ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

قلدری همکلاسی در مدرسه را جدی بگیرید/ دانش‌آموز «ابتدایی» باید خودش گلیمش را از آب بیرون بکشد؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :
 

یک روانشناس کودک، ضمن تاکید بر اینکه والدین باید قلدری دانش آموزان دیگر مدرسه با فرزند دبستانی خود را جدی بگیرند، تاکید کرد که قلدری مسئله‌ای است که هم باید از سوی فرزندان به والدین گزارش داده و هم از سوی والدین پیگیری شود.

دکتر نازنین حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گله و شکایت برخی دانش آموزان دبستانی و به ویژه کلاس اولیها نسبت به قلدری همکلاسی‌هایشان در مدرسه و نحوه مواجهه والدین با این امر، اظهار کرد: خیلی اوقات والدین شنونده‌های خوبی برای فرزندان نیستند، برای مثال از فرزند خود می پرسند که «مدرسه چه خبر؟» اما به جواب او گوش نمی دهند و با فرزند خود زمان نمی‌گذرانند.

وی با تاکید بر اینکه باید از دانش آموز کلاس اولی و ابتدایی درباره اتفاقات مدرسه سوال پرسید و جویای اتفاقات شد، خطاب به والدین توضیح داد: از دانش آموز ابتدایی خود بپرسید «امروز در مدرسه چه اتفاقاتی افتاد و چطور بود؟». باید به حالات بچه‌ها توجه کرد. بچه‌ای که اصطلاحا در خودش فرو می‌رود، کابوس می‌بیند، رفتارهای وسواس گونه از خود نشان می‌دهد و یا وقتی به او می‌گوییم به مدرسه برو بهانه‌هایی نظیر دل درد و... برای نرفتن به مدرسه می‌آورد و یا واضح بیان می کند که نمی خواهم به مدرسه بروم، حتما دلیلی برای این کار خود دارد.

رد نشانه‌ها را بگیرید

این روانشناس کودک با بیان اینکه گاهی مسائل روانشناختی این چنین نشانه‌های جسمانی واقعی نظیر دل درد و حتی تب نیز همراه خود دارد، خطاب به والدین افزود: اگر فرزند شما درباره اتفاقات مدرسه صحبت نمی‌کند اما تمایلی به رفتن به مدرسه ندارد و نشانه‌های یاد شده را در او می بینید، حتما باید رد این نشانه‌ها را بگیرید تا متوجه شوید دقیقا چه اتفاقی در مدرسه رخ داده است. شاید یکی از دانش‌آموزان فرزند شما را در مدرسه اذیت می کند، یا فرزند شما مهارت بازی کردن یا دوست‌یابی در مدرسه ندارد و یا نمی‌تواند با هم کلاسی‌ها ارتباط بگیرد و از این رو آنها او را در بازی با خود راه نمی‌دهند. حتی ممکن است از طرف مدرسه و با معلمان مشکل خاصی داشته باشد از این رو حتما باید رد این نشانه‌ها را بگیرید.

چرا برخی بچه‌ها درباره قلدری صحبت نمی‌کنند؟

به گفته حبیبی خیلی از بچه‌ها ممکن است درباره مسائل خود در مدرسه اعم از قلدری همکلاسی‌ها و... با والدین خود در منزل صحبتی نکنند که این عدم بیان مسائل می تواند نشات گرفته از درونگرا بودن کودک و یا ترس او از بیان مسئله با والدین باشد.

وی ادامه داد: گاهی کودکان می ترسند که اگر مسائل خود را با والدین مطرح کنند از سوی والدین تنبیه یا سرزنش شوند. گاهی نیز می ترسند والدین آنها را مقصر دانسته و با آنها دعوا کنند. در چنین شرایطی لازم است والدین به کودک این اطمینان را دهند که تحت هر شرایطی و هر مسئله‌ای که در مدرسه رخ داده باشد آنها او را مقصر نمی دانند چراکه در بسیاری از مواقع افراد در اتفاقات ناخوشایند رخ داده، نقشی ندارند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه والدین باید شروع کننده صحبت با کودک خود باشند و فضای گفتگو با او را ایجاد کنند، خطاب به والدین توصیه کرد: کنجکاو باشید که دوستان فرزند شما در مدرسه چه افرادی هستند؟. سعی کنید با دوستان مدرسه فرزند خود و با والدین آنها آشنا شوید تا فرزندتان در محیط سالم، دوستان سالمی پیدا کند.

خودت گلیم خودت را از آب بیرون بکش؟

حبیبی در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه مواجهه والدین با قلدری هم کلاسی فرزندشان در مدرسه خاطر نشان کرد: ابتدا باید دید آیا هم کلاسی قلدر فرزند دچار اختلال است و تحت هر شرایطی قلدری انجام می دهد و یا اینکه فرزند ما در برابر پاسخ صحیح به این قلدری ناتوان است؟. این دو مسئله جدا از هم هستند. اگر فرزند ما در برابر این قلدری ناتوان است والدین حتما باید در این امر مداخله کنند. باید مسئله را با مدرسه مطرح کرده و از  سوی دیگر بر روی مهارتهای زندگی، افزایش اعتماد به نفس و دوست یابی و... فرزند نیز کار کنند. اما در شرایطی که فرزند ما توانایی مقابله با این قلدری را دارد اما همکلاسی دچار مشکل است و تحت هر شرایطی قلدری به خرج می دهد باید این مسئله را حتما با مدیر مدرسه مطرح کرد تا از سوی اولیای مدرسه این امر پیگیری و آن کودک درمان شود.

وی در پاسخ به اینکه بعضا والدین اصرار دارند بچه‌ها باید خودشان از پس مشکلات و مسائل مدرسه بر آیند و در برابر این قلدری باید خودشان گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و شکایت آن را نزد والدین نیاورند، تصریح کرد: خیر این مسئله غلط است؛ حتما باید قلدری گزارش و از سوی والدین به آن رسیدگی شود چراکه اگر این بچه از پس خودش بر می آمد که نیاز به گزارش آن نداشت. قلدری موضوعی نیست که فکر کنیم فرزند باید خودش از پس آن بر آید. وقتی کودک شکایت آن را به ما عنوان می‌کند یعنی خودش نتوانسته از پس آن برآید و نیاز به کمک دارد.

 
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج