ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

نویسندگی خلاق کودک، پلی برای پرورش خلاقیت و مهارت‌های آینده اوست

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی : 

یک نویسنده و فعال حوزه کودک با تأکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های خلاقیت و تقویت عزت نفس در کودکان، گفت: نویسندگی خلاق نه تنها به پرورش مهارت‌های نوشتاری کمک می‌کند، بلکه نقش کلیدی در افزایش اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات و آمادگی کودکان برای مواجهه با چالش‌های آینده دارد.

علی شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مسئله نویسندگی خلاق کودکان امروزه به عنوان یک دغدغه جدی مطرح شده است، اظهار کرد: ما در حوزه ادبیات داستانی به ‌ویژه ادبیات کودک نسبت به سایر کشورهای دنیا چند پله عقب هستیم، اما درحال حاضر با تلاش‌های فردی و گروه‌هایی که در این حیطه مشغول فعالیت هستند شاهد رشد روزمره ادبیات کودک و نویسندگی خلاق برای آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش رسمی کشور دچار ضعف‌هایی است، اضافه کرد: ضمن احترام برای افرادی که به عنوان معلم در مدارس حضور دارند، تعداد زیادی از معلمان و دبیران دارای صلاحیت کافی برای تدریس نیستند. با توجه به اینکه فعالیت در حوزه کودکان کاملا به علاقه شخصی فرد بر می‌گردد که در صورت وجود انگیزه و رغبت کافی برای ادامه این مسیر، تاثیرگذاری آن بر کودکان پس از مدتی نمایان خواهد شد.

شیرازی ادامه داد: خلاف این موضوع در مدارس اتفاق می‌افتد و اگر چنانچه کسی با روش‌های خلاقانه قصد آموزش داشته باشد، ممکن است با واکنش‌های منفی مواجه شود به همین خاطر مجبور هستند که با استفاده از روش‌های قدیمی و کلیشه‌ای مطالب درسی را به دانش‌آموزان منتقل کنند. با گذشت زمان بهره‌گیری از این شیوه‌های مرسوم و نادرست در آموزش پاسخگوی نسل جدید نخواهد بود و تنها سردرگمی بچه‌ها و خانواده‌هایشان را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که موضوع تربیت مهارت‌های نویسندگی کودکان از سوی خانواده‌ها به صورت یک نیاز مطرح نشود، جامعه متوجه اهمیت این جریان نمی‌شود. پژوهش‌های فعلی نشان می‌دهد که در آینده بسیاری از مشاغل در دنیا حذف خواهند شد و تنها مشاغلی باقی خواهند ماند که به خلاقیت و روابط موثر با دیگران احتیاج داشته باشند. والدین به صورت غیرمستقیم به این موضوع آگاه شدند و ما در کارگاه‌های نویسندگی خلاق کودک به پرورش مهارت‌هایی همچون تقویت عزت نفس، افزایش اعتماد به نفس، راه‌های درست برقراری ارتباط و افزایش خلاقیت می‌پردازیم که برای خانواده‌ها دارای اولویت است.

این نویسنده در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات آثار ادبی، گفت: در زمان گذشته بعضی از واحدهای مرتبط با ریاضی و آمار در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد که با رشته‌های علوم انسانی که افراد در آن تحصیل می‌کردند سنخیتی نداشت، اما امروزه با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به پاسخ نهایی می‌رسیم. چیزی که افراد زیادی نسبت به آن هشدار دادند و جایگزین افراد زیادی خواهند شد، اما نکته حائز اهمیت این است که فعالیت‌هایی که نیازمند خلاقیت هستند از این خطر مصون خواهند ماند، زیرا هوش مصنوعی هنوز به درجه‌ای نرسیده است که هم‌سطح هوش‌، ذکاوت و خلاقیت انسان باشد. البته که استفاده از هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای مجازی به صورت مطلق بد نیست و اگر کاربر سواد استفاده از این ابزار را داشته باشد می‌تواند بدون آسیب فعالیت خود را در سطح مناسبی انجام دهد.

شیرازی اضافه کرد: امروزه در سرتاسر دنیا کتاب‌های کمیک یا داستان مصور که محوریت اصلی آن از تصاویر تشکیل شده است و تمرکز کمتری بر روی متن دارد توانسته جایگاه مهمی در ادبیات کودکان به دست بیاورد.

روایت‌سازی کودکان از کتاب‌های بی‌متن، خلاقیت را شکوفا می‌کند

وی ادامه داد: با وجود عقب‌افتادگی ایران در حوزه چاپ و نشر تخصصی ادبیات کودک و نوجوان، بسیاری از بچه‌ها به کمیک علاقه دارند که این کتاب‌ها در چندین چاپ با تیراژ بالا به بازار عرضه می‌شوند. از تکنیک‌های آموزشی که در کلاس‌های نویسندگی خلاق برای کودکان زیر ۶ سال استفاده می‌شود این است که از بچه‌ها خواسته می‌شود که با ورق زدن کتاب‌های مصور که دارای متن کمتری هستند، روایت‌های شخصی خود را فارغ از داستان اصلی خلق کنند بنابراین به عقیده من حذف متن از کتاب لطمه‌ای به داستان نمی‌زند.

این فعال حوزه کودک در خصوص شیوه‌های تدریس کارگاه‌های کودکان گفت: هر مدرس یا تسهیلگری که قصد برگزاری دوره‌های نویسندگی خلاق کودک را دارد باید روش منحصر به فرد خود را برای آموزش پیدا کند که بتواند با کودکان ارتباط بهتری برقرار کند. بعضی از این افراد با استفاده از تجهیزات گوناگون تجربه‌ای ملموس را برای شرکت کنندگان رقم می‌زنند. برخی دیگر با استفاده از روش فرمالیته صدا، میمیک صورت و یا زبان بدن با کودکان ارتباط می‌گیرند. بخش بزرگی از این موضوع به خود مخاطبان باز می‌گردد که در جلسه اول شایسته است بعد از آشنایی و معرفی کودکان مخاطب شناسی کنیم که متناسب با روحیه متفاوت هر فرد با دیگری برخورد مناسب انجام دهیم.

شیرازی عنوان کرد: در برخی از جلسات روانشناسی مراجعه‌کنندگان بزرگسال به نوشتن توصیه می‌شوند که در کلاس‌های کودکان به صورت غیرمستقیم بسیاری از مهارت‌های روزمره زندگی را به آنان یاد می‌دهیم. برخی از مشکلات آن‌ها در این دوران به صورت قصه برای کودکان تعریف می‌شود که در کنار پذیرش مشکلات، روش‌های حل مسئله نیز یاد داده می‌شوند.

دوره‌های قصه‌گویی، دروازه‌ای برای آموزش نویسندگی خلاق به کودکان

وی ادامه داد: اگر فردی به حوزه تدریس نویسندگی خلاق کودک علاقه‌مند است می‌تواند با شرکت در دوره‌های آموزش تخصصی نهادهای غیردولتی مثل دوره ویژه قصه‌گویی موارد مربوط و لازمه را فرا گیرد تا بتواند به عنوان تسهیلگر کودک فعالیت کند. بسیاری از موسسه‌های خصوصی فرهنگی و هنری و یا حتی نویسندگان و تصویرگران با اعلام و نشر فراخوان به برگزاری‌های دوره‌های مجازی یا حضوری می‌پردازند.

این مدرس نویسندگی خلاق کودک در پاسخ به این سوال که کودکان برای شرکت در این دوره‌ها نیازمند چه ویژگی‌هایی هستند، اظهار کرد: کودکان زیر ۷ سال که دارای روحیه‌ای درون‌گرا یا اعتماد به‌نفس پایین هستند، معمولاً این ویژگی‌ها را در روند شکل‌گیری شخصیت خود کسب کرده‌اند. در گام نخست توصیه ما به والدین این است که برای تغییر این ویژگی‌ها عجله نکنند و به روند تدریجی رشد فرزندشان اعتماد داشته باشند. برخی از شرکت‌کنندگان در کارگاه نویسندگی کودکانی هستند که در جمع خانواده بدون خجالت صحبت می‌کنند، اما در حضور افراد ناآشنا کاملاً سکوت می‌کنند. خبر امیدوارکننده این است که چنین کودکانی، پس از گذراندن چند جلسه از این کارگاه و برقراری ارتباط با سایر همسالان، به‌ تدریج بر این چالش غلبه می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل رایج در میان برخی کودکان «فوبیای جدایی از خانواده» است. در این زمینه نیز با بهره‌گیری از تجربه‌های پیشین و استفاده از کتاب «دستی که بوسه می‌زنند»، به بچه‌ها کمک می‌کنیم تا با احساس جدایی از والدین کنار بیایند و این مرحله را با آرامش پشت سر بگذارند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج