ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

افسردگی خندان، اختلالی با چهره‌ای فریبنده

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - آذربایجان شرقی :

افسردگی پنهان یا همان افسردگی خندان گونه‌ای از اختلال افسردگی است که با ویژگی‌هایی چون حفظ عملکرد ظاهری، ابراز هیجانات مثبت در جمع و پنهان‌سازی علائم منفی همراه است. این وضعیت، با وجود نبود نشانه‌های کلاسیک مانند کناره‌گیری اجتماعی آشکار، در عمق خود شامل خلق افسرده، کاهش انگیزش، اختلالات خواب و اشتها و احساس بی‌ارزشی می‌شود.

مطالعات روان‌پزشکی نشان می‌دهد این نوع افسردگی به دلیل دشواری در شناسایی، با تأخیر در درمان همراه بوده و خطر بروز پیامدهای شدید از جمله خودکشی را افزایش می‌دهد. رویکردهای نوین درمانی بر غربالگری فعال، گفت‌وگوی بدون قضاوت و مداخلات چندبُعدی روان‌درمانی و دارودرمانی تأکید دارند تا از پیامدهای خاموش و تدریجی این اختلال پیشگیری شود.

افسردگی پنهان، چهره‌ای متفاوت از غم

یک متخصص روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا به پدیده افسردگی پنهان(افسردگی خندان) اشاره کرد و گفت: این نوع افسردگی برخلاف تصور عموم، با غم و اندوه آشکار همراه نیست، بلکه در قالب رفتارهایی مثل پرخاشگری، کمال‌گرایی افراطی و شوخی‌های بیش از حد نمایان می‌شود.

ابوالفضل محمدیان با اشاره به دوران حساس نوجوانی، اظهار کرد: نوجوانی دوره‌ای پر از تغییرات است و در این میان، برخی نوجوانان دچار افسردگی می‌شوند که تشخیص آن بسیار دشوار است. این نوع افسردگی، که در گذشته با عنوان «افسردگی پنهان» شناخته می‌شد، در حال حاضر بیشتر با عنوان «افسردگی با تظاهرات متفاوت» مطرح است. در این حالت، نوجوان به جای گریه و غمگینی، ممکن است در ظاهر شاد، موفق و پرانرژی به نظر برسد، اما در درون با رنج‌های عمیق عاطفی دست و پنجه نرم می‌کند.

این روانشناس افزود: والدین و معلمان باید بدانند که افسردگی در نوجوانان همیشه با صورت غمگین همراه نیست. گاهی اوقات، زنگ خطرها در رفتارهایی مثل پرخاشگری و تحریک‌پذیری خود را نشان می‌دهند. نوجوانی که زود از کوره در می‌رود، لجبازی می‌کند یا انفجارهای هیجانی دارد، ممکن است در حال تجربه افسردگی باشد در حقیقت، این پرخاشگری نتیجه همان تحریک‌پذیری درونی است.

مکانیسم‌های دفاعی نوجوانان در پنهان‌سازی رنج

وی گفت: تلاش افراطی برای کمال‌گرایی و موفقیت‌های درسی یا ورزشی می‌تواند راهی برای فرار از احساس پوچی و بی‌ارزشی باشد. ماسک خنده دائمی و شوخی‌های بیش از حد، مکانیسم دفاعی برای پنهان کردن رنج‌های درونی است.

وی ادامه داد: علائم جسمانی نامشخص مانند سردرد، دل‌درد و خستگی دائمی نیز از دیگر نشانه‌هایی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

محمدیان در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث بروز این نوع افسردگی می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل، فشارهای اجتماعی و خانوادگی است. انتظارات بیش از حد والدین، رقابت‌های شدید درسی و مقایسه شدن در فضای مجازی، نوجوان را مجبور می‌کند تا تصویری بی‌نقص از خود ارائه دهد. 

وی اظهار کرد: در خانواده‌هایی که امکان بیان احساسات آزادانه وجود ندارد و رابطه‌ای کیفی میان والدین و نوجوان شکل نگرفته، نوجوان یاد می‌گیرد که باید رنج خود را سرکوب کند. از دیدگاه روان‌شناسی، این افراد با استفاده از مکانیسم‌هایی مثل انکار و جبران افراطی، سعی در حفظ تعادل روانی خود دارند.

این روانشناس به راهکارهای مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین قدم، آموزش و آگاهی‌بخشی به والدین، معلمان و مشاوران است آنها باید بتوانند به جای ظاهر شاد، به تغییرات رفتاری و جسمی نوجوان توجه کنند. قدم بعدی، ایجاد فضای امن در خانه و مدرسه است تا نوجوان بدون ترس از قضاوت، دیده و شنیده شود.

محمدیان افزود: در موارد شدید، مراجعه به روان‌درمانگر ضروری است روان‌درمانی و گروه درمانی می‌تواند به نوجوان کمک کند تا با ریشه‌های اصلی رنج خود روبه‌رو شود. کاهش فشارهای غیرمنطقی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای لذت بردن از زندگی بدون نیاز به رقابت، می‌تواند نقش بزرگی در بهبود وضعیت روحی نوجوان داشته باشد.

یک متخصص روانشناسی دیگر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در نوجوانان، سبک‌های تربیتی نیز می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی باشد، گفت: تأکید بیش از حد بر کمال‌گرایی از جمله عواملی است که می‌تواند نوجوان را در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد. 

روح اله سید مهدوی اقدم ادامه داد: عوامل زیستی و ژنتیکی نیز نقش مهمی در بروز این اختلال دارند. خانواده‌ای که سابقه این اختلال را دارند، معمولاً فرزندان آسیب‌پذیرتری در برابر افسردگی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تجربه رویدادهای آسیب‌زا (تروما) در دوران زندگی، یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به افسردگی است، گفت: هر چه تعداد این تجارب بیشتر باشد، احتمال بروز افسردگی نیز افزایش می‌یابد. 

مهدوی اقدم خاطر نشان کرد: اختلال افسردگی عمدتاً با دو نشانه اساسی کاهش لذت از فعالیت‌ها و خلق پایین شناخته می‌شود سایر علائم شامل بی‌قراری، نشخوار فکری، خستگی مزمن، افکار خودکشی، بی‌توجهی به ظاهر، انزواطلبی، تغییر اشتها و اختلال در خواب هستند.

این روانشناس با بیان اینکه در نوجوانان، نشانه‌های افسردگی متفاوت ظاهر می‌شود، افزود: گاهی افسردگی در آن‌ها با اضطراب، پرخاشگری یا رفتارهای انفجاری همراه است. به‌هم‌ریختگی برنامه زیستی بدن، مانند اختلال در خواب، تغذیه و فعالیت‌های روزانه نیز می‌تواند در بروز یا تشدید این اختلال نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان اینکه این اختلال ممکن است با تنش‌های عضلانی و علائم اضطرابی همراه باشد، یادآور شد: برای تشخیص افسردگی، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک ضروری است. متخصصان با استفاده از ملاک‌های تشخیصی و ابزارهای سنجش شدت اختلال، روند درمان را آغاز می‌کنند. 

مهدوی اقدم به درمان افسردگی اشاره کرد و افزود: درمان‌های روانشناختی خط اول درمان را تشکیل می‌دهند و در موارد شدید درمان دارویی پیشنهاد می‌شود.

این روانشناس بیان کرد: وجود افکار خودکشی از جدی‌ترین نشانه‌های افسردگی است و باید بلافاصله مداخله روان‌پزشکی و روان‌شناختی صورت گیرد. هر نشانه‌ای از افسردگی، به‌ویژه در نوجوانان، باید جدی گرفته شود تا از پیشرفت اختلال و بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

رویکردهای نوین درمانی، از ACT تا افزایش انعطاف‌پذیری شناختی

وی با بیان اینکه درمان افسردگی یک فرایند چندبُعدی است، گفت: اگر علل زیستی و ژنتیکی در بروز اختلال نقش داشته باشد، معمولاً درمان دارویی در اولویت قرار می‌گیرد. اما اگر عوامل محیطی و روانی مؤثر باشد، درمان‌های روان‌شناختی کارآمدتر خواهند بود. به‌ویژه در نوجوانانی که دچار افکار کمال‌گرایانه یا فقدان‌های عاطفی(شکست در روابط رمانتیک) شده‌اند، روان‌درمانی بهترین رویکرد است.

وی ادامه داد: یکی از درمان‌های نوین و مؤثر، درمان‌های موج سوم مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است که بر انعطاف‌پذیری شناختی تأکید دارد. در این رویکردها، فرد می‌آموزد با اختلال خود مواجه شود و نسبت به مسائل محیطی نگاه منعطف‌تری داشته باشد.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج