ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

کدام ساعت شروع مدرسه با موفقیت بیشتر دانش‌آموزان همراه است؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا - خراسان رضوی : 

محققان دریافتند، شروع دیرتر مدارس، یادگیری و رفاه نوجوانان را بهبود می‌بخشد و با خلق و خوی بهتر، حضور و نمرات بیشتر و تصادفات رانندگی کمتر در بین جوانان مرتبط است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این تغییر ساعت با خواب بیشتر، عملکرد تحصیلی بهتر و فواید بی‌شماری برای سلامت روان و جسم مرتبط است، زیرا خواب، عنصر کلیدی در سلامت جسمی و روانی است و اکثر نوجوانان به اندازه کافی نمی‌خوابند اما اکنون، راه‌حل ساده‌ای در دسترس قرار گرفته شده است.

روانشناسان و دیگر محققان دهه‌ها، شواهدی را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد، شروع دیرتر مدرسه می‌تواند سلامت و رفاه نوجوانان را بهبود ببخشد و همچنین به تعویق انداختن زنگ اول مدارس می‌تواند به خواب معلمان و والدین نیز کمک کند و در نهایت، این شواهد به تغییرات گسترده‌ای در سیاست‌های آموزشی منجر شود.

سایت ریمتلی گزارش کرد، به‌عنوان مثال، آکادمی اطفال آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر اینکه مدارس راهنمایی و دبیرستان نباید زودتر از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شوند، در سال ۲۰۱۹، کالیفرنیا قانونی را تصویب کرد که در سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد و مدارس متوسطه را ملزم به شروع مدارس پس از ساعت ۸:۳۰ صبح کرد. فلوریدا نیز در سال ۲۰۲۳ لایحه مشابهی را تصویب کرد.

طبق گفته آکادمی پزشکی خواب آمریکا، نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال باید ۸تا ۱۰ ساعت در روز بخوابند و تعداد کمی از آنان این ساعات را ثبت کردند. طبق داده‌های نظرسنجی، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، درصد دانش‌آموزان دبیرستانی که خواب کافی نداشتند از ۶۹ درصد به ۷۷ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱ مشخص شد که تقریبا ۷۰ درصد از دانش‌آموزان کلاس نهم و ۸۳.۵ درصد از دانش‌آموزان کلاس دوازدهم، خواب کافی نداشتند.

عوامل زیادی در کم‌خوابی جوانان نقش دارند، ازجمله حجم زیاد تکالیف، فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ فشرده و جذابیت مقاومت‌ناپذیر رسانه‌های اجتماعی که نشان داده است بر خواب نوجوانان تاثیر می‌گذارند. با این حال، بزرگترین عوامل، بیولوژیکی هستند. در دوران بلوغ، جوانان دچار تغییر در ساعت شبانه‌روزی خود می‌شوند. این تغییر باعث می‌شود که نوجوانان تا دیروقت بیدار باشند و به سختی به خواب بروند. عامل دیگر، سیستم هموستاتیک خواب است که ریتم خواب‌آلودگی و بیداری را کنترل می‌کند. هر چه بیشتر بیدار بمانید، فشار برای خوابیدن بیشتر می‌شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در دوران نوجوانی، این فشار برای خوابیدن بیشتر می‌شود و این تاثیرات بیولوژیکی نوجوانان را به خوابیدن بیشتر در صبح سوق می‌دهد. البته حتی خوابیدن تا ظهر در آخر هفته‌ها نیز برای جبران کمبود خوابی که شب به شب در طول هفته جمع شده است، کافی نیست.

تشخیص‌های عصبی و روانشناختی فقط مشکل را پیچیده‌تر می‌کنند. مشکلات خواب، ازجمله دشواری به خواب رفتن یا خواب ماندن، در کودکان مبتلا به اوتیسم و ‌اختلال شناختی رایج است. اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند الگوهای خواب را مختل کنند. با افزایش میزان این بیماری‌ها، تعداد کودکانی که هر روز صبح با چشمانی خواب‌آلود به مدرسه می‌آیند نیز افزایش یافته است. به تعویق انداختن زمان شروع مدرسه تاثیر مستقیمی بر میزان خواب کودکان دارد.  

نتایج تحقیق دیگری نشان داد که زمان‌های شروع دیرتر با حضور بهتر، تاخیر کمتر، خواب‌آلودگی کمتر در کلاس، نمرات بهتر و تصادفات رانندگی کمتر مرتبط است.  سلامت نوجوانان با شروع دیرتر به‌طور قابل‌توجهی بهبود و مصرف موادمخدر، خودکشی و افسردگی نیز کاهش می‌یابد. این مورد، راه‌حل جادویی برای بهبود نمرات آزمون نیست بلکه سیاست بهداشت عمومی است.

 

خواب برای معلمان و والدین

بر اساس نتایج گزارش انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، دانش‌آموزان، تنها کسانی نیستند که از خوابیدن در طول روز سود می‌برند. معلمان نیز از این تغییر بهره می‌برند و این امر زندگی آنان را عمیقا تغییر داده و به آنان اجازه داده است معلم موثرتری باشند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که مدت زمان ناکافی خواب و کیفیت پایین خواب در بین معلمان رایج است.  البته لازم است بدانیم که ساعت شروع مدرسه به تنهایی مشکل کمبود خواب بسیاری از جوانان را حل نمی‌کند و فعالیت‌هایی ازجمله ورزش‌های عصرگاهی و استفاده از تلفن همراه در شب و انجام تکالیف تا دیروقت به کاهش خواب آنان منجر خواهد شد.

سال‌هاست که والدین، مربیان و دانشمندان در مورد زمان ایده‌آل شروع مدرسه نوجوانان بحث می‌کنند. با افزایش شواهد مبنی بر مزایای شروع دیرتر مدرسه، وقت آن رسیده است که در مورد نحوه‌ ساختاردهی آغاز مدرسه برای نوجوانان تجدیدنظر کنیم. نتایج تحقیقات نشان داد که تغییر ساده در برنامه‌ مدرسه می‌تواند تاثیرات عمیقی بر یادگیری، سلامت و رفاه عمومی دانش‌آموزان داشته باشد.

درک چرخه خواب نوجوانان

سایت اینفوپلیز گزارش کرد، برای درک اینکه چرا شروع دیرتر مدرسه می‌تواند یادگیری را افزایش دهد، مهم است. نوجوانان در مقایسه با کودکان و بزرگسالان، دچار تغییر در ساعت بیولوژیکی خود می‌شوند که به‌عنوان «فاز خواب تاخیری» شناخته می‌شود و به این معنی است که بدن آنان به‌طور طبیعی ملاتونین (هورمون مسئول خواب) را در مقایسه با کودکان و بزرگسالان، دیرتر و در عصر تولید می‌کند. در نتیجه، نوجوانان اغلب برای زود خوابیدن مشکل دارند و به‌طور طبیعی صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار می‌شوند.

با این حال، برنامه‌های مرسوم مدرسه با این تغییرات بیولوژیکی همسو نیستند. شروع زودهنگام مدرسه مستلزم آن است که نوجوانان قبل از آماده شدن بدنشان از خواب بیدار شوند که اغلب به کمبود خواب مزمن منجر می‌شود.

تاثیر مثبت بر عملکرد تحصیلی

یکی از دلایل قانع‌کننده برای حمایت از شروع دیرتر مدرسه، بهبود عملکرد تحصیلی است. نتایج تحقیقات نشان دادند، وقتی مدارس زمان شروع خود در صبح را تغییر می‌دهند، نمرات و نتایج آزمون دانش‌آموزان بهبود می‌یابد و به این دلیل است، دانش‌آموزانی که خوب استراحت کرده‌اند، بهتر می‌توانند تمرکز، اطلاعات را حفظ و مطالب جدید را در طول کلاس پردازش کنند.

آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج