ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چرا برخی از دانش آموزان در مدرسه و خانه عملکرد رفتاری متفاوتی دارند؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - البرز:

یک گفتاردرمانگر گفت: کودکانی که در محیط آموزشی برای درک و دریافت صحیح مطالب و مفاهیم مشکل داشته و یا نیاز به تکرار چندباره موارد دستوری و درسی دارند و در آنها ضعف در حفظ کردن مطالب و درک مسائل ریاضی دیده می‌شود؛ لازم است عملکرد پردازش و ادراک شنیداری، مهارت‌های سطح بالای کلامی، شناختی و کارکردهای اجرایی‌شان بررسی شود.

بهناز رستمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: گاهی در رفتار و سطح عملکردهای تحصیلی و شناختی دانش آموز در محیط مدرسه در مقایسه با محیط خانه یا بالعکس تفاوت وجود دارد. به طوری که با ورود به پایه‌های بعدی ضعف در این عملکردها، در صورت عدم توجه و درمان به یکی از عوامل موثر در بی میلی، رهایی از تحصیل و گاها ایجاد و تشدید اضطراب تبدیل خواهد شد. لذا بر اثر این شرایط خانواده‌ها با چالش‌های متعددی روبرو شده و کیفیت تحصیلی فرزند به یکی از دغدغه‌های والدین تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این دانش آموزان ممکن است در پردازش و ادراک شنیداری، دیکته نویسی، روانخوانی، درک مطلب، گوش دادن و حفظ توجه مشکل داشته و نیاز به زمان بیشتری جهت اتمام تکالیف داشته باشند. از طرفی در این دانش‌آموزان افزایش خطا در امتحانات گروهی به نسبت عملکرد فردی به دلایل مرتبط با آموزش مانند شرایط محیط آموزشی و دلایل فردی مانند سطح عملکردهای ادراکی، شناختی و پردازشی هم اتفاق می افتد. بنابراین لازم است عملکرد پردازش و ادراک شنیداری و نیز سایر مهارت‌های سطح بالای کلامی، شناختی و کارکردهای اجرایی آنها در کنار بررسی سایر عوامل توسط متخصص گفتار و زبان بررسی شود.

این گفتار درمانگر ادامه داد: ارائه این شکایات از سوی والدینی که فرزندشان هرکدام از علایم نظیر نقص توجه و بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اختلال طیف اتیسم، انواع اختلالات روانشناختی به ویژه اضطراب و سابقه اختلالات مرتبط با تاخیر کلامی و رشدی را داشته‌اند، به مراتب بیشتر است. اما در مواردی که عملکرد کودکان در محیط خانه نسبت به مدرسه ضعیف‌تر است، باید پس از ارزیابی دقیق کودک از لحاظ شناختی، حسی، حرکتی، کلامی و شرایط محیط خانه نیز بررسی شود.

وی افزود: تحقیقات نشان داده تفاوت عملکرد آموزشی و تحصیلی دانش آموزان در خانه و مدرسه می‌تواند ناشی از ضعف در کارکردهای اجرایی مغز به همراه عوامل شناختی، روانشناختی و آموزشی هم باشد. کارکردهای اجرایی مغز شامل مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی و ادراکی است که به دانش آموز در درک مفاهیم انتزاعی و پیچیده، خودکنترلی و مهار کلامی، حرکتی، هیجانی و رفتاری کمک می کند. همچنین این کارکردها در برنامه ریزی کردن، حل مسئله، انعطاف پذیری، حافظه فعال، حفظ توجه در محیط‌های شلوغ، یادگیری و مدیریت روابط دانش آموزموثر است.

رستمی اظهار کرد: در نظر داشته باشیم که محیط مدرسه، از لحاظ هر نوع محرک دیداری، شنیداری، چالش‌های آموزشی و قوانین با محیط خانه کاملا متفاوت بوده و تمامی این موارد می‌تواند یکی از علل موثر در تشدید تفاوت عملکرد فرزندان به حساب آید. به طور مثال در محیط خانه شاهد این مورد هستیم که زمان و ترتیب مشخصی برای اجرای تکالیف، استراحت، بازی، و سایر برنامه ریزی ها در نظر گرفته نمی‌شود. درنتیجه تغییر، بی نظمی و بی ثباتی در اجرای برنامه‌های این کودکان بسیار شایع است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قانونمندی، تحمل محیط آموزشی، تعامل و مدیریت روابط با همکلاسی‌ها، دریافت و یادگیری مباحث آموزشی، حفظ توجه، مهار و خودکنترلی، گوش دادن فعال، شرکت در فعالیت‌های گروهی، ارائه به موقع تکالیف در محیط شلوغ مدرسه در تمامی دانش آموزان یکسان نیست. چون ممکن است تمامی این موارد مرتبط با مهارت‌های سطح بالای ادراکی شناختی بوده و لازم است در صورت وجود مشکل، سطح ادراک، مهارت‌های کلامی و کارکردهای اجرایی دانش آموزان به صورت تخصصی توسط آسیب شناس گفتار و زبان و یا تیم توانبخشی( کاردرمانگر ) بررسی شود.

 وی بیان کرد: همچنین توانایی حفظ مطالب درسی، انجام تکالیف ، انعطاف پذیری، بیان شفاهی، رعایت نوبت، کنترل هیجانات به ویژه خنده، تنظیم ساعت خواب و بیداری و به طور کلی توانایی برنامه ریزی و داشتن احساس مسئولیت مواردی هستند که مرتبط با مهارت‌های سطح بالای قشری مغزی است که ممکن است در برخی به دلایل مختلف تکامل نیافته یا تقویت نشده باشد، در نتیجه ضعف یا فقدان عملکرد در مهارت‌های مذکور می‌تواند منجر به مسائل متعددی برای دانش آموز در خانه، مدرسه و سایر محیط‌های اجتماعی شود.

این متخصص بلع، گفتار و زبان ادامه داد: توانایی تطابق با محیط آموزشی، تحمل و تطابق با محرک های دیداری، تحمل صندلی، نحوه صحیح نشستن، نحوه صحیح در دست گرفتن مداد و .. مواردی هستند که برخی از دانش آموزان در آن ضعف داشته که این ضعف ممکن است در محیط خانه و مدرسه به صورت متفاوتی از توانایی یا عدم توانایی نمود پیدا کند. لذا لازم است فرد از لحاظ عملکرد حسی و هماهنگی‌های حرکتی هم ارزیابی شود. در کودکانی که بیش حسی، کم حسی و یا سایر مشکلات حسی را دارند، علایم و رفتارها متفاوت بوده و لازم است با متخصص کاردرمانی در این زمینه مشورت گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: والدین می‌توانند با یک برنامه مشخص روزانه و دادن مسئولیت، توجه به مهارت‌های خودیاری و استقلال فرزند، مدیریت اضطراب، تقویت ارتباط بین والد – فرزند و افزایش مهارت‌های فرزندپروری خود در تسهیل رشد و کمک به حل مشکلات فرزندانشان تاثیرگذار باشند. والدین می‌توانند در این خصوص از متخصصین روانشناسی هم بهره ببرند.

وی افزود: از آنجایی که گزارش‌های والدین و مدرسه در این زمینه مشابه و ثابت نیست، لازم است فرزندان به طور جامع ارزیابی شوند تا علل احتمالی این موارد شناسایی و تا حد امکان کنترل شوند و متناسب با آن راهکار و ارجاع به موقع در نظر گرفته شود. همچنین لازم است آموزگاران و اولیای مدرسه نیز با آگاهی کافی در ارجاع مناسب و به موقع دانش آموزان دقت نظر کافی داشته باشند تا با شناسایی و درمان در زمان مناسب از این منظر خانواده و دانش آموز متحمل کمترین هزینه و آسیب تحصیل و فردی شود.

رستمی اظهار کرد: در نظر داشته باشیم که در سال‌های اخیر به دلیل وجود آموزش‌های آنلاین و تغییرات ناگهانی در شیوه آموزش در کنار تمامی موارد مذکور، بروز تفاوت عملکرد در دانش آموزان چه در پایه های ابتدایی و چه در پایه های تحصیلی بالاتر افزایش یافته است.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:[email protected]
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:[email protected]
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج