراط‌اندیشی می‌تواند اعتیادآور باشد. این کار به‌ویژه دشوار است؛ زیرا تنها راهی که می‌توانید چنین تفاوتی را دریابید این است که کمی بیشتر فکر کنید.

کمی شبیه اعتیاد به غذاست. غذا خوردن به‌خودی‌خود یک رفتار سالم و طبیعی است؛ همچنین برای بقای شما حیاتی است؛ بااین‌حال، خوردن بیش‌ازحد یا خوراک مضر، می‌تواند ناسالم و غیرعادی شود. خوردن غذای ناسالم می‌تواند بقای شما را به‌طور جدی تضعیف کند.

به‌همین‌ترتیب، فکر کردن به‌خودی‌خود مشکلی ندارد. ذهن انسان در سازگاری از قدرت شگفت‌انگیزی برخوردار است و به گونۀ ما اجازه می‌دهد به سطحی از رشد دست یابیم که در میان سایر گونه‌ها بی‌رقیب است. مغز انسان،‌ احتمالاً پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین اندام در جهان شناخته شده است که شاهکارهای خلق، حل مسئله و رشد را ممکن ساخته و به معنای واقعی کلمه، جهان را تغییر داده است.

بااین‌همه، اگر چنین ابزار قدرتمندی به‌اشتباه استفاده ‌شود، بدیهی است که می‌تواند علیه ما عمل کند. فکر کردن «بیش‌ازحد» یا «نادرست» در مقایسه با خوردن غذا به روش ناسالم، عواقب بسیار گسترده‌تری برای زندگی ما دارد. اعتیاد به افراط‌اندیشی می‌تواند بهترین ابزارهای ما، یعنی توانایی تکامل، خلق کردن، تجزیه‌وتحلیل، پیش‌بینی و همۀ توانایی‌های دیگر را در اختیار بگیرد و آنها را علیه ما به کار بندد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
فصل اول: بر احساسات خود مسلط باشید
فصل دوم: شفاف‌سازی
فصل سوم: واقع‌بین شوید
فصل چهارم: حواس‌تان را جمع کنید
فصل پنجم: بی‌حرکت/ساکن باشید
فصل ششم: حرکت روبه‌جلو

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج