ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

اهمیت مهارت حل مسئله در پیشگیری از طلاق

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی : 

قطعا مهم‌ترین انتخاب افراد در زندگی، مقوله ازدواج است که در تمام ابعاد حیات می‌تواند اثرگذار و سرنوشت‌ساز باشد؛ از این رو در ذیل مسئله ازدواج بحث طلاق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلایل مختلف و متعددی برای طلاق وجود دارد و اگر زندگی مشترک بدون اصول و برنامه پیش برود، قطعا بسیاری از ازدواج‌ها حتی اگر به طلاق ختم نشود به سردی عاطفی منجر می‌شود.

خیانت و عدم تعهد خانوادگی، مشکلات و معضلات اقتصادی، اختلافات فرهنگی و سنی، عدم مهارت حل مسئله، بیماری‌های جسمی و روحی طرفین، انتظارات غیرواقع‌گرایانه، اعتیاد، قطع یا کم شدن رابطه عاطفی، ضعف نظام آموزشی و سیستمی در آموزش‌های پیش از ازدواج و تفاوت‌های شخصیتی زیاد از جمله دلایل اصلی طلاق است.

از این میان نداشتن مهارت حل مسئله شاید در زمره چند دلیل اول و اصلی طلاق قرار بگیرد. این مهارت از دوران نوجوانی در افراد شکل می‌گیرد و چنانچه هر کدام از زوجین این مهارت را نداشته باشند، مقوله ازدواج و زندگی مشترک با مشکلات فراوانی همراه می‌شود.

ترومای طلاق بیش‌ترین آسیب روانی را به فرد می‌زند

امیررضا خرم‌روز، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در همین زمینه با تاکید بر اهمیت مقوله ازدواج و اهمیت مهارت حل مساله در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مقوله ازدواج از مهم‌ترین مسائل در زندگی است که روی همه ابعاد زندگی افراد تاثیر می‌گذارد لذا لازم است تا در انتخاب شریک زندگی نهایت دقت خود را به کار ببریم چرا که در صورت شکست با تروماهای پس از آن مواجه می‌شویم و ترومای طلاق بعد از ترومای فوت عزیزان قطعا بیش‌ترین آسیب روانی را به فرد خواهد زد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در خصوص لزوم اهمیت مسئولیت‌پذیری در زند گی مشترک، تصریح کرد: برای ازدواج ابتدا باید آمادگی پذیرش مسئولیت را در خود تقویت نماییم و مطمئن شویم آیا فرد مقابل معیارهای یک زندگی مشترک را دارد یا خیر، در واقع اگر ازدواج ما با فردی باشد که با معیارهای ما منطبق نیست یا یک ازدواج سنتی بدون شناختِ لازم داشته باشیم و یا حتی خودمان انتخاب کرده باشیم اما این انتخاب بر اساس هیجان شکل گرفته باشد؛ در این صورت دیگر توانایی حل مسئله مطرح نیست و زندگی با شکست مواجه می‌شود و نکته‌ای که در این جا مهم است اهمیت شناخت قبل از ازدواج است.

وی درباره چرایی عدم تفاهم طرفین در ازدواج اظهار کرد: وقتی بدون شناخت کافی ازدواج می‌کنیم عدم تفاهم در ازدواج پیش می‌آید. در اصل هیچ دو شخصی نمی‌توانند مثل هم باشند؛ اما چیزی که برای ازدواج لازم است این است که افراد بتوانند عیب‌ها و نقص‌های هم‌دیگر را بپذیرند و در جهت رشد هم قدم بردارند تا زندگی پا بگیرد.

 این مشاور خانواده با بیان اینکه وقتی بین زوجین علاقه‌ای وجود نداشته باشد مهارت حل مسئله نیز به کار نخواهد آمد، گفت: همه این موارد به شناخت زوجین از همدیگر و پذیرش‌شان نسبت به یکدیگر و سپس مهارت حل مسئله مربوط می‌شود.

 اهمیت یادگیری مهارت حل مسئله قبل از ازدواج

این پژوهشگر ادامه داد: یادگیری مهارت حل مسئله در قبل از ازدواج بسیار مهم است چون برخی افراد این مهارت‌ها را بلد نیستند و برخی ذهنیت‌شان درباره ازدواج متفاوت است؛ بهترین زمان برای یادگیری مهارت حل مسئله در ازدواج، زمان ورود به دانشگاه است و بهتر است در دروس دانشگاهی نیز به این مهارت‌ها پرداخته شود.

