ورود | عضویت

** تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است **

پایگاه خبری مشاورنیوز

جدیدترین اخبار، مقالات، همایش و کارگاه های مشاوره و روان شناسی در ایران

MOSHAVERNEWS PSYCHOLOGY & ADVISING NEWS

چگونه با آثار روانی جنگ روبرو شویم؟

به گزارش مشاور نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا :

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: رویدادهای تهدید برانگیز زندگی یا رویدادهای بد، اجتناب ناپذیرند و همه ما در زندگی به شکل‌های مختلفی با چنین تجاربی روبروشده‌ایم. اما پس از مواجهه با رویدادهای ضربه زننده، واکنش‌های روانی افراد بسیار متفاوت است ولی روش‌هایی وجود دارد که از آن طریق می‌توان با ضربه روانی کنارآمد.

دکتر حمید خانی پور در گفت و گو با ایسنا درباره مقابله انعطاف پذیر با ضربه‌های روانی جنگ گفت: ضربه روانی یا تروما در وجه عینی شامل روبروشدن با رویدادهای بالقوه تهدید برانگیز زندگی مانند جنگ، زلزله، سیل، تصادف یا تجربه تروماهایی مانند همه گیری بیماری کرونا و در وجه ذهنی شامل تجربه ترس و احساس تنهایی است.

وی افزود: فرهنگ لغات جدید «وبستر»، تعریفی اختصاصی‌تر از ضربه روانی ارائه و آن را به وجود آمدن زخمی شدید و شوکی هیجانی با اثری بلندمدت تعریف کرده است. بنابراین برای اینکه بگوییم کسی دچار ضربه روانی شده، اولاً باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با تجاربی از جنس رویدادهای بالقوه تهدیدبرانگیز روبرو شده باشد و ثانیاً واکنش روانی همراه با وحشت، ترس و احساس بی‌پناهی و تنهایی را در مواجه با این رویداد تجربه کند.

خانی پور ادامه داد: رویدادهای تهدیدبرانگیز زندگی یا رویدادهای بد، اجتناب ناپذیرند. همه ما در زندگی به شکل‌های مختلفی با چنین تجاربی روبرو شده‌ایم، تجربه تهاجم بیگانگان نیز نمونه‌ای دیگر از این نوع تجارب بالقوه تهدیدبرانگیز است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته ضربه روانی این است که درک و برداشت ما را از معنای زندگی به چالش می‌کشد و در موارد شدیدتر ممکن است باورهایی که درباره خودمان، دنیا و زندگی داشته‌ایم، به کلی مخدوش کنند، زیرا این گونه تجارب به راحتی با سایر تجارب به‌هنجار زندگی در کنار هم قرار نمی‌گیرد و هضم آن دشوارتر است.

این روان شناس عنوان کرد: پس از مواجهه با رویدادهای ضربه زننده، واکنش‌های روانی افراد بسیار متفاوت است. به رغم تمرکز ادبیات پژوهشی آسیب روانی بر روی اختلالات روانی پس از ضربه روانی (مانند اختلال استرس حاد، افسردگی، سوگ طولانی مدت، اختلال استرس پس ضربه‌ای مزمن و اختلال استرس پس ضربه‌ای با شروع دیررس) اما بخش بزرگی از جامعه‌ای که با رویداد تهدیدبرانگیز روبرو می‌شوند، بدون تجربه اختلال، با ضربه روانی کنار می‌آیند.

وی گفت: آمارهای حاصل از مطالعه بر روی داده‌های بزرگ مربوط به بلایا و سوانح نشان داده، پس از تجربه بلایا و سوانح ۱۰ درصد از جامعه علائم مزمن مرتبط با ضربه روانی و ۸.۹ درصد علائم آسیب را به صورت شروع دیررس نشان می‌دهند.

خانی پور افزود: ۲۰ درصد نیز در طی زمان به سطح بهبودی قبل از تجربه ضربه روانی باز می‌گردند، اما ۶۰ درصد افراد نیز تاب آوری نشان داده و علایم جدی مرتبط با ضربه روانی را تجربه نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: نظریه‌های ضربه روانی در روانشناسی بیان می‌کند که رهایی از ضربه روانی و رسیدن به بهبودی نیازمند درگیری آگاهانه و مواجهه قصدمندانه با خاطرات مرتبط با رویداد ضربه زننده است تا به نحوی آن تجربه و خاطرات مرتبط با آن حل و فصل شود.

وی در ادامه گفت: نکته ضمنی این دیدگاه‌ها این است که افراد باید اهداف و مسئولیت‌ها و وظایف معمول زندگی‌شان را حداقل به صورت موقتی رها کنند و برای پردازش و حل و فصل رویداد ضربه زننده زمان صرف کنند. اما از جهتی تمرکز روی ضربه روانی و موضوعات مرتبط با آن تا حدی طاقت فرسا و زمان‌بر است و پرداختن به آنها نیازمند یک رابطه درمانی ایمن است.

 این روانشناس اظهار کرد: به چنین روش‌های درمانی برای غلبه بر ضربه روانی به اصطلاح درمان‌های مواجه سازی گفته می‌شود و لازمه تحقق این روش آن است که فرد بتواند خاطرات مرتبط با ضربه روانی را دوباره در ذهنش تجربه کند و از طریق بازگویی مکرر و نظامند آن خاطرات در جلسه درمان و بین جلسات، به نحوی ساختار حافظه مربوط به ضربه روانی را با سایر ساختارهای حافظه که از خود، دنیا و دیگران دارد، تلفیق کند.

خانی پور ادامه داد: به رغم توافق عمومی بین متخصصین در کارآمد بودن این روش برای حل و فصل خاطرات مرتبط با ضربه روانی، اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که از آن طریق می‌توان با ضربه روانی کنار آمد. به روش‌های مواجهه‌ای متمرکز بر ضربه روانی برای مقابله با ضربه روانی به اصطلاح، مقابله متمرکز بر ضربه روانی گفته می‌شود.

وی گفت: برای مثال «به خودم اجازه می‌دهم تا برخی از هیجان‌های دردناک مرتبط با این رویداد را کامل تجربه کنم، از میزان وظایف و مسولیت‌های اجتماعی معمولم کم می‌کنم، به معنای رویداد استرس‌زا می‌اندیشم، جزییات آن رویداد استرس زا را به خاطر می سپارم.

خانی پور افزود: اما در مقابل روش‌های مقابله دیگری نیز وجود دارد، مانند مشغول کردن خود به امور معمول، حفظ اهداف و برنامه‌های جاری زندگی، دنبال کردن برنامه‌های روزمره، تمرکز خوش بینانه روی آینده و کمک به دیگران که به جای تمرکز بر ضربه روانی، معطوف به جریان زندگی است و از آنها به مقابله پیشرو یاد می‌شود.

وی در ادامه افزود: مقابله انعطاف پذیر به معنای توانایی استفاده از هر دو روش برای مقابله با ضربه روانی است. در ادبیات روانشناسی، به توانایی استفاده انعطاف پذیرانه از سبک‌های مقابله، تاب‌آوری نیز گفته می‌شود. انعطاف پذیری همواره سازگارانه است زیرا بلایا و مصیبت‌های مختلف در زندگی خواسته‌ها و مطالبات متفاوتی را می‌طلبند.

خانی پور بیان کرد: به نظر می‌رسد تاب آوری روانی بیش از یک استثنا، نوعی قاعده کلی در تجربه ما در مواجهه با ضربه روانی است. با توجه به نرخ نسبتا بالای تاب آوری در جامعه‌ای که با ضربه روانی مواجه شده است، به نظر می‌توان بیان کرد این افراد به دلیل انعطاف پذیری در مقابله با ضربه روانی، کمتر دچار علائم مزمن ناشی از ضربه روانی می‌شوند.

این روانشناس تصریح کرد: مطالعاتی که بر روی گروه دارای تاب آوری نسبت به ضربه روانی انجام شده است، نشان داده این افراد به دلیل برخوردار بودن از یک سری از ویژگی‌ها، بیشتر توانایی مقابله انعطاف پذیر را بیشتر دارند.

خانی پور گفت: خودکارآمد دانستن سبک مقابله یکی از این ویژگی‌ها است. خودکارآمدی در مقابله، به معنای برخورداری از انتظار و باوری است مبنی بر اینکه فرد توانایی غلبه بر مشکلات ناشی از ضربه روانی را دارد. خوش بینی یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: خوش بینی به معنی فرار از واقعیت نیست بلکه به معنای باوری قوی مبنی بر این است که اوضاع روزی رو به راه خواهد شد و ما می‌توانیم فارغ از اینکه رویدادی چقدر دشوار و ضربه زننده است، پیامدهای مرتبط با آن رویداد را کنترل و تعادل خود را بازیابیم.

وی افزود. یکی دیگر از ویژگی‌های افرادی که مقابله انعطاف پذیرانه دارند، یک صفت شخصیتی موسوم به سخت رویی است. افرادی که سخت رویی بالایی دارند به دلیل سه ویژگی برجسته، رویداد ضربه زننده را کمتر تهدیدبرانگیز ارزیابی می‌کنند و مقابله منعطف تری از خود نشان می‌دهند.

خانی پور گفت. این سه ویژگی عبارت است از تعهد به یافتن هدفی معنادار در زندگی، باور به اینکه بر روی محیط اطراف و پیامدهای رویدادها می‌توانند اثربگذارند، باور به اینکه می‌توان از جنبه‌های مثبت و منفی زندگی چیزی آموخت.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگری که در افراد تاب آور دارای مقابله منعطفانه وجود دارد، برداشت رویدادها به نفع خود و توجه بیشتر به بازخوردهای مثبت درباره خود برای حفظ عزت نفس است.

این روانشناس با اشاره به اینکه اگرچه گاهی در شرایط عادی زندگی این خودافزایی جنبه منفی دارد، گفت: اما یافته‌های حاصل از مطالعه روی افرادی که بلایا و سوانح را تجربه کرده‌اند، نشان داده این گرایش، سازگاری بهتری پس از ضربه را پیش بینی می‌کند.

وی گفت: در شرایط تهدید و ضربه روانی، گرایش به خود افزایی جلوی خودانتقادیی و اتهام به خود را که ممکن است پیامدهای ضربه روانی را بیشتر کند، می‌گیرد. ویژگی دیگر توانایی استفاده سازگارانه از ابراز و سرکوب هیجان‌ها است. ابراز هیجان یعنی بیان آنچه احساس می‌کنیم، و شاخص مهمی در کنار آمدن با تجارب ضربه زننده و فقدان است.

خانی پور ادامه داد: اما حالت متضاد آن یعنی سرکوب هیجان و نگهداشتن احساسات، نیز مثلا در زمانی که خشمگین هستیم به سازگاری کمک می‌کند. یافته‌های حاصل از مطالعه روی افرادی که با ضربه‌های روانی ناشی از حادثه ۱۱ سپتامبر مواجه شده بودند نشان می‌دهد انعطاف پذیری در ابراز و سرکوب هیجان‌ها یکی از پیش بینی کننده‌های تجربه علائم اختلال استرس پس ضربه‌ای است.

وی ادامه داد: یافته‌های دیگری هم نشان از این دارد که افرادی که در زمان رویداد بالقوه تهدیدبرانگیز زندگی، به صورت متعادل هم به اخبار مرتبط با تهدید حساسیت دارند و هم به اندازه از سرکوب استفاده می‌کنند، مقابله بهتری با رویداد بالقوه تهدیدبرانگیز زندگی دارند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: به صورت کلی افرادی که تاب آوری بالایی نسبت به ضربه روانی دارند، از لحاظ هیجانی، ظرفیت بیشتری برای تجربه هیجان‌ها و فکر کردن به هیجان هایشان پیش از عمل براساس هیجان‌ها دارند.

وی افزود: برخورداری از حمایت اجتماعی، خود تنظیمی و قدرت مناسب برای چاره گشایی و استفاده از روش‌های عملی برای حل مساله پس از رویدادهای بالقوه ضربه زننده از جمله سایر ویژگی‌هایی است که امکان مقابله انعطاف پذیرانه را بالاتر می‌برد.

برچسب ها
آشنایی با روان شناسان
دکتر کیانوش زهراکار
دکترای تخصصی مشاوره
 
عضو هیئت علمی دانشگاه  خوارزمی تهران
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۲
 
پژوهشگر برتر منتخب استان تهران در سال ۱۳۸۸
 
پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه آزاد اسلامشهر در سال ۱۳۸۷
 
پژوهشگر برتر منتخب استان لُرستان در سال ۱۳۸۳
 
دانشجوی برتر منتخب دوره دکتری در سال ۱۳۸۲
 
استاد راهنما و مشاور بیش از 100 پایان نامه تحصیلات تکمیلی
 
 
دکتر امیرهوشنگ مهریار
-سال تولد: 1315 
رتبه علمي: استاد
تحصيلات:  Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشي/ آموزشي/ اجرايي ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسي، سرپرستي
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكي بوستون ـ پژوهشي ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشي/ آموزشي ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهاني ـ پژوهشي ـ مشاور علمي
5. مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي ‌و توسعه تهران ـ پژوهشي/آموزشي/ اجرايي ـ استاد ـ رئيس گروه
 
 دكتر حمزه گنجی
متولد : دوم فروردين‌ماه سال 1321 در هادي‌شهر از بخشهاي شهرستان مرند ب
کارشناسی :رشته زبان فرانسه 1344
کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران  رشته علوم تربیتی
دکتری   : 1351  دانشگاه مون پلیه (فرانسه)
 دکتر محمود ساعتچی

1-ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1344.
2-ليسانس نظامي از دانشكده پياده نظام ارتش (شيراز) در سال 1345.
3-فوق ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه تهران در سال 1347.
4- دكتراي (Ph.D.) روانشناسي از دانشگاه اله آباد (Allahabad University) هندوستان در سال 1353.
5- طي دوره تخصصي راهبردها، فنون و روش هاي عملي كاربردي روانشناسي در برگزاري دوره هاي آموزش مديريت عالي در كالج هنلي (Henly)، انگلستان (لندن) در سال 1357.
پروفسور سعید شاملو،( بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران)
متولد : سال 1308 در ملایر
کارشناسی : دانشگاه جورج واشنگتن
کارشناسی ارشد:  دانشگاه ایالتی واشنگتن
دکتری   :  دانشگاه ایلی نویز در رشته روان نشاسی بالینی 
فوق دکتری  : دانشگاه ایلی نویز در رشته رواندرمانی
 دکتر یوسف کریمی

سال تولد : 1323 
محل تولد : قزوین 
کارشناسی آموزش ابتدائی از دانشگاه ابوریحان بیرونی سابق
کارشناسی ارشد  در رشته روانشناسی تربیتی در سال 1353(1974) از دانشگاه ایالتی بال در ایالت ایندیانا 
دکتری در سال 1356(1977) موفق به اخذ درجه دکتری در رشته روانشناسی تربیتی، از دانشگاه ایالتی فلوریدا
یشان دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آمریکا با سمت مربی رتبه اول هستند.
تالیفات : روانشناسی اجتماعی،نگرش و تغییر نگرش و..

دکتر  بهروز بيرشك
 متولد فروردين۱۳۲۷- تهران
فارغ التحصيل دانشگاه ملى
فوق ليسانس روانشناسى مشاوره - ۱۳۵۳ از دانشكده ايلينوى آمريكا
اخذ مدرك دكترى - ۱۳۵۷ از دانشكده ايلينوى
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران
فعاليت در انستيتو روانپزشكى تهران
راه اندازى بيمارستان روانى حضرت زهرا (س)
دكتر سيمين حسينيان
متولد  : ۱۳۳۱
مرتبه علمي: استادتمام دانشگاه الزهرا
تحصيلات: دكتري
گروه آموزشي:مشاوره
محل تولد: تهران
دكتراي مشاوره ،كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي ارشد مشاوره، كاليفرنيا-لس آنجلس آمريكا
كارشناسي مشاوره ،؛دانشگاه تهران -ايران
دکترشکوه نوابى نژاد
- متولد ۱۳۲۵
- لیسانس زبان و ادبیات انگلیسى
- فوق لیسانس مشاوره [دانشگاه آمریکایى بیروت]
- اخذ مدرک دکترى [دانشگاه ایالتى نبراسکا] رشته روانشناسى مشاوره
- استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم
- مدیر گروه مشاوره همان دانشگاه 
- عضو هیأت امناى دانشگاه 
زندگینامه بزرگان روان شناسی / مشاور نیوز
دکتر محمود گلزاری
 سال تولد : ۱۳۲۸ 
محل تولد :  شهر سیرجان در استان کرمان 
تحصیلات:
کارشناسی: رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی‌ارشد: رشته روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
پایان نامه: ساخت و اعتبار یابی مقیاس افسردگی کودکان (CDS). 
دکتری: روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
معرفی بزرگان روان شناسی و مشاوره / مشاور نیوز

دکتر علی دلاور 
در سال 1320
محل تولد : خرم آباد 
در سال 1358مدرک دکتری خود را در دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روش‌های تحقیق و آمار اخذ نمودند
 مرتبه علمی : استادی
 تعداد 137 عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارائه و تعداد 19 عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف نموده‌اند.
دکتر  علی محمد  نظری
مرتبه علمی:دانشیار( گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی )
آدرس پست الکترونيک:Nazari@khu.ac.ir
صفحه اينترنت شخصی:http://cvs.khu.ac.ir/fa/nazari.htm
سوابق تحصیلی
دکتری:  مشاوره خانواده
کارشناسی ارشد:مشاوره و راهنمایی 
کارشناسی:مشاوره و راهنمایی 

صاحب كرسي استادي گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم سابق )

در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم. در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم. در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

اطلاعات شخصي:
1- نام و نام خانوادگي: حسن­ پاشا شريفي
2- تاريخ تولد: 1312        
3- محل تولد: سُنقُر (کرمانشاه)
4- گروه آموزشي:روان­شناسي
5- دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي
6- مرتبة علمي: دانشيار
7- ايميل:HPSSR@YAHOO.COM
سوابق تحصيلي:
1- اخذ مدرک ديپلم از دانشسراي مقدماتي کرمانشاه در سال 1332
2- اخذ ديپلم ششم متوسطه در رشتة ادبيات به صورت داوطلبانه در سال 1334
3- کسب ليسانس علوم تربيتي در دانش­سراي عالي در سال1341 در تهران
4- کسب فوق ليسانس مشاوره و راهنمايي از دانشگاه تربيت معلم تهران در سال 1348
5- دکتراي روان شناسي در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در سال 1368
نظر سنجی
از نظر شما کدام بخش از مطالب سایت مفید و کاربردی تر هستند ؟
نمایش نتایج