خرم‌روز توضیح داد: در اصل جنس مرد و زن متفاوت است، مثلا زنان از جزء به کل نگاه می‌کنند و مردان از کل به جزء و نداستن و بلدنبودن زن و مرد از یک‌دیگر می‌تواند سبب بروز مشکل در زندگی مشترک شود ولی یادگیری مهارت زن بودن و مرد بودن می‌تواند در پذیرش همدیگر در زندگی مشترک کمک کننده باشد.

این نوروتراپیست همچنین گفت: اگر بین زوجین علاقه و تفاهم و پذیرشی باشد، درونگرایی یا برونگرایی خودش را در این مسیر نشان نمی‌دهد و نمی‌توان گفت چون یک فرد درونگرا است و کم‌تر صحبت می‌کند، نمی‌تواند از پس زندگی بربیاید و چنین شخصی، شخصی منزوی است، بلکه با داشتن چنین ویژگی‌ای هم می‌توان از پس زندگی برآمد و موفق عمل کرد.

وی با اشاره به یک سری  اختلالات شخصیتی از جمله اختلالات پارانوئید و اختلال شخصیت مرزی، ادامه داد: قطعا تراپیست‌ها نمی‌توانند ازدواج کردن با این افراد را پیشنهاد بدهند چون زندگی‌ها  و ازدواج‌ها ممکن است با دردسر و مشکل همراه بشوند؛ در کتاب عشق ویرانگر این اختلالات شخصیتی همراه با نمونه‌هایی مطرح شده است. مثلا شخصیت‌های مرزی ممکن است خود را عاشق و شیدای طرف مقابل نشان دهند ولی پس از ورود به زندگی دائما حالات نوسان خلقی ایجاد بشود و چه بسا در اغلب این شخصیت‌ها، خیانت کردن و خلاف جهت آب شناکردن وجود دارد.

این مشاور خانواده در خصوص نقش و اهمیت متولیان آموزش‌دهی مهارت‌های زندگی در جامعه، اظهار کرد: مهارت حل مسئله از مهارت‌هایی است که رسانه‌ها بسیار می‌توانند در آموزش آن نقش ایفا کنند، همچنین شهرداری‌ها و از همه مهم‌تر دولت بهتر است برای چنین مواردی برنامه داشته باشد تا نهایتا در سطح جامعه ازدواج‌هایی رخ دهد که کمتر منجر به شکست شود.

اکثر طلاق‌ها در دوران عقد و ۱۰ سال اول زندگی رخ می‌دهد

این پژوهشگر خانواده با بیان این که اکثر طلاق‌ها در دوران عقد و ۱۰ سال اول زندگی رخ می‌دهد، بیان کرد: همه ما باید در زندگی چرخه اولویت‌بندی داشته باشیم که در آن ابتدا خود، همسر، فرزندان، خانواده و سپس دوستان را اولویت قرار دهیم و فقط در این صورت است که می‌توانیم در جریان زندگی با اطمینان و رضایت‌بخش قدم برداریم.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با تاکید بر اهمیت مشاوره‌های قبل از ازدواج در شناخت طرفین از یکدیگر و کاهش طلاق، خاطرنشان کرد: مشاوره پیش از ازدواج به همه افراد توصیه می‌شود. همه افراد در روابطشان می‌خواهند بهترین تصویر را از خود ارائه دهند که تراپیست‌ها در این زمینه می‌توانند افراد را به شناخت بهتر از خود و شناخت از طرفین برسانند و در نهایت خود افراد باید به این درک برسند که مشاوره پیش از ازدواج تا چه اندازه ضروری است چون هر فردی با یک فرهنگ و یک اساس در خانواده‌ای خاص و متفاوت از دیگران رشد پیدا کرده است و هر اختلاف‌نظری می‌تواند در صورتی که مدیریت نشود در زندگی ایجاد مشکل بکند.

خرم‌روز در پایان با بیان این که پایین بودن آمار ازدواج بهتر از بالا رفتن آن در صورت افزایش طلاق‌هاست، تصریح کرد: در مشاوره‌های قبل از ازدواج مباحثی مثل شناخت بلوغ اقتصادی و بلوغ جنسی و برخی اشتراک‌نظرها، علایق و سلایق و موارد اختلاف بررسی می‌شود که در مجموع امیدوارم آگاهی مردم در زمینه ازدواج بالا برود چرا که مهم این است که ازدواج آگاهانه داشته باشیم و نه این که فقط آمار ازدواج را بالا ببریم چون پایین بودن آمار ازدواج بهتر از بالارفتن آن در صورت ختم شدن به طلاق است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج